Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De T4 opgehaald...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

De T4 opgehaald...

Bericht door frans_t4 »

Zo vandaag de T4 2.4D uit Arnhem opgehaald, zaten ook nog eens 4 winterbanden zonder velgen bij... deze waren in nieuwstaat. Daarna met moeders de auto maar eens wat beter bekeken en wat dingen uitgeprobeerd.

De spiritus kook-pitjes, we hebben er eentje gevuld en getest... deze zijn geen suc6... de hele auto stinkt nu naar spiritus. :boos Als we besluiten om af en toe binnen te gaan koken... dan ga ik toch iets op gas zoeken.
De bus accu moet ik eens goed na kijken deze is mogelijk aan zijn einde, de accu kakt binnen 5 min in naar 10,3V als ik de koelkast of de stand kachel aanzet. Beide schakelen dan ook prompt uit. Dus dat werkt :toppie Morgen maar eens kijken welke accu er geplaatst is.. een 60Amp/u accu zou het bij een ontlading van 15Amp 4 uur moeten kunnen uithouden... (theoretisch) Laat het twee uur zijn ,,, maar deze accu is met een paar minuten helemaal door zijn hoeven.. :ie
Ook het uitdraaischerm even bekeken... nou dat zag er prima uit geen gekke zaken. Het enige is dat ik de draai zwengel wat ga inkorten... deze is gewoon te lang, past niet fatsoenlijk onder de bank en je moet zowat op je knieën bij het draaien.
De draaibare voorstoelen... die gaan enorm zwaar... iemand ervaring met wat WD40 waardoor ze makkelijker kunnen gaan draaien?

Afbeelding

Afbeelding

Frans...

De bus is groen... maar omdat ik mijn smartphone in combinatie met weinig licht heb gebruikt is ze blauw geworden... :bonk
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door matje86 »

geeft niks Frans die van mij is ook groen
Bijlagen
2012-11-10 12.19.55.jpg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb de draaistoelen 6 jaar geleden ingespoten met een smeermiddeltje omdat ze zwaar draaiden.
Ze draaien nu nog steeds soepel.

Hier lees je ervaringen over spiritus/gas:
viewtopic.php?f=2&t=21545&p=124892#p124732" onclick="window.open(this.href);return false;

Werken koelkast en standkachel (D2L) wel goed op de 230V aansluiting?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door sgsdebruijn »

Zou inderdaad geen WD40 gebruiken maar een smeermiddel wat iets vetter is.
Leuk busje hoor
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door frank884 »

sgsdebruijn schreef:Zou inderdaad geen WD40 gebruiken maar een smeermiddel wat iets vetter is.
Leuk busje hoor
ketting spray
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door sgsdebruijn »

frank884 schreef:
sgsdebruijn schreef:Zou inderdaad geen WD40 gebruiken maar een smeermiddel wat iets vetter is.
Leuk busje hoor
ketting spray
Ja zoiets
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
mptje
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 sep 2011, 13:27
Locatie: zuidlaren

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door mptje »

heb die van mij ingespoten met teflonspray en met prima resultaat.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door Anno »

met een beetje photoshoppen maak je je bus zo weer groen!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door frans_t4 »

Allen bedankt voor de mooie reacties...
Heb uiteindelijk de zaak met olie gesmeerd maar ben nog niet tevreden... de bestuurders stoel draait vele malen lichter... Inmiddels zijn we een paar dagen met de T4 op pad geweest... :jumpklap en we zijn net weer thuis... Vanaf donderdag op pad geweest.. Idzega Friesland..een nacht gestaan over de Afsluitdijk door gereden naar Callantsoog. daar ook een nacht gestaan.
Tjonge wat een bagger weer... van donderdag op vrijdag bijna weg gewaaid in Friesland en van vrijdag op zaterdag weg geregend + veel, heel veel wind. Temperatuur 8 graden maar dat mocht de pret niet drukken.
Echter toen wij vanmorgen weg wilden uit Callantsoog was de auto accu zo ver leeg dat ik niet meer kon starten... :muur Met een startkabeltje was het probleem zo opgelost.. was wel even balen. De reden van de bijna lege accu... geen idee we hebben vrijdag avond wel de standkachel aangehad... de hele avond van 1800 tot zeker 2200 uur en vanmorgen heeft ze ook zeker 1,5 uur gebrand. (volgende keer maar een klein elektrisch blaas kacheltje meenemen.. is een stuk goedkoper dan de diesel die we verstookt hebben... :winter zo te zien heb ik zeker 5 a 10l diesel er door gejaagd...
We hadden 230V. Ben er nog niet achter hoe dat nu zit met de leefruimte ventilator.. loopt deze op de auto accu??? of op de bus accu... beetje onduidelijk verhaal. Misschien dat iemand een antwoord op deze vraag heeft, anders moet ik maar eens gaan meten.... Ik ga er vanuit dat de ventilator die het leefgedeelte voorziet ook daadwerkelijk op de bus accu draait... zo niet dan moet ik daar nog eens naar kijken...
Als ik de standkachel inschakel dan start deze keurig op echter moet ik de leefruimte ventilator aanzetten ... doe ik dat niet gaat de standkachel na een paar minuten weer uit lijkt me zeer aannemelijk.
Als ik de standkachel normaal opstart met de leefruimte ventilator op stand 1 werkt alles naar behoren... zet ik de standkachel uit gaat ook de ventilator uit.. lijkt me een normale zaak. Dus vermoed ik dat de leefruimte ventilator toch op de auto accu draait ipv de bus accu... en dat daarom mijn auto accu vanmorgen bijna leeg was.. :ie
Verder was het een geslaagde eerste kennismaking met de T4 helemaal geweldig. We hebben op ons losse gasstel gekookt... mijn vrouw wordt kots misselijk van de spiritus lucht (on verbrande spiritus).. op zich ging het prima op het twee pits gasstel.

Frans.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door frans_t4 »

Egbert&Manon schreef: Werken koelkast en standkachel (D2L) wel goed op de 230V aansluiting?

Egbert
Hallo Egbert... de koelkast doet het subliem op de wal aansluiting (230V).. Kan zeggen dat de koelkast het zo wie zo uitstekend doet .. (het is een 12V compressor type) de standkackel is even een ander verhaal... zie mijn laatste bericht.. ik stond met een bijna lege auto accu vanmorgen.. balen was dat. Vermoedelijke oorzaak leefruimte ventilator die mogelijk gevoed wordt door de auto accu... :bonk Maar in deze is ... meten is weten... :knipoog
Verder had ik het gevoel dat de bus accu aan het einde van zijn of haar latijn was maar na ons uitstapje schijnt ze het weer te doen... heb vandaag de koelkast laten lopen op de bus accu een uur of 2 ,de voltmeter in het paneel gaf toen nog 12,2V aan.

Frans...

Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door frans_t4 »

matje86 schreef:geeft niks Frans die van mij is ook groen
:knipoog :toppie
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door Egbert&Manon »

Het leefgedeelte achterin hoort niet op de startaccu aangesloten te zijn, dus ook niet de ventilator.
Een vorige eigenaar heeft aan de bedrading iets veranderd.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door vw_camper »

In mijn ervaring is 5l diesel per 1,5 uur voor de kachel abnormaal.
Heb je de radio vaak gebruikt? Die verbruikt best veel en wordt uit de autoaccu gevoed.
Groeten, Bert
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door repelsteeltje »

vw_camper schreef:In mijn ervaring is 5l diesel per 1,5 uur voor de kachel abnormaal.
Heb je de radio vaak gebruikt? Die verbruikt best veel en wordt uit de autoaccu gevoed.

als je het type standkachel weet kun je die eens op google intypen, het verbruik in grammen per uur is terug te vinden.

ik weet van mijnes dat ie ongeveer 5 uur brand op een liter diesel, dat is dan in deellast. Met een califorina met isolatieglas is dat zolang het niet flink vriest voldoende om jezelf uit de kleren te stoken....
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 opgehaald...

Bericht door frans_t4 »

Ga ik uitzoeken... het verbruik vindt ik nog niet een probleem...maar de vraag was of de ventilator van van de bus ruimte gebruik maakt van de auto accu... Dat zou een verklaring kunnen zijn zijn waarom de auto accu plat was.

Draaistoel rechts ook wat gangbaarder gemaakt draait nu een stuk beter... Flink wat olie en dan maar heen en weer draaien..

Het was vandaag gelukkig zonnig hier in het Oosten en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om het tentdoek van het hefdak eens lekker te laten uitwaaien en drogen, was gisteren goed nat geworden .

@ Bert, nee radio heeft niet aangestaan. Ook geen binnen verlichting van het rijders gedeelte.


Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie