Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

vragen over de T4
taco
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2012, 12:50

Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door taco »

Ik ben al een jaar op zoek naar een mooi vw-t4 campertje. Nu heb ik er een hele nette camper gevonden gevonden die ik, voor 13500,- mag meenemen.

Voor de zekerheid heb ik bij de VW-dealer een aankoopkeuring laten doen en daaruit kwamen een aantal standaard onderhoudszaken en een vreemde bevinding naar voren.

Volgens de boardcomputer loopt/liep de motor iets van tijd. Hij schijnt ook 'rouw' te klinken bij een hoger toerental.
Nu is volgens de historie de distributieriem vorig jaar vervangen, en zou dit dus niet mogen kunnen.

Kent iemand dit probleem? Kan het zijn dat de riem er niet goed opgelegd is, of is er meer aan de hand?

Ik hoop vanavond te kunnen beslissen over de aankoop :adhd en wordt graag lid van deze club, maar ze hebben me wel aan het twijfelen gebracht.

Alvast erg bedankt voor de reacties
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door Harry 341 »

Wat is het voor een verkoper??
Krijg je garantie en mag je 'm ook door iemand anders laten uitlezen??
Iemand van hier bijvoorbeeld?
Papieren en rekeningen erbij?

Geef even aan waar je (ongeveer) woont...wellicht is er een wjw ler die wat weet en je kan bijstaan?
Wel even een waarschuwing....tegen het T4 virus is géén geneesmiddel...
Succes en wijsheid!!!
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
taco
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2012, 12:50

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door taco »

haha, dankjewel. Ik ben nu al besmet. :ikrij

Verkoper is een particulier echtpaar. Ze komen betrouwbaar over en hebben alle papieren bewaard.
Probleem is echter de periode hiervoor. Zij hebben 'm gekocht van een importeur zonder dat er enige historie bekend was.
Mijn dealer heeft de historie tot 2006 wel boven tafel gekregen, maar er is een gat van 6 jaar.

Nu is de km stand zo dat het lijkt alsof de bus in die 6 jaar stilgestaan heeft. Behoorlijk onwaarschijnlijk en ook de reden dat ik de bus nu zo goedkoop mee kan krijgen.

Toch verkeerd de bus op het oog in goede staat en lijkt hij motorisch redelijk. Maarja....
Vandaar de aankoopcheck bij de dealer. Het vervelende van deze check is dat ze volgens mij wel heel voorzichtig zijn.

Ik weet dus niet goed wat ik met deze bevinding aan moet. Als er t4 'experts' in de buurt wonen waar ik even langs kan...
Dat zou geweldig zijn.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door Pascal-141 »

taco schreef:Ik ben al een jaar op zoek naar een mooi vw-t4 campertje. Nu heb ik er een hele nette camper gevonden gevonden die ik, voor 13500,- mag meenemen.

Voor de zekerheid heb ik bij de VW-dealer een aankoopkeuring laten doen en daaruit kwamen een aantal standaard onderhoudszaken en een vreemde bevinding naar voren.

Volgens de boardcomputer loopt/liep de motor iets van tijd. Hij schijnt ook 'rouw' te klinken bij een hoger toerental.
Nu is volgens de historie de distributieriem vorig jaar vervangen, en zou dit dus niet mogen kunnen.

Kent iemand dit probleem? Kan het zijn dat de riem er niet goed opgelegd is, of is er meer aan de hand?

Ik hoop vanavond te kunnen beslissen over de aankoop :adhd en wordt graag lid van deze club, maar ze hebben me wel aan het twijfelen gebracht.

Alvast erg bedankt voor de reacties

Welke motor ??? en wat is de kilometerstand ?

Het is inderdaad mogelijk dat er vorig jaar een nieuwe riem is opgezet , en dat hij nu een beetje van tijd af zit , een riem kan nog wel eens "rekken" .
Heb het zelf al een paar keer gehad dat een nieuwe riem na een tijdje toch nog eens moest bijgeregeld worden , maar bij mij was dat dan na enkele weken al , niet na een jaar .

