Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

remdrukregelaar afstellen achter

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door de smederij »

Hallo lezers heb net het zomerrubber er weer onder gedaan maar zag dat mn achterschijven niet goed meeremmen
nu is mijn vraag is de remdrukbegrenzer af te stellen?
bij het verwisselen van de zomerbanden heb ik de stiften in de remklauw achter al opgeschuurd en ingevet
vind de bus namenlijk niet goed remmen
handrem werkt wel prima.
remolie is ververst 3 maanden terug en ontlucht
remdrukbegrenzer zit niet vast

alvast bedankt
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ik meen ooit gelezen te hebben, dat de begrenzer afgesteld moet worden als je achter andere veren gaat gebruiken of als de bus lager wordt gelegd. Het schijnt met andere veertjes te moeten. Zou een moeilijk karwei zijn om af te stellen. Zoiets van proefondervindelijk. Ik spuit regelmatig wat derailleurteflonolie van Kroon op de regelaar.

Lees ook dit:
http://t4-wiki.de/wiki/Bremsdruckregler" onclick="window.open(this.href);return false;

Herman744
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Harry 341 »

Hoe heb je gezien dat de achterschijven niet goed meeremmen??
Deze slijten haast niet...en de lastafhankelijke remkrachtverdeler hoeft niet afgesteld te worden..
Mijn vorige bus was 5 cm verlaagd maar bij de APK was de remdruk altijd in orde.
Wel dacht de APK man altijd weer dat ie vast zat..vanwege de kleine uitslag bij een verlaagde bus..
Ik zou de remmen even testen op een testbank bij een goede garage..dus niet bij kwikshit of zo...
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door de smederij »

hallo herman en harry

bedankt voor de reactie
de schijven zijnaangeroest en als ze mee zouden remmen had ik blanke schijven .
ook vind ik het remvermogen niet helemaal top zeker belast mis ik wat .
vandaar dat ik na een tip de pennen achter bij de remklauw heb schoongemaakt deze zaten vast
en daarom ook de vraag of de verdeler af te stellen is.
ben inmiddels wat verder wat informatie betreft
in het verleden heb ik originele veren gehad maar door veelvuldig breken deze vervangen voor andere exemplaren
dit gaat prima nu. werd een beetje een dure hobby met de originele veren.

alle tips zijn welkom betreft afstellen remdrukverdeler

groet ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Multivan Generation »

Dat je schijven gaan roesten is gebruikelijk.
Zeker als men hoofdzakelijk leeg met de bus rondrijdt.
Bussen met ABS hebben hier geen of minder last van..
De goede gangbaarheid van de remklauwen is een voordeel en zal het roestproces vertragen..

Ik deed voor de keuring meestal even ontroesten, want minder als 50% roestvrij is APK afkeur.

Andere remschijven met een andere samenstelling,
bijvoorbeeld de geperforeerde zimmerman remschijven met een andere legering,
hebben hier iets minder last van..

Mensen die heel anticiperend rijden en de bus uit laten lopen,
zullen hier meer last van hebben, als mensen die af en toe eens doorremmen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Dick B »

Bij de laatste apk keuring van mijn bus had ik dus inderdaad meer dan 50 % roest op de schijven van de achterwielen.
Beide schijven zijn toen vervangen. De remtest was wel in orde. De (keurings-)garage wijtte dat inderdaad ook aan het altijd rijden zonder gewicht. Hij vertelde mij dat aan de remdrukregelaar niets te doen was om dit te voorkomen. Hij adviseerde mij om het roesten tegen te gaan door zo nu tijdens het rijden even de handrem iets aan te trekken.


mvg., Dick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Multivan Generation »

Even mijn logica,
of dat klopt is een tweede:
als je verlaagd rijdt,
dan is dat voor de lastafhankelijke remdruk regelaar,
eenzelfde hoek als dat er zeg 500 kg lading in zit,
en gaat er iets meer remdruk ook naar achteren...

Klopt mijn redenering?
Zo ja, dan is een verlaging een preventieve maatregel om roest,
op de achterste remschijven wat langer weg te houden :gekte :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door de smederij »

de roest zelf vind ik niet zo erg maar om daar nu mn bus voor te verlagen is ook geen optie .
rij ik vroeg of laat mn onderkant leeg .
ik heb inmiddels wat informatie en tips doorgelezen ze zijn strakker te stellen.
het afstellen is een heel gerommel maar moet te doen zijn voor mn gevoel remt hij nu nauwlijks achter .
mn auto is niet afgeladen maar ik heb wel altijd gereedschap en spullen achterin.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Pascal-141 »

Die remdrukregelaar kun je inderdaad gewoon bijregelen/afstellen . Is niet zo moeilijk , alleen opletten dat de "lat" aan de bovenzijde van de remdrukregelaar steeds "horizontaal" onder de auto blijft . Bijstellen doe je door de blokjes waar de 2 veertjes aan de onderzijde mee vastgehouden worden in de sleufgaten miniem bij te regelen (naar boven of beneden) , in uw geval naar beneden toe regelen . Remdrukregelaar indrukken = remdruk verhogen . Normaalgezien heb je op de vooras 50bar remdruk nodig , op de achteras 20bar remdruk . Gemeten linksvoor en rechtsachter .
De blokjes (waar de veren onderaan mee vastzitten) in de sleufgaten 1mm verplaatsen levert ongeveer 3 bar extra remdruk op .
Dus , als je gaat bijregelen = nauwkeurig werken , dus mm per mm .
Afregelen /bijstellen moet je doen met de achterzijde van de auto "op spanning" , dus als hij gewoon op zijn wielen staat (zoals je er mee rondrijd) . Niet afregelen wanneer hij opgekrikt staat , of op een 2 palen brug staat met de wielen van de grond af ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Harry 341 »

Daar zou ik persoonlijk lekker vanaf blijven...remdruk moet je dus kunnen meten begrijp ik..en het verschil met de vóórzijde goed afstellen..
Lijkt me een rare ervaring als je in een bocht moet remmen en de achterkant komt voorbij... :ie
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door dijk »

Harry 341 schreef:Daar zou ik persoonlijk lekker vanaf blijven...remdruk moet je dus kunnen meten begrijp ik..en het verschil met de vóórzijde goed afstellen..
Lijkt me een rare ervaring als je in een bocht moet remmen en de achterkant komt voorbij... :ie
grtz.Harry
Mijn idee!!

Spreek uit ervaring, had bij m'n 2,4 de achterkant lekker verlaagd, bij de eerste de beste keer dat het regende en ik moest remmen in een bocht maakte ik bijna een 180!!! :ie

Gelukkig goed afgelopen, oud vrouwtje leeft nog :knipoog
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Daar zou ik persoonlijk lekker vanaf blijven...remdruk moet je dus kunnen meten begrijp ik..en het verschil met de vóórzijde goed afstellen..
Lijkt me een rare ervaring als je in een bocht moet remmen en de achterkant komt voorbij... :ie
grtz.Harry
Inderdaad , als je het goed wil doen , moet je de remdruk dus meten .(daarom had ik dat er ook bijgezet ) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door de smederij »

allen dank voor de reacties

ik heb links en rechts ook nog wat rondgelezen als de temperatuur gaat steigen kruip ik maar eens onder de bus.
volgens de geleerden is het mm werk maar dat lukt wel zonder klokken

groet ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: remdrukregelaar afstellen achter

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb er pas nog een foto van gemaakt.. als je interesse hebt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie