Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektrische buitenspiegels

vragen over de T4
Plaats reactie
groenebus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2008, 20:42

elektrische buitenspiegels

Bericht door groenebus »

Hallo,
sinds kort doen de elektrische buitenspiegels van onze T4 het niet meer. Ineens alle 2 tegelijk, dus ik verwacht niet dat t motortje stuk is (dan zou er eerst eentje moeten weigeren, anders wel erg toevallig). De zekering is goed. Ik hoor ook helemaal geen geluid van een van de motortjes in het spiegelhuis. Herkent iemand dit? of heeft iemand een goede tip? het gaat om een t4 2.4 1997.
groetnis, Hans
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 Waarschijnlijk de kabelboom op het punt waar hij de deur in gaat?Bestuurderszijde :wjw :werkaanT4
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door volvosurfer »

De schakelaar waarmee je de spiegels bediend kan stuk zijn.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
groenebus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2008, 20:42

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door groenebus »

Sjaak, waar vind ik die kabelboom precies: achter de rubber balg in de deurpost?
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door Lammert »

Heb de hele kabelboom van de deur eruit gehaald,isolatie eraf en meerdere draadjes beschadigd/gebroken. Koper wordt hard als je het vaak buigt. En de linker deur gaat meestal het vaakst open.
Alle draadjes gecontroleerd en overal een nieuw stuk van een 20cm tussen gesoldeerd. Isoleren met een krimpkousje. Weer gemonteerd, dus stekkertjes weer in elkaar en alles werkte weer.
Succes, een paar uurtjes werk. Heb je wat te prutsen in deze kou.
Lammert :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door frank884 »

Lammert schreef:Heb de hele kabelboom van de deur eruit gehaald,isolatie eraf en meerdere draadjes beschadigd/gebroken. Koper wordt hard als je het vaak buigt. En de linker deur gaat meestal het vaakst open.
Alle draadjes gecontroleerd en overal een nieuw stuk van een 20cm tussen gesoldeerd. Isoleren met een krimpkousje. Weer gemonteerd, dus stekkertjes weer in elkaar en alles werkte weer.
Succes, een paar uurtjes werk. Heb je wat te prutsen in deze kou.
Lammert :werkaanT4
Heb ik een paar jaar geleden ook gedaan, is een typisch T4 kwaaltje
je kunt de kabelboom gewoon mee in huis nemen om die daar lekker warm te solderen :knipoog

kabels een voor een, en dan kom je ook niet in de war en is het vrij simpel
een kabel in de auto moet je doorknippen en later weer verbinden, want die is niet met stekkers
de rest heeft allemaal unieke stekkers
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door Lammert »

:werkaanT4 Dat ene kabeltje is een massa kabeltje. zit links naast/achter de zekering kast aan de wand met een klemschroef.
Als ik menog goed herinner.
Lammert :werkaanT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
groenebus
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2008, 20:42

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door groenebus »

Heren, dank zo ver. De kabelboom is dus verdacht. Waar zitten de einden v d kabelboom? ene zit aan de schakelaar in de deur, die wip ik zo uit t plastic, maar waar zit de (stekker? van) de andere kant?? Moet de deurbekleding er voor af?
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door limburger »

groenebus schreef:Heren, dank zo ver. De kabelboom is dus verdacht. Waar zitten de einden v d kabelboom? ene zit aan de schakelaar in de deur, die wip ik zo uit t plastic, maar waar zit de (stekker? van) de andere kant?? Moet de deurbekleding er voor af?
ik zou de deurbekleding eraf halen, stekkers aan de andere kant vind je allemaal in de buurt van je zekeringkast.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: elektrische buitenspiegels

Bericht door frank884 »

de deurbekleding moet los maar dat stelt niks voor, dan kun je ze allemaal gewoon uittrekken het zijn allemaal unieke stekkers
en aan de "auto' kant zijn het ook allemaal stekkers op 1 kabel na ten minste bij mij
(die moet je doorknippen) en later weer verbinden
(het ligt eraan welke versie je hebt, maar die van mij heeft el spiegels centr vergrending enz enz
dus ongeveer 20 kabels)

dan kun je de kabelboom eruit halen, een flink stuk goede kwaliteit kabel er tussen solderen
met goede isolatie tape inwikkelen of beter met krimpkousen en dan kan het later weer terug
door de doorvoer rubber --------kabine
en dan kabel voor kabel doorknippen en een stuk er tussen (dan kom je niet in de war en kan er niks misgaan)

zorg dat je de nieuwe solderingen niet meer op een plek hebt zitten later waar die moet scharnieren
dus op het scharnier deel alleen nieuwe kabel zit.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie