Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage

vragen over de T4
Plaats reactie
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Lekkage

Bericht door Dick B »

Na een lange rit, zag ik dat mijn t4 lekte. Vanaf de bestuurdersplaats gezien aan de rechterkant.
Onder de motorkap, dan links dus, bij een haakse aansluiting van een rubberslang op een andere rubberslang en helemaal onderin. te zien langs de pijlstok. Het lijkt mij dat daar een aansluiting zit met een pakking ertussen.
Ik heb foto's bij dit bericht gevoegd. Is er iemand die dit kan beoordelen ? Kan het kwaad als ik hier nog even mee doorrij of is het zaak dat ik hier direct naar laat kijken. Wat is de vloeistof die lekt ?
Heeft de lekkage bovin iets te maken met de lekkage onderin ?

Ik hoor het graag van één van de t4 deskundigen, alvast bedankt.

groeten, Dick
lekkage onderin
lekkage onderin
Bijlagen
lekkage bij het rubber
lekkage bij het rubber
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Lekkage

Bericht door m.c van den berg »

kan geen kwaad, peilstok pakking is erg moeilijk bij te komen, bij mij pas gedaan, toen de motor gekanteld was,(koppeling vervangen) bij mijn loopt er een leiding boven de peilstok (clima achter of stuur bekrachtigeng koeling)

Maar het lekt vaak onder de olie behuizing, waar je oliefilter op zit.

Onderste foto lek jou oliecater ontluchting oorzaak?? weet ik niet. Maar wel inwendig de slangen schoonmaken.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Lekkage

Bericht door Dick B »

Bedankt voor je reactie,

De lekkage is echter niet bij de peilstokpakking. Het zit er naast, op de foto zie je rechts naast de peilstok de lekkage. Iets hoger dan het punt waar de peilstokhouder (?) bevestigd is/
Is het dan carterolie wat er lekt of kan dat ook olie uit de versnellingsbak zijn. De carterolie is nog steeds op peil, maar de versnellingsbak kan ik niet controleren (toch ?)
Die dikke rubberen slang aan de bovenkant (onderste foto) is voor de ontluchting van het carter ?

Ik ga vrijdag naar de garage om e.e.a. even na te laten kijken. Het zou fijn zijn als ik even weet wat ik kan verwachten.

mvg., Dick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Lekkage

Bericht door Pascal-141 »

Eerste foto is olielekkage bij het oliefilter of de oliefiltersteun . Op de foto moeilijk te zien waar het juist vandaan komt. Ik zou eens onder de auto gaan liggen en alles netjes maken met een vod , en dan een ritje maken , dan kun je mooi zien waar de olielekkage precies vandaan komt . Zou kunnen dat je oliefilter los staat (niet genoeg vastgedraaid) , zou ook kunnen dat er lekkage is bij de oliekoeler (zit in de oliefiltersteun) ...

Tweede foto : de vochtige plek op de aanzuigbuis bij de turbo . Hier moet je je niet echt veel zorgen om maken , dit word veroorzaakt door carterdruk (onderdruk) . Het is dus niet echt een olielek , maar eerder aanslag door de oliedampen . Zoalng de carterdruk niet TE veel word , kan het geen kwaad.
Wat ik wel zie , is het kleine vacuumslangetje dat op die dikke aanzuigbuis zit : dat slangetje begint uit te rafelen . Dit komt door de ouderdom. Die slangetjes kunnen door de ouderdom gaan scheuren , en vermogenproblemen veroorzaken . Je kan best al die kleine vacuumslangetjes (er zitten er meerdere in de nabijheid van je turbo) vervangen. Gewoon een meter of 2 van die slangetjes halen , en zelf stuk voor stuk vervangen , kost bijna niks en kun je zelf wel doen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Lekkage

Bericht door Dick B »

Pascal,
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga in ieder geval zelf die slangetjes vervangen. Daar onderin laat ik mijn garage even naar kijken. Nogmaals bedankt.

mvg. Dick
Plaats reactie