Na een keer claxonneren, is 1 van mijn claxons kapotgegaan.
Mijn mooie geluid van twee hoorns is 1 zielig toetertje geworden.
Hoe kom ik er nou achter wat de oorzaak is ?
omdat een claxon nog wel werkt, kun je al zeker zijn dat zekering, claxon-knop(pen) en verbinding tussen stuur en rest van kabelboom niet de oorzaak zijn....
Ik zou beginnen met buiten zoeken...
Mijn ervaring is dat de kabelschoentjes die op de claxxon geschoven zijn nog weleens slecht contact maken..... even goed schoonmaken van de contacten, eventueel de schoentjes een beetje bijknijpen zodat ze meer klemmen op de stekker van de claxxon.
Helpt dit niet.....dan:
Meten of je spanning (12 v) tussen beide claxxonstekkertjes meet zowel links als rechts, is dit wel zo, dan is waarschijnlijk de claxxon defect. Is dit niet zo dan heb je een onderbreking in je kabelboom en kun je op zoek gaan waar die onderbreking zit...succes
Kun je geen spanning meten dan moet je proef ondervindelijk gaan zoeken
1)trek stekker van linker claxxon af
-nog toetergeluid? --> ga verder met 2
-geen toeter geluid?--> ga verder met 3
2)trek stekker van rechter claxxon af
- nog toeter geluid?--> dan werken beide claxxons wel nog...
-geen toeter geluid --> ga verder met 3
3) probeer met de werkende claxxon of deze aan de andere kant ook werkt
- werkt de goede claxxon aan de andere kant--> dan is waarschijnlijk de claxxon kapot
- werkt de goede claxxon ook niet aan de andere kant --> ga verder met 4
4) je probleem zit nu in de kabelboom,
nu moet je eigenlijk kunnen meten....
meet of je spanning hebt aan de niet werkende kant tussen het chassis (goed massapunt zoeken) en de draadjes die op de claxxon zitten... (zonder claxxon) Een van beide moet 12 volt geven
zo niet dan is de draad ergens onderbroken.
je kunt ook nog even meten tussen 12 volt en de draden, de andere moet dan 12 volt geven, zoniet dan is de massalijn ergens onderbroken...
kabelboom volgen tot je een beschadiging tegen komt...succes
De snelste, minst mooie oplossing:
kabels trekken van werkende kant naar de andere kant en spanning van werkende kant aftakken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Bij mij bleek naast één defecte hoorn ook dat de bedrading in het spatbord doorgeschuurd was in de geribbelde bescherm huls. Ik heb nieuwe stekers gehaald bij volkswagen en aan de goede draad gesoldeerd, daarna krimpkous eroverheen. Leek mij de beste oplossing, omdat het anders door oxidatie weer snel stuk gaat.
Soms krijg je wat meer geluid uit de hoorn door het (dichtgekitte) stelschroefje op de achterzijde te verdaaien. Maar volgens mij is ie dan al niet meer zo goed als je dat moet gaan doen.