Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
'Bestelauto's begrensd op 120 km/h'
Langsvliegende bestelauto's op de linkerbaan zijn binnenkort verleden tijd: de Europese Commissie heeft besloten tot het invoeren van een snelheidsbegrenzer voor bestelauto's.
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft hier maandag toe besloten. De begrenzer, die ingrijpt bij 120 km/h, is vanaf 2014 verplicht voor alle bedrijfsauto's. Met het verplicht stellen van de snelheidsbegrenzer wil de commissie de uitstoot van bedrijfsauto's op ons continent flink verlagen. Bovendien wil Europa de concurrentie verhinderen tussen zware bedrijfswagens en vrachtwagens, die al een snelheidsbegrenzer hebben.
De snelheidsbegrenzer is onafhankelijk van de geldende maximumsnelheid in de betreffende landen, in Nederland kunnen de betreffende bestelauto's op de trajecten waar een maximumsnelheid van 130 km/h geldt dus ook maar 120 km/h rijden.
Op deze manier wil de milieucommissie van het Europees Parlement de diverse milieuorganisaties tegemoetkomen. Die wilden in 2020 een lagere maximale CO2-uitstoot voor bedrijfsauto's dan de 147 g/km die was vastgesteld. Een voorstel voor deze verdere verlaging haalde het echter niet.
TNO heeft na onderzoek geconcludeerd dat de CO2-uitstoot van bedrijfsauto's met zes procent kan dalen door invoering van een snelheidsbegrenzer. De CO2-uitstoot van lichte bedrijfsauto's steeg tussen 1995 tot 2010 juist met in totaal 26 procent.
*Update voor de volledigheid: de snelheidsbegrenzer wordt alleen verplicht gesteld op nieuwe bestelauto's. De bezitters van voertuigen die voor die tijd geregistreerd zijn, hoeven achteraf géén snelheidsbegrenzer te monteren.
Langsvliegende bestelauto's op de linkerbaan zijn binnenkort verleden tijd: de Europese Commissie heeft besloten tot het invoeren van een snelheidsbegrenzer voor bestelauto's.
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft hier maandag toe besloten. De begrenzer, die ingrijpt bij 120 km/h, is vanaf 2014 verplicht voor alle bedrijfsauto's. Met het verplicht stellen van de snelheidsbegrenzer wil de commissie de uitstoot van bedrijfsauto's op ons continent flink verlagen. Bovendien wil Europa de concurrentie verhinderen tussen zware bedrijfswagens en vrachtwagens, die al een snelheidsbegrenzer hebben.
De snelheidsbegrenzer is onafhankelijk van de geldende maximumsnelheid in de betreffende landen, in Nederland kunnen de betreffende bestelauto's op de trajecten waar een maximumsnelheid van 130 km/h geldt dus ook maar 120 km/h rijden.
Op deze manier wil de milieucommissie van het Europees Parlement de diverse milieuorganisaties tegemoetkomen. Die wilden in 2020 een lagere maximale CO2-uitstoot voor bedrijfsauto's dan de 147 g/km die was vastgesteld. Een voorstel voor deze verdere verlaging haalde het echter niet.
TNO heeft na onderzoek geconcludeerd dat de CO2-uitstoot van bedrijfsauto's met zes procent kan dalen door invoering van een snelheidsbegrenzer. De CO2-uitstoot van lichte bedrijfsauto's steeg tussen 1995 tot 2010 juist met in totaal 26 procent.
*Update voor de volledigheid: de snelheidsbegrenzer wordt alleen verplicht gesteld op nieuwe bestelauto's. De bezitters van voertuigen die voor die tijd geregistreerd zijn, hoeven achteraf géén snelheidsbegrenzer te monteren.
When nothing goes right, go left
T5GP DC

T5GP DC
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Hoe zit het dan met die dikke SUV's, die verbruiken minstens evenveel........... Moeten ze die dan ook maar begrenzen. Of toch maar een extra milieuheffing op hun wegenbelasting.........
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Ben benieuwd wat er straks gebeurt met een SUV of pick ups met grijs kenteken.
Dan gaan alle nu bus gebruikers daar naar toe over.
Dus straks maar een: http://www.vwbedrijfswagens.nl/modellen ... -lang.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En door de overgangsregeling, zal mijn huidige bus in ieder geval niet veel in waarde dalen, wellicht wel iets stijgen
Het zal wel wat worden op de snelwegen
80 voor vrachtverkeer
90 voor aanhangers
100 voor touringcars
120 voor busjes
130 voor personenauto´s

