Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olielekkage 2,5 TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

olielekkage 2,5 TDI

Bericht door t-vierder »

Heren, dames ook,

Mijn t4 met 2,5 TDI motor, bouwjaar 1999, heeft een olielekkage die in een paar weken tijd behoorlijk verergerd is. Ik heb er afgelopen week 1300 kilometer mee gereden en daarbij plusminus 2 liter motorolie op carterpan, rechterwielophanging en de uitlaat gesproeid. Ik kan maar niet ontdekken waar het lek precies zit. Volgens mij ergens boven het filterhuis. Gisteren heb ik de intercooler en luchtslangen gedemonteerd om beter te kunnen kijken, maar vond het lek dus niet. Heb zo goed en zo kwaad als het ging de boel schoongemaakt met ontvetter en hogedrukspuit. Gisteravond en vanmorgen weer een paar honderd kilometer gereden en ik zie nu olie liggen op en boven de bevestiging van het filterhuis en een heel klein beetje op de bevestiging van de peilstokbuis. Als straks de motor een beetje afgekoeld is ga ik de intercooler en luchtslangen nogmaals demonteren en proberen uit te vinden waar het lek dan precies zit. Intussen wil ik de forumleden vragen of er iemand is die weet wat er op die plek nog zit wat kan lekken en of ik dat zo kan repareren of dat ik speciaal nieuwe pakkingen of o-ringen of iets dergelijks moet halen hiervoor.

Bij voorbaat dank
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door Harry 341 »

Heb hetzelfde gehad,bleek de pakking van de oliekoeler te zijn...dat geval waar het filter op geschroefd zit....
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_1043.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door t-vierder »

O! Ik noem dat het filterhuis, maar dat is dus een koeler. Weet ik dat ook weer. Maar de lekkage lijkt daar ergens boven te zitten. LIJKT dus, ik weet het nog niet zeker. Waarschijnlijk is op dit moment het blok wel genoeg afgekoeld om er aan te sleutelen, dus begin ik daar nu maar eens aan.
:werkaanT4
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door Harry 341 »

Klopt,de koeler zit met een papieren pakking tegen het blok,Bij mij heeft de monteur nu een metalen pakking gezet.
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door t-vierder »

:muur Stom maar waar, het was me gister niet opgevallen dat er twee koelvloeistofslangen zijn aangesloten op het 'filterhuis'. Is dus inderdaad een koeler. Daarboven zit niks meer dat olie kan lekken heb ik net gevoeld, dus zal inderdaad lekke koelerpakking zijn. Moet ik dan morgen maar eens bestellen.

Volgende vraag is; hoe krijg ik dat ding in godsnaam los. Ik zie dat ik één boutje van de carterpan los moet maken, maar wat ik er voor de rest van kan zien, dan lijkt dat ding vanuit de binnenkant van het motorblok vastgeschroefd te zitten. Zal vast niet zo zijn, maar ik kan dus zo eentweedrie niet ontdekken hoe ik dat ding los moet maken.

By the way, kan iemand mij aan een bouwtekening van zo'n motorblok helpen? Kan heel verhelderend werken :-)
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door sgsdebruijn »

De koeler zelf heeft een rubber pakking, wellicht bedoel jij de houder die op het blok zit waar de koeler tegenaan komt Harry
Ik heb ooit eens het rubber vervangen, vond het een irritant klusje probeer de koeler lost te halen nadat ik de slangen af had geknepen maar je hebt erg weinig ruimte (zeker zonder brug lastig) om die klemmen lost te krijgen.

Met een beetje voorzichtig draaien en trekken kan de koeler net los over da stangetje.
Succes

http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lk%C3%BChler
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

die oliekoeler zelf kan ook lek zijn,
maar wat ook mogelijk is, is dat het buisje
waar de oliekoeler overheen valt, aan de bovenzijde wat los zit,
waardoor het daar gaat lekken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door t-vierder »

Mensen, dank voor de reacties.

Heb vandaag pakkingen besteld, maar helaas kon ik er daar maar één van gebruiken (niet de goeie) en ook het oliefilter dat ik meteen wilde vernieuwen bleek de verkeerde te zijn. Lastig klusje sowieso, het meeste wat je doet zie je niet. Ben begonnen met oliefilter losdraaien. Toen die weg was kon ik met dop 27 een moer op een centraal pijpje (waar ook het filter op gemonteerd is) losdraaien. (foto lijkt niet te werken.???)
Daarna dat pijpje zelf losdraaien en verwijderen en warmtewisselaar (oliekoeler) aan de kant duwen. Ik kon geheel niet zien wat ik daarna moest doen, maar mijn kleine fototoestel kon ik nog wel net zo positioneren dat ik foto's kon maken. Uit de foto's bleek dat het filterhuis vast zat met één bout (wat later een buisje met een boutkop bleek te zijn). Die losgedraaid en zowaar, het filterhuis lag los, behalve dan dat de leiding naar de turbo er nog aan vast zat, maar daar zit een flexibel aan, dus makkelijk aan de kant te leggen. Echter, de stalen pakking die tussen motorblok en filterhuis zat, was in mijn geval een ronde en degene die ik van de VW-dealer had meegekregen was van een heel andere vorm. Heel vervelend. Het is mijn bedrijfsauto en ik moet er morgen weer mee naar mijn werk. Ik besloot tot een noodoplossing, die waarschijnlijk gewoon permanent gaat werken. Ik heb de pakking (die gelukkig niet gebroken was) en de pasvlakken op motorblok en filterhuis goed schoongemaakt en ingesmeerd met vloeibare pakking en het hele spul weer in elkaar gezet. De rubberen pakking tussen filterhuis en oliekoeler paste wel, dus die kon ik gewoon gebruiken. Morgen maar weer eens bellen met de dealer. Die stalen pakking krijgt ie weer terug, evenals het oliefilter. Dat filter wil ik nog wel ruilen, maar de pakking hoeft denk ik niet meer.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: olielekkage 2,5 TDI

Bericht door ailko vos »

denk er wel even om dat er geen olie op je distributie riem is gekomen .dit was bij mij wel het geval
Plaats reactie