Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foto's intercooler 151 pk

vragen over de T4
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Mooi om te zien zo.
Ben bezig met zoeken naar een intercooler maar ik kom er vanzelf een tegen.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door m.c van den berg »

Roger B. (11)61 schreef:grotere intercooler heeft niet alleen voordeel....

een grotere intercooler betekend dat er dus meer volume tussen turbo en inlaatkleppen zit.... dit betekend dus een turbogatvergroting er is meer lucht uit de turbo nodig omhet grotere volume op dezelfde druk te krijgen.

hoe veel je daar daadwerkelijk van merkt is afhankelijk van hoe ver je gaat in het vergroten van je intercooler(traject)



Voordeel (koelere lucht kan meer O2 bevatten per liter) heb je alleen wat aan als het management ook meer diesel inspuit, een diesel draait op luchtoverschot, dus nog meer lucht (o2) erin brengt niet meer power zonder er ook meer diesel in te kwakken
Hier alles uit gebouwd, bumper is  hard. gelijk goed behandeld, ook de kokerbalken behandeld, daarna met  olie.
Hier alles uit gebouwd, bumper is hard. gelijk goed behandeld, ook de kokerbalken behandeld, daarna met olie.
auto ombouwen 032 - kopie.JPG (82.79 KiB) 1137 keer bekeken
Roger : ik heeft alles aan gepakt, ook grotere turbo, inlaat,uitlaatspruitstuk. andere douwnpijp(latenverbouwen, foto)
Daarna bij Johan geweest om te chippen.begrenst op 200km. En dat loopt tie in Duitsland. Maar belangrijker is
dat je onderin meer trekkracht heeft, en geen trubo gat meer, begin met 1200 toeren al te trekken,bij1800 toeren vollop trekkracht .
verbouwde dikke douwnpijp
verbouwde dikke douwnpijp
auto ombouwen 001 (2) - kopie.JPG (69.8 KiB) 1137 keer bekeken
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. (11)61 schreef: Voordeel (koelere lucht kan meer O2 bevatten per liter) heb je alleen wat aan als het management ook meer diesel inspuit, een diesel draait op luchtoverschot, dus nog meer lucht (o2) erin brengt niet meer power zonder er ook meer diesel in te kwakken
Niet helemaal mee akkoord Roger ... Je zegt : een diesel draait op luchtoverschot , dat is waar , maar door de interkoeler krijg je niet MEER lucht , maar KOELERE lucht .Hoe kouder de inlaatlucht is , des te beter presteert de motor. Dus ook zonder meer diesel in te spuiten , heb je (miniem) toch meer vermogen.
Dat kun je bij een ACV (mede door de kleine interkoeler) voelen : in de koude winter trekt die veel beter dan in de warme zomerperiode.

Zo kun je bvb ook de interkoeler nog beter laten koelen door er een waterverneveling op te zetten . Het water op de koelribben van de interkoeler maakt dat hij beter/kouder koelt in de rijwind. (Zit dat systeem trouwens ook niet op de high spec Impreza's ?, ik dacht van wel)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Mooi om te zien zo Roger.
Dat behandelen is wel het behoud van de auto. Een kennis van mijn schoonvader deed dit bij zijn alfa Romeo Julia. Hij rijd er nu nog mee.
Heb je nog meer foto's.
Ben nu bezig met de intercooler van een t5 130 pk. Morgen meten of dat ik daar plek voor heb.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door kikker »

Mocht je hem inbouwen graag foto's.

Ik zit ook te kijken voor een intercooler van een t5
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Ik zal je op de hoogte houden. Morgen ga ik hem als alles een beetje klopt ophalen.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Harry 341 »

Pascal,is het niet zo dat je bij koude lucht juist méér lucht binnenkrijgt?
Dat is volgens mij toch het doel van een intercooler?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Pascal,is het niet zo dat je bij koude lucht juist méér lucht binnenkrijgt?
Dat is volgens mij toch het doel van een intercooler?
grtz.Harry
Ja,maar een intercooler is ,zoals blijkt uit de naam,in eerste plaats een koeler . Net zoals de radiator ,die dient om het koelwater af te koelen ,koelt de interkoeler de aangezogen lucht af die eerst al verhit werd wanneer deze in de turbo passeerde...
En de hoeveelheid lucht die in de aanzuigbuis passeert word netjes gemonitord door deLMM.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Harry 341 »

Weer wat geleerd... :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door sgsdebruijn »

Maar toch Pascal,
Als je lucht koelt neemt het volume af, dus per opening klep inlaat kan er meer naar binnen als je meer koelt.
Je krijgt op deze wijze meer zuurstof per liter of wat dan ook naar mijn idee en dat volgens mij ook wat Roger aan probeerd te geven.
Je krijgt nooit meer lucht bij je inlaatspruitstuk dan dat je aangezogen krijgt voor de LMM, das waar als je dat bedoeld.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef:Maar toch Pascal,
Als je lucht koelt neemt het volume af, dus per opening klep inlaat kan er meer naar binnen als je meer koelt.
Je krijgt op deze wijze meer zuurstof per liter of wat dan ook naar mijn idee en dat volgens mij ook wat Roger aan probeerd te geven.
Je krijgt nooit meer lucht bij je inlaatspruitstuk dan dat je aangezogen krijgt voor de LMM, das waar als je dat bedoeld.
Iedereen heeft gelijk :toppie :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door mastercraft »

Heb net de t5 intercooler opgehaald. Dat moet pas te maken zijn als ik het goed gemeten heb. Nu op zoek naar wat slangen en RVs pijp.
Bijlagen
Intercooler t5 130 pk
Intercooler t5 130 pk
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Jurgen VH »

En hoe zit het dan met volgende denkwijze (mijn denkwijze) als men bij een ACV 102pk nu de motorkap openmaakt (is al wat drastischer in look) en een luchthapper monteerd die direct de inlaatlucht geleid naar de kleinere ACV intercooler, heeft dit dan geen degelijk effect ?
Men zou denken van wel, want hoe sneller men rijd hoe meer wind er naar de intercooler gaat :knipoog of stel ik me dat allemaal wat simpel voor ? :lach
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door sgsdebruijn »

Zat ik ook aan te denken Jurgen alleen moet je een oplossing maken voor de ruitenwissers.
Je ziet dat bij bv die H100/200 soms op de motorkap
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Foto's intercooler 151 pk

Bericht door Jurgen VH »

sgsdebruijn schreef:Zat ik ook aan te denken Jurgen alleen moet je een oplossing maken voor de ruitenwissers.
Je ziet dat bij bv die H100/200 soms op de motorkap
Een oplossing voor de ruitenwissers ? Op die plaats is er toch niets onder de motorkap of is dit bij een wijsneus anders, ik heb een korte neus.
Ik ga mijn busje binnenkort wat opfrissen dus als ik het zou weten of dit een oplossing is dan zou dit het geschikte moment zijn om een gaatje bij te maken :knipoog (voor als ik in de toekomst hem laat chippen of dergelijke).

Grtz J
Plaats reactie