Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 kapot!!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

T4 kapot!!!

Bericht door hendrikus »

vanmorgen de auto gestart, nog ff een fiets erin zetten en begint de auto te ratelen. Nog eens proberen te starten en hetzelfde.

ANWB erbij binnen 20 min. en die constateerde dat de riem vd waterpomp was afgelopen. Is dit de distributie riem of is dit de andere riem en wat kan dit voor gevolgen hebben??

auto staat nu bij de garage trouwens
T4 2.5TDI 88pk 1999
hanssie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2007, 16:25

Bericht door hanssie »

Altijd ook de distributieriem vernieuwen, cq alle riemen inwendig
vernieuwen, uitwendig controleren.

Kijk ook even naar de rollen en op olie lekkage bij de oliepomp,
zoja je hebt dan toch alles los is en simpel om dit ook even te
verhelpen......
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

had net een afspraak staan voor volgende week voor de distributie riem, waterpomp en spanrollen.

Maar de garage houder zei dat de kleppen dan misschien ook kapot konden zijn, maar deze zit toch op de andere riem ( distributieriem) ipv de riem die op de waterpomp zit.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Heel belangrijk.......wat voor motor??
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

2.5tdi 88pk
T4 2.5TDI 88pk 1999
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

gretver....als het nou een 4 cilinder was geweest...daar zit de waterpomp buiten het distributie gebeuren.Ben bang dat je toch de klos bent.
Wil je geen valse hoop geven...maar bij vloog ie er af bij 100 km. per uur....en geen schade!!de jouwe liep stationair...dus wie weet valt het mee.
Veel geluk!!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Ed V.

Bericht door Ed V. »

Balen Henrikus ik hoop dat het meevalt voor je.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

rijd er vanavond nog ff langs want ze gaan straks nog ff een nieuwe riem plaatsen en dan zullen we wel zien. Hopen inderdaad dat het goed is gegaan.

Morgen maar ff een boos telefoontje richting verkoper van de bus. Heb er net iets van 250km mee gereden.

Maar wat ik wel frapant vind: De riem moet officieel 120k mee moeten kunnen en die van mij zou officieel nog 10k moeten kunnen draaien. Heb ff contact gehad met de vorige eigenaar en tegen hun is verteld dat 120k geen enkel probleem moet zijn voor de distr.riem. Zou dit dan een garantie verhaal zijn geweest als dit aan je verteld word??

O ja, weet iemand eventuele kosten van eventueel grote schade? Nieuwe kleppen of een nieuwe kop??
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Bericht door m.c van den berg »

Balen , hopelijk heb je geen grote schade. Oom van ons die staat voor het stoplicht en ook de waterpomp er uit gelopen. zeer grote schade.
kleppen en cilinders krom. dacht dat de schade 2750 € was.
Rijd nu een T5
sterkte
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de 2,5 TDI motoren loopt de distributieriem over de waterpomp (advies: bij distributieriemwissel ook de pom en andere rollen vervangen)

Daarnaast heb je een tweede distributieriem die vanaf de nokkenas naar de brandstofpopmp loopt.

Ik heb opmerkingen hier gezien dat 90.000 geadviseerd wordt voor de distributieriemwissel.

Ik begreep dat een tandje verspringen niet erg is, dat kan zonder dat de kleppen de zuigers raken. Als ie echt eraf gelopen is kun je er eigenlijk het best op rekenen dat je een cilinderkoprevisie nodig hebt met eventueel alle kleppen nieuw. Als je echt pech hebt zijn de zuigers ook (fors??) beschadigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

UPDATE:

Ben net ff bij de garage geweest en ze hadden de auto weer zo ver inmekaar zitten zodat hij ff kon lopen. Starten en direkt lopen. Geen rare bijgeluiden of rammels. Hij liep weer als het spreekwoordelijke zonnetje. Waterpomp was wel helemaal naar zn grootje.

Gelukkig doet mn nieuwe trots het weer. Ze lopen de hele auto morgen nog even na en checken de gehele auto en dan kan ik hem woensdag weer ophalen.

Me is happy :lach ( maar dat spreekt voor zich denk ik )
T4 2.5TDI 88pk 1999
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Kijk..dat is mooi!Dus ook geluk gehad!!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

gelukkig wel. Heb wel aangegeven dat ze nu maar alles moeten vervangen en ze checken de auto nog ff volledig voor ze hem weer afleveren.

Moet wel toegeven dat ze superservice leveren. Ze waren net om 8uur nog druk aan het sleutelen, terwijl ikzelf had aangegeven dat het niet op een dag aankwam, omdat ik toch wel een auto vd zaak kan lenen
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

blij voor je dat er verder niets aan de hand is....

veel plezier en probleemloze kilometers :jump :jumpklap
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

hendrikus schreef:Maar wat ik wel frapant vind: De riem moet officieel 120k mee moeten kunnen en die van mij zou officieel nog 10k moeten kunnen draaien. Heb ff contact gehad met de vorige eigenaar en tegen hun is verteld dat 120k geen enkel probleem moet zijn voor de distr.riem. Zou dit dan een garantie verhaal zijn geweest als dit aan je verteld word??
Uit een vorig topic begrijp ik dat deze bus uit 1999 is. Dat betekent dat de riem inmiddels 8 jaar oud is en buiten de km is ook de leeftijd van de riem van belang. Mij is indertijd vervanging na maximaal 5 jaar dringend geadviseerd ook als de riem dan nog niet aan zijn km is.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie