Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor ventilatoren zonder stroom

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Motor ventilatoren zonder stroom

Bericht door busbart »

Hallo allemaal,

Voor een vriend die twee linkerhanden heeft als het op auto's aankomt, hij is eigenaar van een Dehler T4 2,4 5 cil.diesel, helaas weet ik niet welk BJ, maar het is een vroege.

zijn bus word warm bij het heuvel (of berg) op rijden. ik heb al een beetje rondgezocht, en heb dingen gelezen zoals: lamellen openzetten e.d., maar ik ben ook even aan het meten geweest, en ik heb op de stekker aan de schakelaar op de radiateur géén 12V, daarboven kwam ik drie relais (nummer 97 en 98 ) tegen, en daarvan had er maar één 12V . (wie kan mij vertellen waar deze relais voor dienen?, ik dacht voor aansturing van de ventilatoren?)
ook heb ik onder het dashboard in de zekeringenkast gekeken, en op plaats 18 of 19 zat een 30 Amp. zekering die in orde was. waar zou de onderbreking verder nog kunnen zitten?

wie kan mij hiermee opweg helpen? Ik ken iemand die heel erg blij gaat zijn als zijn koeling het weer doet!

groeten,

Bart
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor ventilatoren zonder stroom

Bericht door Multivan Generation »

voor de accu zit een zwart kastje,
zijn alle platte zekeringen daarin nog heel? (die metalen plaatjes)
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Motor ventilatoren zonder stroom

Bericht door busbart »

geen idee, dat ga ik straks even nakijken.
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Motor ventilatoren zonder stroom

Bericht door busbart »

zoals gezegt, nagekeken, 1 zekering 30 Amp was stuk, overbrugt(voor test) en merk dat alleen de ventilator aan de passagierskant werkt. voor alle zekerheid de stekers omgewisseld, en ja ook de ventilator aan de bestuurderskant werkt, maar ik denk dat er ergens een fout in een kabel of zo zit, want nadat ik alles normaal aangesloten had, en de steker van de thermoschakelaar met een koperkabeltje overbrugt had in alle combinaties, deed de ventilator aan de bestuurderskant het nog steeds niet.en bovenop dat alles doet de ventilator aan de passagierskant het de hele tijd... :wjw

Weet iemand waar ik goede electrische schema's kan vinden? het is een '92 T4 2,4L D.

ben al redelijk op weg! gelukkig.

Bart
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Motor ventilatoren zonder stroom

Bericht door busbart »

Zo, inmiddels ergens op dit forum het goede schema gevonden, uitgeprint en meegenomen zodat ik de kabels allemaal kon controleren. alles op de thermoschakelaar na doorgemeten en ok. dan blijkt dat van de drie relais er één verschillend is ( nummers 97 en 98) ook doorgemeten en gecontroleerd, Ok toen alles volgens het schema in elkaar gezet, (de relais op de juiste plaats) en iemand anders met een koperkabeltje de (kapotte) 30 Amp zekering laten overbruggen, en zelf met en koperkabeltje de steker van de thermoschakelaar doorverbonden.
en nu ineens doen allebei de ventilatoren het tegelijk! en in twee verschillende standen ook nog?!

Ik heb altijd gedacht dat om electrische motoren op twee of meer verschillende toerentallen te laten lopen je moest werken met grote weerstanden (bijv. zoals bij de T3?) maar nu blijkt voor mij dat ze dat bij de T4 doen dmv een schakeling met drie relais? :werkaanT4
Groet, Bart
Plaats reactie