Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wanneer motor reviseren?

vragen over de T4
Plaats reactie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

wanneer motor reviseren?

Bericht door Brummarbak »

Ik heb een T4 uit 2000 met ongeveer 280.000 km op de teller. Dus aardig richting 300.000.
Iemand met wel enige kennis van zaken vertelde mij dat bij 300.000 km een revisie van de motor zinvol zou zijn.
a. hoe kan ik er achter komen of deze revisie nu inderdaad is gewenst?
b. En aan wat zou zo'n revisie inhouden? Ik begreep iets over vervangen zuigers? , injectiepomp? remmen en remleidingen?????

Ik ben een tamelijke leek en hoor graag suggesties. Bij het zoeken op het forum heb ik nog geen goede info kunnen verkrijgen.

groet

Ben
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door limburger »

ik zou het bij gewoon normaal onderhoud houden! dus op tijd een beurtje, en niet vergeten de distributie. als die verder geen rare geluiden maakt of abnormaal veel brandstof gebruikt of liters olie moet bijvullen tussen de beurten is het allemaal wel in orde. je zou misschien wel een keer de versnellingsbakolie kunnen laten verversen.

je kunt wel vanalles preventief gaan vervangen maar of dat zinvol is??? als een auto wat ouder wordt komen er natuurlijk wel eens wat kleinigheidjes aan die je bij een nieuwe de eerste paar jaar waarschijnlijk niet hebt. denk aan poreuze slangen, onderdelen van de ophanging enzo.

mocht je dan een keer een reparatie krijgen waarvoor vanalles uit elkaar moet dan kun je natuurlijk even kijken of er nog slijtage/ouderdoms gevoelige onderdelen in de buurt zitten die nu makkelijk vervangen kunnen worden.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door Jurgen VH »

Met 280dkm is die net ingereden :knipoog dus gewoon blijven :driveT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door Pascal-141 »

Brummarbak schreef:Ik heb een T4 uit 2000 met ongeveer 280.000 km op de teller. Dus aardig richting 300.000.
Iemand met wel enige kennis van zaken vertelde mij dat bij 300.000 km een revisie van de motor zinvol zou zijn.
a. hoe kan ik er achter komen of deze revisie nu inderdaad is gewenst?
b. En aan wat zou zo'n revisie inhouden? Ik begreep iets over vervangen zuigers? , injectiepomp? remmen en remleidingen?????

Ik ben een tamelijke leek en hoor graag suggesties. Bij het zoeken op het forum heb ik nog geen goede info kunnen verkrijgen.

groet

Ben
Die "iemand met wel enige kennis van zaken" is dus iemand die ofwel uit zijn nek lult om jou een overbodige kost aan te rekenen, of is iemand die nul komma nul verstand heeft van een T4 .
Als je dit forum even doorspit , zul je snel genoeg info tegenkomen over km-standen. En die lopen hoog op , héél hoog .
Bij 280000 km zijn ze net ingelopen. Vaak is 400a500d km geen enkel probleem , zeker voor de TDI's niet . Ik heb ze al gehad met 1.000.000km op de teller . Je vind ze vaak genoeg met 6a700.000km hoor.
De 1.9 TD's draaien minder km dan de TDI's , maar het zijn ook dappere blokjes , die 19TD .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door frank884 »

Die huidige dowsize motoren van VW 1.2TSI, en 1.4 TDI (3Cyl met 230 nm)
die zullen wel moeite gaan krijgen om de 3 ton te halen, maar dat zal ook wel de bedoeling zijn van VW
dat ze niet zoooo lang als een :T44EVER mee gaan.

maar een 2.5 liter 5 cylinder die 195nm of 250 nm levert die kan heeeel lang mee,
mits goed onderhouden en met beleid gereden,
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door DNS »

Heeft een revisie überhaupt zin als je nog geen problemen hebt? Lijkt mij gewoon zonde geld eigenlijk (beter meteen een nieuwe auto kopen? :lach ).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door Brummarbak »

Mensen bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat het er op neer komt dat zolang er geen klachten zijn er zeker geen reden voor een revisie is.

Overigens is degene die mij suggereerde bij 300.000km een revisie te doen een ex vw monteur die er geen baat bij heeft of ik het wel of niet doe. Bij zijn eigen vwbus (ook t4) was het wel nodig geweest bij 300.000km

met vriendelijke groet

Ben
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door frank884 »

Brummarbak schreef:Mensen bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat het er op neer komt dat zolang er geen klachten zijn er zeker geen reden voor een revisie is.

Overigens is degene die mij suggereerde bij 300.000km een revisie te doen een ex vw monteur die er geen baat bij heeft of ik het wel of niet doe. Bij zijn eigen vwbus (ook t4) was het wel nodig geweest bij 300.000km

met vriendelijke groet

Ben
Het is maar net wat er mee gedaan is, die 300.000 km zeggen niet alles, als die dagelijks ritten van 700-800 kilometer maak met een vaste rustige chauffeur en die rijdt niet harder dan 120 km/h dan gaat die wel 1.000.000 mee.

Als die wagen bij een bedrijf heeft gestaan of in de verhuur (zonder toeren begrenzer) en 300.000 km is gebruikt voor korte stukjes en/of met mensen die niet de eigenaar zijn erin en die een beton voet hebben, dan is het met elke motor "gebeurd" bij die kilometerstand.
Als het een 2.4D was (dus niet de TDI)dan is dat ook eerder aan de orde
die motoren kunnen daar slechter tegen. dan de 1.9TD of de TDI's
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: wanneer motor reviseren?

Bericht door repelsteeltje »

misschien dat bij die 3 ton de verstuivers eens aan de beurt zijn..... de rest kan gewoon makkelijk het dubbele hebben.
Plaats reactie