Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

massa probleem ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

massa probleem ?

Bericht door Dick B »

Beste weetjewellers,
Op de eerste plaats allemaal een heel goed nieuwjaar toegewenst.

Bij mij begon het jaar vanmorgen met een probleem met mijn bus ( een t4, 2.5 tdi van 1997)
Bij het op contact zetten van de bus begonnen alle controlelampjes op het dashboard heel snel te knipperen. Dat ging gepaard met een tikkend geluidje (relais ?) Een paar keer van en weer op het contact veranderde daar niets aan. Toen de sleutel toch doorgedraaid en de auto startte gewoon goed. Daarna waren de lampjes allemaal wel uit. Nadat de motor weer uitgezet was en weer opnieuw op contact was er geen probleem. De dagteller en het klokje werden gereset.

Een paar weken geleden had iemand anders de bus mee en kreeg een probleem met starten. De bus startte niet: startrmotor draaide helemaal niet, ook niet met startkabels. (dit voorjaar is de startmotor nog vernieuwd) De auto startte wel bij aanduwen. De bus is toen bij mijn huis neergezet. De volgende ochtend geen enkel probleem meer. Dit heeft zich tot nu toe ook niet meer voorgedaan. Ik heb wel ondertussen voor de zekerheid het contactblokje vervangen.

De accu heb ik niet doorgemeten (cq laten doormeten..) maar de motor draait altijd heel vlot en goed rond. De motor slaat altijd direct aan, ook bij koud weer.

Ik heb het forum al wel geraadpleegd, maar kom er nog niet goed uit. Moet ik het toch zoeken in een slechte massa of een defecte accu of zijn er andere suggesties. Het rare is dat de bus eigenlijk altijd zonder problemen start. Een paar weken geleden, toen ik er zelf niet bij was, dus een keer niet (toen was overigens het klokje ook gereset) Ik heb daarom voor de zekerheid het contactblokje vervangen. Nu vanmorgen die knipperende lampjes.
Ik ga eind van deze week op wintersport en de bedoeling is dat de bus mij wel zonder problemen naar Oostenrijk brengt.

mvg. Dick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: massa probleem ?

Bericht door Multivan Generation »

beste wensen,
ik zou mijn accu toch maar eens laten testen,
je wilt niet op de wintersport (koude nachten) aankomen met een twijfelachtige accu.

Hoe oud is die accu eigenlijk?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: massa probleem ?

Bericht door Dick B »

Bedankt voor je reactie. Ik kan zo gauw op de accu geen datum vinden. Ik heb de auto zelf vanaf voorjaar 2011, deze accu zat er toen al in. Ik zag wel dat de indicator een zwarte stip aangaf. Dat betekent toch dat de accu opgeladen moet worden ?
Ik ga in ieder geval voor de zekerheid de accu vervangen. Maar omdat het probleem zich maar zo nu en dan voor doet, weet ik op dat moment nog niet of het opgelost is. Na die keer dat de auto helemaal niet starten wilde, werd deze dus bij mij thuis neer gezet. Dat was niet meer dan 3 a 4 km. rijden. Ik heb de accu toen niet aan de lader gezet, maar de volgende ochtend (en tot nu toe elke keer nog..) startte hij meteen.
mvg., Dick
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: massa probleem ?

Bericht door sgsdebruijn »

Misschien handig om een keer uit te lezen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: massa probleem ?

Bericht door Dick B »

Inmiddels de wintersportvakantie achter de rug. De accu was niet het probleem. Wat het wel is, weet ik nog niet. In Oostenrijk had ik de ochtend na de aankomstdag dat er niets gebeurde toen ik de auto op contact zette. Geen enkel lampje brandde, dagteller en klokje weer op nul. Alleen het openen van de motorkap was al genoeg om het probleem op te lossen. Ik hoorde toen dat de ventilator begon te draaien. (de auto stond nog op contact) Vervolgens startte de auto zonder problemen. Daarna de hele vakantie (en inmiddels weer thuis) en tot nu toe, geen problemen meer gehad.
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: massa probleem ?

Bericht door renevanh »

Ik heb dit ook lange tijd (zogauw het gevroren had) gehad. Eerste poging tot starten resette de dagteller (klokje is analoog), tweede keer werkte altijd gewoon.
De garage dacht ook aan een losse massa, maar kon niks vinden.
Sinds ik de accu vervangen heb is dit niet meer.
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: massa probleem ?

Bericht door Dick B »

Ondanks dat de auto tot nu toe nog steeds startte, heb ik vorige week toch de accu maar vervangen. Met de kou van de vorige weken merkte ik toch dat de accu het zwaar had. De motor heeft gelukkig maar iets nodig om aan te slaan, anders had ik denk ik wel een probleem gehad.
Met de nieuwe accu is het voorgloeilampje veel sneller uit en de startmotor draait toch aanzienlijk sneller rond.

We gaan het verder zien...

mvg.,Dick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: massa probleem ?

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben heel benieuwd Dick
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: massa probleem ?

Bericht door Dick B »

We zijn nu bijna 2 maanden verder. Ik wel nog even laten weten dat Peter het kennelijk toch bij het rechte eind had wat betreft de accu. Na het vervangen van de accu niet één keer meer een startprobleem gehad.

mvg., Dick
Plaats reactie