Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

spanning 12V alleen met draaiende motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door sgsdebruijn »

Ben toch wel benieuwd hoor naar je bevindingen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Harry62 »

Ik eigenlijk ook wel. En ik hoop op positieve ervaringen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

de wetten van natuurkunde zeggen dat het onmogelijk is, dus positieve ervaringen (in verbruikscijfers) worden veroorzaakt door andere invloeden, waarschijnlijk (onbewust) simpelweg zuiniger rijgedrag
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door limburger »

Roger B. (11)61 schreef:de wetten van natuurkunde zeggen dat het onmogelijk is, dus positieve ervaringen (in verbruikscijfers) worden veroorzaakt door andere invloeden, waarschijnlijk (onbewust) simpelweg zuiniger rijgedrag
je hebt helemaal gelijk, er kan niet meer uitkomen dan erin gaat! dit wat betreft de waterstof, het kost meer energie de waterstof te maken dan wat de gemaakte waterstof oplevert. maar diesel bevat ook meer energie dan wat er aan pk's uit de motor komen (als dit 100% zou zijn hadden we geen koeling nodig, en zouden we koude uitlaatgassen hebben). zou het nu zo zijn dat de waterstof een positieve bijdrage heeft op het verbrandingsproces van de diesel waardoor deze efficienter wordt dan kun je dus wel onder de streep zuiniger zijn... toch??

of dit zo is dat weet ik niet, maar als dit het geval zou zijn dan heb je er wel degelijk iets aan.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

je moet zo veel rendementsverliezen overwinnen in het traject van diesel naar waterstof, dan het me zeeeer onwaarschijnlijk lijkt dat er aan het eind van de rit nog winst behaald kan worden. Als dat zo was, dan zat het al jaren in dieselauto's af fabriek.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben wel benieuwd om te lezen hoe het praktisch zou moeten werken..
Elektrolyse ken ik,
en daarbij komt een heel groot volume vrij van het zogenaamde knalgas..
Dit zal, zo vermoed ik, in het inlaat traject er bij gemengd worden.

Maar hoe, en waarom en wat gaat je motor daarvan vinden?
Is interessant.
Over het rendements vraagstuk wil ik het niet eens hebben,
de beste ideëen zijn vaak de eenvoudigste..

Ik vond onze bus destijds ook beter rijden op pure plantaardige olie, dan op diesel..
De neveneffecten hebben me er van weerhouden om er verder mee te gaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door de smederij »

Hallo lezers

Het schijnt het octaangehalte omhoog te brengen en dit geeft volgens de geleerden een betere verbranding.
De waterstof gaat inderdaad via de aanzuiglucht voor de turbo naar de motor
De geproduceerde waterstof gaat vrijwel direct de motor in er is dus geen buffer van een paar liter waterstof aanwezig .
Ik heb er al heel veel over gelezen en wilde de gok wel wagen om het toe te passen.
zal ook zeker laten weten of het inderdaad werkt of niet werkt.
Zoals ik al eerder zei ik kan er pas over oordelen als het getest is.
Ik hoop vogende week de boel aan het draaien te hebben.

En anders de foto van de ontplofte bus

groet Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Multivan Generation »

de smederij schreef:Hallo lezers

Het schijnt het octaangehalte omhoog te brengen en dit geeft volgens de geleerden een betere verbranding.
De waterstof gaat inderdaad via de aanzuiglucht voor de turbo naar de motor
De geproduceerde waterstof gaat vrijwel direct de motor in er is dus geen buffer van een paar liter waterstof aanwezig .
Ik heb er al heel veel over gelezen en wilde de gok wel wagen om het toe te passen.
zal ook zeker laten weten of het inderdaad werkt of niet werkt.
Zoals ik al eerder zei ik kan er pas over oordelen als het getest is.
Ik hoop vogende week de boel aan het draaien te hebben.

En anders de foto van de ontplofte bus

groet Ronald
Ik denk dat bij een diesel het over het cetaangehalte gaat---> octaangehalte is bij benzine motoren.
Als je die waterstof voor de turbo er in gaat voegen,
dan krijgt je turbo dus een mengsel van N2, O2 en H2 voor zijn kiezen.
Hoe hij met N2 en O2 omgaat weet je ---> buitenlucht.
Maar met H2 is het een ander verhaal.
Als je het wilt gaan doen, dan zou ik het na de turbo er in brengen.
H2 heet niet voor niets knalgas.. :knipoog
Kijk bijvoorbeeld even in Binas na wat het vlampunt dan wel explosiepunt is van H2-gas... (is voor je eigen veiligheid---> een turbo is heel erg warm!)

Trouwens je vraag, waar je een 12Volt vandaan kunt halen die alleen werkt als de motor draait, is de D+, blauwe draad bij de dynamo :knipoog
Is wellicht lekker dichtbij,
maar subtieler is het om hem ergens achter de zekeringkast weg te halen..
Zie ook: http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm Onderaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door limburger »

de smederij schreef:En anders de foto van de ontplofte bus
maak aub ook een paar foto's voordat je begint. dan kunnen we nog altijd het spelletje zoek de verschillen gaan spelen. :nuts

nu ff serieus, ik hoop dat je niet te makkelijk denkt over waterstof... dat kan echt goed fout gaan!! :muur :muur


:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Endebendebus »

Multivan Generation schreef:
de smederij schreef:Hallo lezers

Het schijnt het octaangehalte omhoog te brengen en dit geeft volgens de geleerden een betere verbranding.
De waterstof gaat inderdaad via de aanzuiglucht voor de turbo naar de motor
De geproduceerde waterstof gaat vrijwel direct de motor in er is dus geen buffer van een paar liter waterstof aanwezig .
Ik heb er al heel veel over gelezen en wilde de gok wel wagen om het toe te passen.
zal ook zeker laten weten of het inderdaad werkt of niet werkt.
Zoals ik al eerder zei ik kan er pas over oordelen als het getest is.
Ik hoop vogende week de boel aan het draaien te hebben.

En anders de foto van de ontplofte bus

groet Ronald
Ik denk dat bij een diesel het over het cetaangehalte gaat---> octaangehalte is bij benzine motoren.
Als je die waterstof voor de turbo er in gaat voegen,
dan krijgt je turbo dus een mengsel van N2, O2 en H2 voor zijn kiezen.
Hoe hij met N2 en O2 omgaat weet je ---> buitenlucht.
Maar met H2 is het een ander verhaal.
Als je het wilt gaan doen, dan zou ik het na de turbo er in brengen.
H2 heet niet voor niets knalgas.. :knipoog
Kijk bijvoorbeeld even in Binas na wat het vlampunt dan wel explosiepunt is van H2-gas... (is voor je eigen veiligheid---> een turbo is heel erg warm!)

Trouwens je vraag, waar je een 12Volt vandaan kunt halen die alleen werkt als de motor draait, is de D+, blauwe draad bij de dynamo :knipoog
Is wellicht lekker dichtbij,
maar subtieler is het om hem ergens achter de zekeringkast weg te halen..
Zie ook: http://www.eldiape.com/2deaccu/2deaccu.htm Onderaan..
Na de turbo is lastig omdat daar een overdruk heerst. Dan krijg je dus dat je turbodruk je HHO-on demand systeem gaat inblazen. In principe levert het waterstof systeem geen druk. Dat wil je ook niet. Dus dan voor de turbo maar na de LLM.
Het gaat overigens om kleine hoeveelheid bijmenging.. :ie
Ben wel benieuwd hoe het motormanagement gaat reageren. Er is inmiddels zowat overal in de wereld (behalve in Nederland) al aardig wat geëxperimenteerd.
Groet Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door de smederij »

hallo lezers

afgelopen zaterdag het waterstof verhaal in bedrijf genomen
motor draait prima en pakt heel soepel op ik heb inmiddels ongeveer 500 kilometer gereden gewoon met het verkeer mee 120/130 kmph en heb het vermoeden dat het ook een stuk zuiniger loopt wat wel de bedoeling is achter dit experiment.
Ik heb op dit moment nog geen nadelen kunnen ontdekken.
wel moet ik even de amphere meten van de generator deze moet ongeveer 12-14 amphere zijn als ik dat gemeten heb weet ik of hij goed functioneerd.
hij maakt in iedergeval genoeg waterstof aan
ik ga hem morgen aftanken dan weet ik het resultaat snel
weet iemand hoe ik simpel de amphere kan meten ik heb een tang om om een draad heen te zetten maar deze werkt niet bij 12v of ik doe wat fout.

word vervolgd

groet ronald
Laatst gewijzigd door de smederij op 11 dec 2012, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door JanP »

Even een aanvulling: binnen de klassieker-wereld worden deze setjes ook aangeboden om de CO2 uitstoot te verlagen.
In het verhaal "de vervuiler betaald" verwacht men een heksenjacht op oude (laten we zeggen "minder milieuvriendelijke") auto's als het gaat over de CO2 uitstoot.

Door middel van toepassing van een zo'n inbouwsetje schijnt de CO2 ook behoorlijk lager uit te komen.
Dus er wordt aan alle kanten mee geëxperimenteerd (Google maar eens op HHO).
En het is al een heel stuk veiliger geworden sinds de jampotten en tuinslangen van de laatste jaren.

Ik geloof er wel in.

@Ronald: de stroomwaardes waar je over praat zou je toch wel serieus moeten aansluiten, met een relais, voldoende draaddikte etc.
En of ik dat direct over het contact zou laten lopen weet ik niet....
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Harry62 »

Mooi dat je goede waardes meet.
Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die dit uitvoert. Ga zo door.

Ampéres kun je makkelijk en veilig meten door een shunt weerstand.
Hier kun je dan de ampéres vanaf halen.
Google maar eens op shunt weerstand.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door de smederij »

De generator schakel ik via 30A relais en is afgezekerd bij de Accu.
de d+ heb ik nog niet kunnen vinden
schakel hem nu in via het contact met een aparte schakelaar met LED om hem desgewenst uit te zetten
het meten zoek ik even na
bedankt voor de info

gr ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: spanning 12V alleen met draaiende motor

Bericht door Multivan Generation »

de vermogens die jij gebruikt, daarvoor is de D+draad ongeschikt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie