Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Het maakt wel degelijk verschil (egr plaatje)
Klopt het dat die EGR klep in het leven is geroepen om de schadelijke uitlaatgassen te verbranden waardoor de uitstoot voldoet aan de EG3 normen?
Het afsluiten van de klep zou dan resulteren in een schadelijkere uitstoot waardoor de auto misschien niet door de keuring komt?
Maar anderzijds zou een afsluiting van de EGR klep voor een betere verbranding kunnen zorgen waardoor er minder roet/uitstoot voorkomt.... beetje kip en het ei verhaal?
Wat is jullie mening?
Het afsluiten van de klep zou dan resulteren in een schadelijkere uitstoot waardoor de auto misschien niet door de keuring komt?
Maar anderzijds zou een afsluiting van de EGR klep voor een betere verbranding kunnen zorgen waardoor er minder roet/uitstoot voorkomt.... beetje kip en het ei verhaal?
Wat is jullie mening?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
zie mijn eerdere post in dit topic:
Wat doet een EGR klep:
tijdens deellast wordt er (indien nodig) uitlaatgas bij de inlaat bijgemengd.
indien nodig is als er teveel NOx (stikstofoxiden) in de uitlaatgassen zit
Waarom:
om te zorgen dat door slechtere verbranding de verbrandingstemperatuur omlaag gaat.
Reden:
Een lagere verbrandingstemperatuur resulteerd in een lagere concentratie NOx
Dat er tijdens het bijmengen van uitlaatgassen een hogere kans op roetuitstoot is, is een neven effect dat voor lief genomen wordt.
Bij de keuring wordt alleen de roetuitstoot gemeten en zal een afgedopte EGR hooguit positef uitpakken.
Overigens wil ja na 100.000km je inlaatspruitstuk niet zien aan de binnenkant.... olie en roet tmaakt een mooi zwart mosbedje.... echt niet goed voor de luchtweerstand ... :alarm
Wat doet een EGR klep:
tijdens deellast wordt er (indien nodig) uitlaatgas bij de inlaat bijgemengd.
indien nodig is als er teveel NOx (stikstofoxiden) in de uitlaatgassen zit
Waarom:
om te zorgen dat door slechtere verbranding de verbrandingstemperatuur omlaag gaat.
Reden:
Een lagere verbrandingstemperatuur resulteerd in een lagere concentratie NOx
Dat er tijdens het bijmengen van uitlaatgassen een hogere kans op roetuitstoot is, is een neven effect dat voor lief genomen wordt.

Bij de keuring wordt alleen de roetuitstoot gemeten en zal een afgedopte EGR hooguit positef uitpakken.
Overigens wil ja na 100.000km je inlaatspruitstuk niet zien aan de binnenkant.... olie en roet tmaakt een mooi zwart mosbedje.... echt niet goed voor de luchtweerstand ... :alarm
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
oei, dan ben ik benieuwd wat ik ga aantreffen, mijn TDitje heeft al 218000 gelopen
Ik zal ook maar eens de zaak wat schoonmaken daar met een lepeltje, al hoewel...dat stuk wordt toch niet meer gebruikt na het aflsluiten van de EGR klep? Of haal ik nu 2 zaken door elkaar. (vergeef mijn onwetendheid, ben nog een T4 groentje)
groet,
Mattijs

Ik zal ook maar eens de zaak wat schoonmaken daar met een lepeltje, al hoewel...dat stuk wordt toch niet meer gebruikt na het aflsluiten van de EGR klep? Of haal ik nu 2 zaken door elkaar. (vergeef mijn onwetendheid, ben nog een T4 groentje)
groet,
Mattijs
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
je EGR voegt uitlaatgassen toe aan de lucht IN het inlaatspruitstuk, de binnenkant van je inlaatspruitstuk wordt door roet en oliedampen (carterventilatie) bedekt met een laagje kleverige zwarte, lijkt wel harige, substantie.
Je inlaatspruitstuk blijft in gebruik, ook na het afdekken van de EGR doorgang. Je laat er alleen geen uitlaatgassen meer toe (alsof de klep nooit open gaat)
Met een lepeltje krijg je die zooi er niet uit, ZO dik is het ook weer niet,
demonteren en spoelen met wasbenzine/thinner of ander oplosmiddel en daarna HEEL GOED uitspoelen met water en uitblazen voor montage is de manier om die troep er weer uit te krijgen.
Overigens is (bij de 2,5 TDI met intercooler OP de motor) de eenvoudigst bereikbare plek voor het egr plaatje, volgens mij, de aansluiting tussen het buisje (beetje geel-oranje verkleurd metaal) en de EGR-klep (aluminiumkleurig, bovenop je kleppendeksel iets aan de bestuurderskant uit het midden) je hoeft dan alleen de intercooler te demonteren en de twee inbussen van de verbinding waar het plaatje moet komen los te draaien.
De uitlaatgassen komen dan niet verder dan het buisje, dus niet meer bij de klep. Als de klep opengaat wordt er geen uitlaatgas naar het inlaatspruitstuk gestuurd, en beoogde effect is bereikt.
Je inlaatspruitstuk blijft in gebruik, ook na het afdekken van de EGR doorgang. Je laat er alleen geen uitlaatgassen meer toe (alsof de klep nooit open gaat)
Met een lepeltje krijg je die zooi er niet uit, ZO dik is het ook weer niet,
demonteren en spoelen met wasbenzine/thinner of ander oplosmiddel en daarna HEEL GOED uitspoelen met water en uitblazen voor montage is de manier om die troep er weer uit te krijgen.
Overigens is (bij de 2,5 TDI met intercooler OP de motor) de eenvoudigst bereikbare plek voor het egr plaatje, volgens mij, de aansluiting tussen het buisje (beetje geel-oranje verkleurd metaal) en de EGR-klep (aluminiumkleurig, bovenop je kleppendeksel iets aan de bestuurderskant uit het midden) je hoeft dan alleen de intercooler te demonteren en de twee inbussen van de verbinding waar het plaatje moet komen los te draaien.
De uitlaatgassen komen dan niet verder dan het buisje, dus niet meer bij de klep. Als de klep opengaat wordt er geen uitlaatgas naar het inlaatspruitstuk gestuurd, en beoogde effect is bereikt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Oke Roger,
Bedankt voor je uitgebreidde uitleg.
Ik zal binnekort het plaatje ontvangen, hopelijk nog voor dat Bikevouwer op vakantie gaat, maar dat weet ik niet zeker.
Ik stelde voorgaande vraag eigenlijk omdat ik de perfomance winst niet onnodig ten koste van het milieu wil hebben. Stel dat mijn auto dan een roetbak zou gaan worden, leek mij dit voor sneller kracht in de lage toeren geen goede zet.
Nu ik dit zo allemaal lees valt de extra vervuiling dus wel mee en ga ik dit plaatje maar eens monteren.
groet,
Mattijs
Bedankt voor je uitgebreidde uitleg.
Ik zal binnekort het plaatje ontvangen, hopelijk nog voor dat Bikevouwer op vakantie gaat, maar dat weet ik niet zeker.
Ik stelde voorgaande vraag eigenlijk omdat ik de perfomance winst niet onnodig ten koste van het milieu wil hebben. Stel dat mijn auto dan een roetbak zou gaan worden, leek mij dit voor sneller kracht in de lage toeren geen goede zet.
Nu ik dit zo allemaal lees valt de extra vervuiling dus wel mee en ga ik dit plaatje maar eens monteren.
groet,
Mattijs
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
egr-plaatje
hallo,weetjewellers
kan zo`n egr-plaatje ook in een t4 2.4 D zonder turbo ?
bouwjaar 1993
groeten,ruud
kan zo`n egr-plaatje ook in een t4 2.4 D zonder turbo ?
bouwjaar 1993
groeten,ruud
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Hallo ww
Rij al jaren met dichte egr klep
Heb het ook bij de Golf van de vrouw egr klep dicht gemaakt. Wat en troep zat daar in , zat {echt waar} bijna dicht geslipt. Het gat was niet groter dan een dikke balpen.Als laaste heb ik ontvet met remreiniger. Alles blinkt weer.
Wat een verschil in trekkracht 140 pk TDI
Met plezier ga je een blokje om.
Moet je niet gelijk in je T4 stappen ,dan verlang je naar meer pouwer.
Rij al jaren met dichte egr klep

Heb het ook bij de Golf van de vrouw egr klep dicht gemaakt. Wat en troep zat daar in , zat {echt waar} bijna dicht geslipt. Het gat was niet groter dan een dikke balpen.Als laaste heb ik ontvet met remreiniger. Alles blinkt weer.
Wat een verschil in trekkracht 140 pk TDI
Met plezier ga je een blokje om.
Moet je niet gelijk in je T4 stappen ,dan verlang je naar meer pouwer.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
egr-plaatje
hallo,JJ@
bedankt voor je antwoord
groeten,ruud
bedankt voor je antwoord
groeten,ruud
Daar ik ik geen moeite mee hoor die pouwer heb ik welm.c van den berg schreef:Hallo ww
Rij al jaren met dichte egr klep![]()
Heb het ook bij de Golf van de vrouw egr klep dicht gemaakt. Wat en troep zat daar in , zat {echt waar} bijna dicht geslipt. Het gat was niet groter dan een dikke balpen.Als laaste heb ik ontvet met remreiniger. Alles blinkt weer.
Wat een verschil in trekkracht 140 pk TDI
Met plezier ga je een blokje om.
Moet je niet gelijk in je T4 stappen ,dan verlang je naar meer pouwer.


