Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloei relais

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Gloei relais

Bericht door doka Rick »

Hallo,

Ik heb een vraag: Hoort bij een 88pk TDI (AJT-motor) het gloeirelais na te gloeien? Ik bedoel dat als de motor al loopt dat de gloeiers op 1/2 kracht zo'n 30 a 60 sec nagloeien om de verbranding wat beter te laten verlopen bij een koude motor.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Svp ervaringen, ik ben benieuwd.

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dat nagloeien gebeurd standaard totdat de bedrijfswarme temperatuur bereikt wordt.
Maar meestal is het na een seconde of 60 wel gedaan.
Dan kun je een relais horen tikken als je goed luisterd :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Bericht door doka Rick »

Dag Peter,

ik denk dat mijn gloei relais niet nagloeit en dat daarom de auto rookt wanneer hij met koude motor vermogen moet leveren. De rook is dan ook grijs en stinkt naar onverbrande diesel.

Wat denk je maar een nieuw relais-tje bestellen? Ik heb al eens de gloeibougies vervangen, timing van de pomp klopt ook allemaal en het motormanagement is uitgelezen. in alle 21 meetwaarde blokken was niets te vinden alles klopte volgens de zeer serieuze monteur. Maar ik bedenk me van de week pas dathet wel eens met het nagloein te maken kan hebben.

Ik zal er maar een nieuwe in zetten. Dat is niet de moeilijkste klus
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

een 88 pk rookt altijd iets als je van starten dan zachtjes wegrijdt.
Ook na een zeer serieuze chiptuning rookt hij nog steeds terwijl daar extra aandacht aan is besteed.

Ik heb er mee leren leven en stoor me er niet meer aan.

Als je 20 bussen op een rijtje zet en je laat ze allemaal stationair draaien dan haal je de 88 pk TDI's er zo uit, doordat ze wat meer roken

Niet van wakker liggen hoor :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Bericht door doka Rick »

Bedankt voor het meedenken.

Ik merk ook verder niets aan de auto. Ik heb een intercooler gemonteerd van een 102 pk (ACV) en de roetkat is leeg. We zijn dit jaar met de caravan naar zuid-oost Frankrijk geweest en het reed perfect.

Ik heb al een gloeirelais besteld en die is er morgen, dus die ga ik wel plaatsen. Ik denk dat ik je raad opvolg : niet aan storen en gewoon rijden.

Volgende project is het dubbel cabine interieur luxer maken. Heeft er iemand nog bekledings delen van een multivan? bv B-stijl en raamlijst bekleding.

Groeten Rick
Plaats reactie