En de boordcomputer kan niet aangeven dat de timing van zijn tijd afzit . Er kan wel een geel lampje branden (lampje vd de gloeiinstallatie) . Wanneer de monteur je auto heeft uitgelezen met via OBD , dan kan hij uiteraard wel zien wat er aan de hand is met de timing .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
taco
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2012, 12:50

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door taco »

Motor is een 2.5 TDI (102pk). Km-stand is nu 168.000 (in 2006 was deze 152.000, dus of 't klopt is de vraag).
Hij is inderdaad uitgelezen door monteur. Zelf had ik dit niet gezien of gehoord.

Maar goed om te weten dat dit, door rek mogelijk is. Hier kon de monteur niets over zeggen. Alleen dat dit op zichzelf nog al vreemd was. Hij is niet versprongen ofzo, want dan had ik het zelf waarschijnlijk ook gemerkt.

Fijn dat er zo snel gereageerd wordt trouwens! Super...

Ik zit er nu aan te denken om gewoon de gok te wagen. Ik heb nl afgesproken vanavond terug te bellen.
Het belangrijkste is gechecked. En, tsja. Het blijft altijd een gok.

Groet, Taco
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door DNS »

Dat hij iets van de tijd staat merk je natuurlijk wel meer als het kouder wordt, dus dat zou goed kunnnen. Dan zal hij waarschijnlijk dynamisch wat bijgesteld moeten worden. Als die echt een tand versprongen zou zijn, zou hij ook amper/moeilijk starten.

Maar als ze bij de garage de auto al uitgelezen hebben, hadden ze toch ook even de km-stand van de motorcomputer ook even kunnen checken? Die moet daar ook ergens in opgeslagen staan volgens mij. :wjw :toppie

Succes met de beslissing iig.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door Multivan Generation »

16000 in 6 jaar is voor een camper die alleen als camper gebruikt wordt en alleen tijdens de vakanties een aannemelijke kilometerstand in mijn ogen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
taco
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2012, 12:50

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door taco »

Dank jullie voor de tips, vragen en opmerkingen.

Ik ben nu de trotse bezitter van een :driveT4
En, natuurlijk hoop ik dat dit een goede koop zal zijn.
We zullen zien en ik houd jullie op de hoogte

Groetjes

Taco
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door limburger »

foto's!!!

heeel veeel plezier met je nieuwe aanwinst :wjw

:driveT4 :T44EVER
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door Harry 341 »

Ook van deze kant heel veel plezier met de T4!!
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_1591.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
taco
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2012, 12:50

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door taco »

Thanx,

Foto's en verhalen komen na terugkomst van onze eerste vakantie. Na de kerstdagen dus.
Nu eerst maar eens 'weetjewel' stickers bestellen!
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door Jurgen VH »

Alvast veel geluk en veilige kms gewenst met de nieuwe aanwinst :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door Multivan Generation »

taco schreef:Thanx,

Foto's en verhalen komen na terugkomst van onze eerste vakantie. Na de kerstdagen dus.
Nu eerst maar eens 'weetjewel' stickers bestellen!
:ie
Over 3 weken pas die foto's :nuts

Weetjewel werkt over het algemeen iets sneller hoor.. :knipoog
Maar daar kom je wel achter.
Vragen worden heel snel beantwoord.. :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door robstof »

Veel plezier met je t4 camper en een fijne vakantie
We weten alleen nog steets niet waar je woond ?
Als het bij mij in de buurt is wil ik wel even naar de riem kijken.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
taco
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2012, 12:50

Re: Tijdstip distributieriem. Aankoop t4.

Bericht door taco »

Hoi hoi,

Ja, dat er snel gereageerd wordt heb ik gemerkt. Super!
Ik woon in Arnhem.

Woensdag laten we de bus nog even doorlichten door een garage die ons is aangeraden.
Dan komen ook de winterbandjes met nieuwe velgjes er op.
En, natuurlijk de Weetjewel stickers.

Ik heb afgelopen week al een paar honderd km gemaakt met de bus. Erg leuk en ook spannend.
Zo'n bus heeft echt een eigen karakter en die leer je langzaam kennen.
Nu heb ik nog niet helemaal het gevoel dat het mijn bus is. Dat duurt ff.
Pas als het zo ver is.... Dan foto's...

Groetjes

Taco
Plaats reactie