Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verbruik T5 2 ltr
Re: verbruik T5 2 ltr
Zoveel scheelt het gewicht van een kale T4 en T5 nu ook weer niet.
Mijn kale T4 2.5TDI enkel cabine KWB komt op 1620kg, een kale T5 2.0TDI enkel cabine KWB op 1682kg.
De T5 is ook iets ruimer en vierkanter, dus daar zal een deel van het gewicht in zitten denk ik.
Ook het grotere frontaal oppervlak is niet bevordelijk voor het verbruik, vooral bij hogere snelheden.
Het verbruik van de T5 valt me trouwens wel tegen idd, maar alle milieu-maatregelen zijn gemaakt voor gebruik bij 90km/h (en lager).
Als je dus als een milieu-freak gaat rijden zal je verbruik vast wel beter worden.
Mijn kale T4 2.5TDI enkel cabine KWB komt op 1620kg, een kale T5 2.0TDI enkel cabine KWB op 1682kg.
De T5 is ook iets ruimer en vierkanter, dus daar zal een deel van het gewicht in zitten denk ik.
Ook het grotere frontaal oppervlak is niet bevordelijk voor het verbruik, vooral bij hogere snelheden.
Het verbruik van de T5 valt me trouwens wel tegen idd, maar alle milieu-maatregelen zijn gemaakt voor gebruik bij 90km/h (en lager).
Als je dus als een milieu-freak gaat rijden zal je verbruik vast wel beter worden.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: verbruik T5 2 ltr
...mijn T5 ,25tdi,enkel cabine ,kwb,weegt leeg +1900kg ... Das dik 200kg meer dan mijn vorige T4DNS schreef:Zoveel scheelt het gewicht van een kale T4 en T5 nu ook weer niet.
Mijn kale T4 2.5TDI enkel cabine KWB komt op 1620kg, een kale T5 2.0TDI enkel cabine KWB op 1682kg.
De T5 is ook iets ruimer en vierkanter, dus daar zal een deel van het gewicht in zitten denk ik.
Ook het grotere frontaal oppervlak is niet bevordelijk voor het verbruik, vooral bij hogere snelheden.
Het verbruik van de T5 valt me trouwens wel tegen idd, maar alle milieu-maatregelen zijn gemaakt voor gebruik bij 90km/h (en lager).
Als je dus als een milieu-freak gaat rijden zal je verbruik vast wel beter worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: verbruik T5 2 ltr
Daar krijg je dan wel meer vermogen en een 6-bak voor terug (en waarschijnlijk nog wat opties). Daarom ook mijn vergelijking met de 2.0TDI. Ook die extra mileu-ellende zal wel wat meer wegen.
Maar je kan natuurlijk altijd nog een T4 kopen toch?
Ik denk dat ze die bij VW destijds 'te' betrouwbaar gemaakt hebben.
Maar je kan natuurlijk altijd nog een T4 kopen toch?
Ik denk dat ze die bij VW destijds 'te' betrouwbaar gemaakt hebben.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: verbruik T5 2 ltr
Nog een T4 kopen ? Ik heb er een stuk of 7 , da's wel voldoende hoor . (en dat zijn alleen de T4 , den andere T modellen nog niet meegerekend)DNS schreef:Daar krijg je dan wel meer vermogen en een 6-bak voor terug (en waarschijnlijk nog wat opties). Daarom ook mijn vergelijking met de 2.0TDI. Ook die extra mileu-ellende zal wel wat meer wegen.
Maar je kan natuurlijk altijd nog een T4 kopen toch?
Ik denk dat ze die bij VW destijds 'te' betrouwbaar gemaakt hebben.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: verbruik T5 2 ltr
heb nu de t5 gp 140 PK schakel van jan 2013 nu een 4500 km gereden gem verbruik 1 op 12,1
dat is heel wat zuiniger dan mijn vorige t5 gp 180 PK schakel van 2010 gem verbruik 1 op 9,5
rij met allebei de auto,s het zelfde en ze hebben ook allebei dezelfde opties
dat is heel wat zuiniger dan mijn vorige t5 gp 180 PK schakel van 2010 gem verbruik 1 op 9,5
rij met allebei de auto,s het zelfde en ze hebben ook allebei dezelfde opties
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: verbruik T5 2 ltr
De vooruitgang zit hem erin dat je uit minder CC's meer vermogen kan halen met een levensduur die dezelfde is als bij een vergelijkbare motor van pak hem beet 10 jaar geleden. De motor zelf is ook lichter en kleiner. Er zit dus echt wel vooruitgang en dat mag ook wel, VW heeft een R&D budget van net geen 8 miljard euro per jaar. Met zoveel geld te besteden lijkt het mij moeilijk om GEEN vooruitgang te boeken. ( VW heeft het 5e grootste R&D budget van de wereld) Echter speelt het gevoel en de beleving een veel grotere rol. Zeg maar de commerciele kant. Iedereen wordt "gemanipuleerd" met kreten als, TFSI, DSG, 180 pk, 320 NM, (allemaal cijfers waar je 10 jaar geleden nog over droomde uit een 2.0 liter!! ) maar er moeten wel auto's worden verkocht en natuurlijk wel meer dan vorig jaar. Om echt voorruit gang te boeken qua verbruik, zet bijvoorbeeld is de aller nieuwste 3 cilinder in de T5. Dan wordt die niet 200 kg zwaarder maar lichter en de motor heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als een 2,5 TDI. Maar ja, een transporter met een 3 cilinder met 85 PK klinkt een stuk minder spannend..........
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: verbruik T5 2 ltr
ford fiesta ecoboost 998 cc 3 cijl. 92KW / 125pk !
0-100 9.4 sec , top 196 km/uur , verbruik 4 ltr/100km , kijk das pas het echte werk !
http://www.autowereld.com/showroom/deta ... pe=4170810" onclick="window.open(this.href);return false;
0-100 9.4 sec , top 196 km/uur , verbruik 4 ltr/100km , kijk das pas het echte werk !
http://www.autowereld.com/showroom/deta ... pe=4170810" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: verbruik T5 2 ltr
Leuk dat downsizen en erg eco-friendly :yingyang , maar of je met die 3cilinder TDI makkelijk een Transporter van 3t (+ evt. een 2t aanhanger) naar 500+dkm op de teller gaat brengen, zoals met de 2.5TDI... ook daar zijn grenzen aan.arjanzevenaar schreef:De vooruitgang zit hem erin dat je uit minder CC's meer vermogen kan halen met een levensduur die dezelfde is als bij een vergelijkbare motor van pak hem beet 10 jaar geleden. De motor zelf is ook lichter en kleiner. Er zit dus echt wel vooruitgang en dat mag ook wel, VW heeft een R&D budget van net geen 8 miljard euro per jaar. Met zoveel geld te besteden lijkt het mij moeilijk om GEEN vooruitgang te boeken. ( VW heeft het 5e grootste R&D budget van de wereld) Echter speelt het gevoel en de beleving een veel grotere rol. Zeg maar de commerciele kant. Iedereen wordt "gemanipuleerd" met kreten als, TFSI, DSG, 180 pk, 320 NM, (allemaal cijfers waar je 10 jaar geleden nog over droomde uit een 2.0 liter!! ) maar er moeten wel auto's worden verkocht en natuurlijk wel meer dan vorig jaar. Om echt voorruit gang te boeken qua verbruik, zet bijvoorbeeld is de aller nieuwste 3 cilinder in de T5. Dan wordt die niet 200 kg zwaarder maar lichter en de motor heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als een 2,5 TDI. Maar ja, een transporter met een 3 cilinder met 85 PK klinkt een stuk minder spannend..........
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
Re: verbruik T5 2 ltr
Dat is toch wel een behoorlijk verschil!henrib schreef:heb nu de t5 gp 140 PK schakel van jan 2013 nu een 4500 km gereden gem verbruik 1 op 12,1
dat is heel wat zuiniger dan mijn vorige t5 gp 180 PK schakel van 2010 gem verbruik 1 op 9,5
rij met allebei de auto,s het zelfde en ze hebben ook allebei dezelfde opties
Zoveel verschil zit er toch ook weer niet in (behalve de extra turbo )?
Zou bij een gelijke rijstijl niet zoveel mogen schelen lijkt me...
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: verbruik T5 2 ltr
Mij maak je NOOIT wijs dat dat 2.0litertje het evenlang volhoud als een 2.5TDI van de T4 . Die T4 blokken draaien met gemak 500d km , en zelfs +1 miljoen km kom je wel tegen .arjanzevenaar schreef:De vooruitgang zit hem erin dat je uit minder CC's meer vermogen kan halen met een levensduur die dezelfde is als bij een vergelijkbare motor van pak hem beet 10 jaar geleden. De motor zelf is ook lichter en kleiner. Er zit dus echt wel vooruitgang en dat mag ook wel, VW heeft een R&D budget van net geen 8 miljard euro per jaar. Met zoveel geld te besteden lijkt het mij moeilijk om GEEN vooruitgang te boeken. ( VW heeft het 5e grootste R&D budget van de wereld) Echter speelt het gevoel en de beleving een veel grotere rol. Zeg maar de commerciele kant. Iedereen wordt "gemanipuleerd" met kreten als, TFSI, DSG, 180 pk, 320 NM, (allemaal cijfers waar je 10 jaar geleden nog over droomde uit een 2.0 liter!! ) maar er moeten wel auto's worden verkocht en natuurlijk wel meer dan vorig jaar. Om echt voorruit gang te boeken qua verbruik, zet bijvoorbeeld is de aller nieuwste 3 cilinder in de T5. Dan wordt die niet 200 kg zwaarder maar lichter en de motor heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als een 2,5 TDI. Maar ja, een transporter met een 3 cilinder met 85 PK klinkt een stuk minder spannend..........
Let wel , ik zeg niet dat die 2.0blokken slecht zijn hé , integendeel , de recentste versies zijn goede blokken (vooral in Golfjes enz) , maar voor het zwaardere sleurwerk zullen die blokjes steeds op volle vermogen moeten draaien ,wat dus de levensduur niet ten goede komt.
We zullen nog een paar jaar moeten afwachten , om te zien of er ook 2.0L uit de T5 zoveel km halen als de 2.5TDI uit de T4 ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: verbruik T5 2 ltr
Mijn T5GP uit 01 2011 verbruikte voor de aanpassingen (180 pk, 400 Nm) gemiddeld 1:10,8.
Nu, zonder DPF, 220 pk, 485 Nm, gemiddeld 1:12,5. Op een langere rit op een provinciale weg gemiddeld 1:14,3.
Een verbruik van 1:8 kan hij ook halen, tijdens het laagvliegen op topsnelheid over die Autobahn.
Ik vind het echt verbazingwekkend, dat een wagen met een cv-waarde van een zeecontainer en een gewicht van twee kleine persoonswagens dit voor elkaar kan krijgen.
Gr. Babson
Nu, zonder DPF, 220 pk, 485 Nm, gemiddeld 1:12,5. Op een langere rit op een provinciale weg gemiddeld 1:14,3.
Een verbruik van 1:8 kan hij ook halen, tijdens het laagvliegen op topsnelheid over die Autobahn.
Ik vind het echt verbazingwekkend, dat een wagen met een cv-waarde van een zeecontainer en een gewicht van twee kleine persoonswagens dit voor elkaar kan krijgen.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: verbruik T5 2 ltr
Helemaal met Babson eens !
alleen ik heb een 5cijl. 128 KW nu 152 KW gechipt door JD tevens roetkat weg en EGR weggeschreven.
verbruik eerst 1 op 10,5 nu 1 op 12,5 / 13, altijd 1000 /1050 km op 82 ltr. diesel !
korte uitvoering gewicht ca 1700 kg , 6 bak handgeschakeld
bij 110km/uur 6.5ltr. 100 km.
strekking ? het maakt geen fuck uit ! of je nu een 5cijl of 4 cijl. hebt !
p.s. ik reed met mijn gechipte T4 2500TDI 102pk/130pk b.jr. 2002 ook al 1 op 12,5/13
denk dat de echte zuinige transporter de T6 3 cijl. 1,6 ltr. bi turbo 180 pk gaat worden :-)
alleen ik heb een 5cijl. 128 KW nu 152 KW gechipt door JD tevens roetkat weg en EGR weggeschreven.
verbruik eerst 1 op 10,5 nu 1 op 12,5 / 13, altijd 1000 /1050 km op 82 ltr. diesel !
korte uitvoering gewicht ca 1700 kg , 6 bak handgeschakeld
bij 110km/uur 6.5ltr. 100 km.
strekking ? het maakt geen fuck uit ! of je nu een 5cijl of 4 cijl. hebt !
p.s. ik reed met mijn gechipte T4 2500TDI 102pk/130pk b.jr. 2002 ook al 1 op 12,5/13
denk dat de echte zuinige transporter de T6 3 cijl. 1,6 ltr. bi turbo 180 pk gaat worden :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
- Mennohuiser
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
- Locatie: In het Brabantse land
Re: verbruik T5 2 ltr
Natuurlijk houd ik als zuinige Nederlander mijn verbruik in de gaten en mij valt op.. dat mijn bus (MV, 2.5l) steeds zuiniger gaat rijden.. althans als ik het metertje zou moeten geloven. Op mijn ritjes Eindhoven - Nieuwegein weet ik hem regelmatig op 7,8 en zelfs op 7,0/100km te krijgen naar gelang het weer, wind, temperatuur. Kom ik bij de pomp blijk ik toch niet verder te komen als 800/850 km met een tank.. das dan weer jammer
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Nieuwjaarsmeeting 2013
Nieuwjaarsmeeting 2013
Re: verbruik T5 2 ltr
Afgelopen weekend 600 km autoweg met 100 km/u en regelmatig een sprintje tot 120 km/u gereden: verbruik berekend na het tanken: 7,2 l/100 km. Niet gek voor een 2.0 TDI
Re: verbruik T5 2 ltr
Donald4Motion schreef:Ik zou zeggen, goed warm rijden en gebruiken waar het voor gemaakt is.
En als dat een litertje meer of minder kost
Dank u...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
2.5 TDI met chip 210PK
2.5 TDI met chip 210PK