Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zomerbanden / max loadindex

vragen over de T4
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

Multivan Generation schreef:wat blijf je hangen op alcar velgen, heb je geen normale originele T4 velgen?
Wat is er anders aan die velgen, dat je de naam steeds vermeld?
ik heb deze velgen er nu onder zitten, die wil ik graag als vast gegeven houden.
in banden- en velgenland zijn er heel veel mogelijkheden, volgens het vw-boekje zijn er maar weinig mogelijkheden, forumgebruikers hebben meer praktijkervaring dan ik en kennen de praktijkmogelijkheden.

om tot een onderbouwde keuze te komen als technisch amateurende t4-beginneling heb ik gebruikerservaring van jullie nodig.
er zijn zoveel technische specificatie/afmetingen en overige factoren die mee kunnen spelen in dergelijke keuze. dit maakt de keuzemogelijkheid erg onoverzichtelijk.

mijn alcar velgen zijn dus blijkbaar ook niet de originele vw-velgen, dit wist ik dus ook niet. ik heb dit tenminste nergens kunnen opsporen.
wat zijn dan wel normale originele t4 velgen, is dit gewoon zoeken op gelijkwaardige afmetingen als van mijn alcars?

ieder beetje extra info van het forum en www roept bij mij weer een hoop vragen op, ondertussen ga ik door het bos de bomen niet meer zien...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Denk dat de 55.1 gewoon een foutje was. :knipoog Ze staan wel gewoon aangeduid als zijnde voor een T4, dus dan is het naafgat altijd 57.1.

Verder is die Alcar 8840 gewoon de aftermarket-variant van de originele VW-velg; maten zijn hetzelfde. Bij VW kosten ze waarschijnlijk zo'n €100,- p.st. Als je nu al Alcar 8840's er op hebt, passen diezelfde velgen natuurlijk ook gewoon weer. :lach


Even van ebay de nummers van andere aftermarket-leveranciers voor dezelfde velg geplukt:

vergleichbare Artikelnummern

KRONPRINZ: 6169B
LEMMERZ: 2150910
KROMAG: 8840 (zelfde als Alcar dus :knipoog )
VW Nr: 701.601.027B (originele velg-nummer van VW dus)
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door patrick 468 »

@paulkr, op het engelse forum heb ik me ook aangemeld, inderdaad erg informatief, aanmelden is kostenloos hoor, ff een account aanmaken.
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door patrick 468 »

hierbij de foto's van de 205/75 -15" banden,

zoals je ziet ruimte zat.
achterzijde.jpg
achterzijde.jpg (34.2 KiB) 1409 keer bekeken
voorzijde.jpg
voorzijde.jpg (33.83 KiB) 1409 keer bekeken
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

patrick 468 schreef:hierbij de foto's van de 205/75 -15" banden,

zoals je ziet ruimte zat.
achterzijde.jpg
Achter is anders krap genoeg met volledig inveren... :knipoog

Gelukkig staat die van jou nog op standje Syncro. :yes
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

zeer bruikbare info mbt velgen en bandenmaatvoering/wielkasten.
heb je voldoende ruimte bij volledige stuuruitslag. onze bus is uit '91, is de ruimte van de wielkast gelijk aan die van een na-'96-er?
wordt de bandomtrek niet te groot met een 205/75-band? ik heb ergens een schema gelezen over de max. toegestane omtrek mbt motorvermogen/versnellingsbak/snelheidsmeter?
onze bus is een 2.4 d dus voldoende vermogen. in vergelijk met tom-tom geeft onze snelheidsklok tot 4 km/u te weinig aan; grotere banden zouden dit weer gelijk kunnen trekken.

nu dan de herhaling van mijn vraag; zijn suv-banden onder een t4 camper een rare gedachte?

waarom dan zo graag suv hoor ik iemand denken?
-comfortabeler dan cargo banden
-voldoende loadindex (96)
-grip op slechte/onverharde/natte wegen en gras
-en natuurlijk een stoer uiterlijk (http://www.banden-popgom.nl/autobanden/ ... 0-r15-96-t" onclick="window.open(this.href);return false;) (mag ik websites zo benoemen???)

waarom niet?
hoger geluiddvolume (we verstaan elkaar nu ook al bijna niet)
hogere brandstofkosten (hoeveel is dat met max 5000 km per jaar)

waarom geen camper-band?
-is vaak een toch een cargo-band met een marketingbehandeling(?)

aanvullingen?

paul
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

SUV / 4x4 banden onder een T4 kan prima.

Er zit wel een verschil tussen de velgen van T4's van voor en na 96. Je gaf aan dat je de Alcar met ET44 wou gebruiken en die is standaard voor en T4 van voor 96, dus dat is prima. Een hogere ET dan die moet je niet gebruiken, want dan komen ze te ver naar binnen te staan.

Hou er wel rekening mee dat een SUV band op nat asfalt niet de beste zijn. Ze zijn gemaakt van harder rubber om minder te slijten (net als cargo banden), maar dat gaat ook ten koste van de grip. Het grovere profiel zorgt er wel weer voor dat je op zachte/meegevende ondergrond meer grip hebt dan met andere banden.

Met een 2.4D zou ik iig niet te ver gaan met grotere banden, dan komt ie nog moeilijker vooruit. :knipoog
Qua maat zou 205/70/15 de beste optie zijn, maar qua draagvermogen de 215/70/15.
205/75/15 is nog weer een tikje groter en 215/75/15 of 225/70/15 is waarschijnlijk net teveel van het goede voor een 2.4D.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door patrick 468 »

Paul, eigenlijk geeft je zelf al antwoord op je vraag.

Geluid (bij mij althans), valt mij heel erg mee totnutoe*, ik kan niet zeggen dat mijn grotere banden nu meer geluid produceren dan de oude (Cargo) banden.

Verbruik, kan ik nog niet veel over zeggen, *banden liggen er nog geen week op, maar bij 5000 km op jaarbasis....

Zoals ik al eerder had vermeld is mijn snelheidsmeter nu ineens juist....

Nog een ander voordeel dat ik totzover heb bemerkt is dat oneffendheden en drempeltjes heel wat comfortabel 'genomen' kunnen worden.

mijn bus is 'maar' een 2.0 Benzine (78PK meen ik), die trekt de ietwat zwaardere banden zonder enig probleem, hooguit dat het wat langer duurt eer tie op de 100 zit, soit, stenen kon ik toch al niet uit de straat trekken met de bus.

Overigens denk ik dat een echte SUV -band t.o.v. een 'normale' band niet echt veel meer grip gaat opleveren, dan zou je naar een echte A/T band moeten (met alle gevolgen vandien), wel is het voordeel dat je wat meer bodemvrijheid hebt. voor een beetje offroaden hoef je trouwens geen echte syncro te hebben hoor, als je dreigt vast te komen zitten kan je bijvoorbeeld je bandenspanning naar beneden gooien, dan kom je al snel verder (ik heb altijd een 12V compressortje aan boord, om daarna de spanning weer omhoog te gooien).

enfin, totnutoe (pas een kleine week dus) ben ík in ieder geval errug tevreden, maar de echte ervaring moet natuurlijk nog komen....
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

li 100 wordt bij bekende bandenspecialist afgeraden.
ik had de perfecte band gevonden, dacht ik.
de michelin latitude cross 205/70/15, is niet meer leverbaar door hun ("oude" serie)
li 100 gaat volgens hun zwabberen onder een t4.
terug bij af,
of toch eigenwijs doen?

heeft het zin om mijn vraag te herhalen op het t5 deel van dit forum?
eerst maar koffie...

paul
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Dan zal ik met m'n LI 98 zeker helemaal zwabberen... :nuts :bonk

Je wil een band die meer comfort geeft en soepeler is, dus dat zal ietsje meer 'zwabberen' zoals die 'banden specialist' dat noemt. Dat is alleen niet direct aan de LI gerelateerd; eerder aan de wanghoogte, bandbreedte en de mate van versteviging. Een 245/45/18 met LI 100 zal toch veel minder zwabberen dan een 215/70/15 met LI 100. :zwaai

Echter is de T4 geen GT-wagen, dus die hoeft ook niet even strak en hard op de weg te liggen. Mocht je dat wel willen, moet je verstelbare sportdempers en -veren steken, zwaardere anti-roll-bars monteren en flinke platte sloffen eronder gooien (en dan nog blijft het een :driveT4 :lach ).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Jurgen VH »

Mijn PVG nr is gecontroleerd en dit is de uitkomst vooraan LI 100 achteraan LI 99, let op dit is wel voor de TC in B :knipoog
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Wat is het PVG-nummer :vraagteken

Moeten jullie daar dan (net als in Duitsland) een marge bovenop de maximale aslast hebben?

Ik heb voor de 2.5B LWB minimaal nodig: voor 98 en achter 96.
Voor de 2.5TDI KWB minimaal: voor 97 en achter 96.
Beide zijn een 1.0 uitvoering.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

dus een li van 104 is dus niet noodzakelijk? ook niet voor apk? een lagere li dan op max load wordt goedgekeurd? de bandenspecialist gaf aan dat een oplettende keurmeester dit zou opmerken.

mijn voorkeur voor een contintal latitude cross 205/70/15 100H is dan geen slecht idee?
behalve dat ze bijna niet meer te leveren zijn.

de campermeneer uit noordwijkerhout geeft ook aan dat veel van zijn campers rondrijden op cargobanden in standaard afmetingen (195/70/15 104).

gelukkig heb ik nog een maximaal maand om te blijven twijfelen over de keuze.
alle reacties maken het toch leerzaam, misschien ga ik wel een vakantiebaantje zoeken bij een bandenspecialist...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Voor de APK moet de draagkracht van een enkele band minimaal de helft zijn van de maximale aslast van de as waar deze op gemonteerd is (die aslast staat in je papieren en waarschijnlijk ook op je type-plaatje in de auto).

Dan moet je die aslast dus door 2 delen en in onderstaande tabel de bijbehorende Load Index zoeken. Die moet je minimaal aanhouden. :wjw

Afbeelding
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Jurgen VH »

DNS schreef:Wat is het PVG-nummer :vraagteken

Moeten jullie daar dan (net als in Duitsland) een marge bovenop de maximale aslast hebben?

Ik heb voor de 2.5B LWB minimaal nodig: voor 98 en achter 96.
Voor de 2.5TDI KWB minimaal: voor 97 en achter 96.
Beide zijn een 1.0 uitvoering.
Hier staat in wat mag voor jouw voertuig en waarvoor hij goedgekeurd is dus in dit geval gaat het om de aslast dacht 1600kg vooraan en 1550kg achteraan :nuts De banden op mijn velgen zijn alle 4 LI99 :knipoog originele staalvelgen voor de keuring alle 4 LI102
Plaats reactie