Dan gaan alle nu bus gebruikers daar naar toe over.
Dus straks maar een: http://www.vwbedrijfswagens.nl/modellen ... -lang.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En door de overgangsregeling, zal mijn huidige bus in ieder geval niet veel in waarde dalen, wellicht wel iets stijgen

Het zal wel wat worden op de snelwegen
80 voor vrachtverkeer
90 voor aanhangers
100 voor touringcars
120 voor busjes
130 voor personenauto´s





-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
De redenen is dat er veel "busjes" betrokken zijn/waren bij ongevallen waar snelheid een rol gespeeld had/heeft.
Dit was wat ik hoorde vanmiddag op de radio..
Op zich is 120 redelijk, zelf rijd ik niet harder als 110, meestal iets lager, dit puur voor het brandstof verbruik, maar das persoonlijk.
Wat ik me wel afvraag gaat het begrenzen op toeren of echt op de snelheid, das een groot verschil.
Let wel, het zal net zoals bij vracht auto's een marge in komen, dus daadwerkelijke snelheid zal hoger liggen als de beoogde 120 km/h
Dit was wat ik hoorde vanmiddag op de radio..
Op zich is 120 redelijk, zelf rijd ik niet harder als 110, meestal iets lager, dit puur voor het brandstof verbruik, maar das persoonlijk.
Wat ik me wel afvraag gaat het begrenzen op toeren of echt op de snelheid, das een groot verschil.
Let wel, het zal net zoals bij vracht auto's een marge in komen, dus daadwerkelijke snelheid zal hoger liggen als de beoogde 120 km/h
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
even samen voegen dus...
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Ik rij eigenlijk ook zelden harder dan 120 terwijl me bus wel 200 kan.
Het is de laatste tijd meer een uitdaging 1100 km uit een tank diesel te halen
dan 5 min. eerder thuis te zijn.
Een keertje tanken kost 125 euri's , als ik heel rustig rij haal ik 1100 km, rij ik
gestrest en haastig dan maar 850 km op 83 ltr. diesel .
Het verschil is echt enorm als je beheerst en rustig rijdt t.o.v. haastig en overal volgas tussendoor.
Tevens is het van de zotte wat je soms ziet dat bestelbusjes en auto's met 160 km/ uur over de A15 rijden ( geen traject controle ) terwijl de baan er vlak naast 90 km/ uur wordt gereden.
Het is de laatste tijd meer een uitdaging 1100 km uit een tank diesel te halen
dan 5 min. eerder thuis te zijn.
Een keertje tanken kost 125 euri's , als ik heel rustig rij haal ik 1100 km, rij ik
gestrest en haastig dan maar 850 km op 83 ltr. diesel .
Het verschil is echt enorm als je beheerst en rustig rijdt t.o.v. haastig en overal volgas tussendoor.
Tevens is het van de zotte wat je soms ziet dat bestelbusjes en auto's met 160 km/ uur over de A15 rijden ( geen traject controle ) terwijl de baan er vlak naast 90 km/ uur wordt gereden.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Dat wordt dus geen nieuwe Caravelle/Multivan meer voor ons, wat een stelletje nietsnutten zeg daar in Brussel :S
Eerlijk is eerlijk, op lange stukken is af en toe doorrijden echt superfijn.
Eerlijk is eerlijk, op lange stukken is af en toe doorrijden echt superfijn.
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Rij je in 2015 volgas met je splinternieuwe T6 150 kw over de A15
wordt je ingehaald door een T3 pick-up van 25 jr. oud.

wordt je ingehaald door een T3 pick-up van 25 jr. oud.


- Bijlagen
-
- t3.jpg (55.63 KiB) 2969 keer bekeken
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
*Update voor de volledigheid: de snelheidsbegrenzer wordt alleen verplicht gesteld op nieuwe bestelauto's. De bezitters van voertuigen die voor die tijd geregistreerd zijn, hoeven achteraf géén snelheidsbegrenzer te monteren.
Nou dan zullen ze niet veel meer verkopen, wat een onzin je mag straks helemaal niks meer
Nou dan zullen ze niet veel meer verkopen, wat een onzin je mag straks helemaal niks meer

T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Geldt de begrenzing dan ook voor kombi's en multivans op geel kenteken?
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
Duitsland heeft al te kennen gegeven dat ze niet meedoen.
Mijn nieuwe t5 gp wordt geleverd in juni die zal ik niet meer inruilen na 2 jaar als de nieuwe generatie begrenst zal zijn
Ik denk dat wel een rol gaat spelen bij velen.
Ff snel inhalen is er ook niet meer bij
Waarschijnlijk gaan er veel vrachtwagens op je achterbumper kleven.
Het zit heus niet in die zogenaamde uitstoot.
Mijn bus is juist het zuinigst op de snelweg.
Iedereen kan dan nog steeds het gaspedaal onderin trappen om zo snel mogelijk aan die 120 te komen.
Dat geeft meer uitstoot dan dat stukje tussen 120 en 140 laat het 150 zijn.
En probeer maar is in Nederland langer dan 5 minuten 130 te rijden dat lukt ook bijna niet.
Dus dat beetje meer boven die 120 moeten ze weer afpakken wat zijn ze toch weer zielig.
Laat ze dan wat doen in de bebouwde kom iets met gps dat je dan niet harder kunt dan 50.
Stelletje zielig die zitten de hele dag van die onzin te verzinnen.
Waarschijnlijk Weer zon gefrustreerde milieufriek die ingehaald is door een bestelbusje.
Mijn nieuwe t5 gp wordt geleverd in juni die zal ik niet meer inruilen na 2 jaar als de nieuwe generatie begrenst zal zijn
Ik denk dat wel een rol gaat spelen bij velen.
Ff snel inhalen is er ook niet meer bij
Waarschijnlijk gaan er veel vrachtwagens op je achterbumper kleven.
Het zit heus niet in die zogenaamde uitstoot.
Mijn bus is juist het zuinigst op de snelweg.
Iedereen kan dan nog steeds het gaspedaal onderin trappen om zo snel mogelijk aan die 120 te komen.
Dat geeft meer uitstoot dan dat stukje tussen 120 en 140 laat het 150 zijn.
En probeer maar is in Nederland langer dan 5 minuten 130 te rijden dat lukt ook bijna niet.
Dus dat beetje meer boven die 120 moeten ze weer afpakken wat zijn ze toch weer zielig.
Laat ze dan wat doen in de bebouwde kom iets met gps dat je dan niet harder kunt dan 50.
Stelletje zielig die zitten de hele dag van die onzin te verzinnen.
Waarschijnlijk Weer zon gefrustreerde milieufriek die ingehaald is door een bestelbusje.


Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
misschien hopen ze op deze manier dat iedereen nog maar snel voor 1 januarie een nieuwe gaat kopen
(goed voor "de economie" ) en goedkoper dan een sloopregeling zoals in 2009 in Duitsland was.
(goed voor "de economie" ) en goedkoper dan een sloopregeling zoals in 2009 in Duitsland was.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
als ik met mijn T4 in Duitsland op een 3 baans autoweg op de linkse baan rijdtgertned schreef:
Stelletje zielig die zitten de hele dag van die onzin te verzinnen.
Waarschijnlijk Weer zon gefrustreerde milieufriek die ingehaald is door een bestelbusje.
(bijv Hannover -----Berlijn) en ik rijdt dan 130 - 140 km/h
dan wordt je al op 1 kilometer afstand, door dikke Audi's en BMW's boos weggeknippert
--van oprotten met dat oude busje "tussen de vrachtwagens jij" -- met als ze voorbij zijn nog een vinger erbij...
van: wij moeten er met met 200 km/h op de CC vloeiend doorheen kunnen op de linker baan.
Zo'n Audi Q7,A8, BMW X5, Volvo XC 90 enz enz stoken bij 180 a 190 km/h er ook zeker 1 liter op 7a 8 km erdoorheen!!!!
terwijl ik met 130km/h met de T4 nog altijd onder de 1iter op 10km blijf.
Feit is natuurlijk als ik onder de 90 km/h rijdt dat die dan maar 1:14 a 1:15 gebruikt, maar dat geldt ook voor de andere auto's zo'n XC 90 weegt 400 a 450 kilo meer dan een T4!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: begrenser 120 km/pu in 2014 verplicht...
frank884 schreef:misschien hopen ze op deze manier dat iedereen nog maar snel voor 1 januarie een nieuwe gaat kopen
(goed voor "de economie" ) en goedkoper dan een sloopregeling zoals in 2009 in Duitsland was.
Voor 1 januari dat zal niet helpen waarschijnlijk de bussen die in dat jaar geleverd gaan worden moeten begrenst zijn
En aangezien er een half jaar levertijd op zit ,mag je wel opschieten.
dus met 140 km/h naar de dealer

