Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculampje en cruise control. Opgelost

vragen over de T4
Plaats reactie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Acculampje en cruise control. Opgelost

Bericht door MrMillion »

Vandaag terug gekomen van 2 weekjes Como meer. De bus heeft flink te lijden gehad in alle haarspeldjes. Met name bij de splugenpas. Hele vakantie top gedaan ( staat nu op 473000) tot de laatste 100 km.

Bij het richting aangeven viel de cruise uit, tot 3 keer toe. Daarna helemaal geen cruise meer. Tevens ging het acculampje toen branden. Stroomvreters uit en bij de eerste P de multimeter eraan en vagcom opgestart. Kreeg 2 meldingen: 1 van de druk in het inlaatspruitstuk en 1 van de snelheidssensor. Beide gewist, maar gaf geen verbetering.

Accu was draaiend 12.3 en uit ook. Zal morgen nog eens meten.

Heeft iemand een idee? Misschien hangt het met elkaar samen.

Coen
Laatst gewijzigd door MrMillion op 24 jul 2013, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Acculampje en cruise control.

Bericht door matje86 »

rechter achter knipperlicht ,curosie misschien :werkaanT4 (kijk je achterlicht houder eens na, dus da ding waar je lampjes in zitten) :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Acculampje en cruise control.

Bericht door Harry 341 »

Remlicht schakelaar bij de pedalen...
Maar dat zeer lage 12.4 van de accu kan ik niet plaatsen....
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Acculampje en cruise control.

Bericht door MrMillion »

Bedankt voor de reacties!

Net nog even bij de bus gekeken. 12.4 volt. Hij blijft dus wel netjes op spanning. Maar laad niet de 14.4 volt bij zoals anders. Toch dik100 km gereden met de lampen aan.

De cruise zal ik zo no naar kijken. Rempedaalsensor heb ik al eens eerder gereinigd. Alleen ging toen mijn gloeilampen knipperen toen het niet meer werkte. Wel stond er een fout in vagcom over de snelheids signaal gever.

De bus zweet her en der wel wat olie. Vuldop van de olie begint te zweten (dampen) kan het zijn dat dat de dynamo van streek brengt?

Binnenkort alles maar eens loshalen en de nodige pakkingen vervangen (oliepomp, filtersteun, olievulpijp, kleppendeksel)

Verder niks dan lof voor zo'n oude bus! Al met al zo'n 3000 km gereden met lekker veel passen. Vermogen genoeg, alleen waren de speldjes soms wel erg krap en stijl waardoor alles in de 1 moest of dat ik kon gaan steken :)
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Acculampje en cruise control.

Bericht door MrMillion »

Vanavond de boel doorgemeten van de dynamo. D+ heeft spanning. Dynamo gaat alleen niet hard laden. Blijft schommelen rond de 12 volt op de accu. Soms 11.9 soms 12.6. Als ik niks gebruik dan blijft de spanning ook net genoeg (12v). Hij lijkt dus wel te laden, alleen erg weinig.

Ik denk zelf de koolborstels, zit een originele vw dynamo in (90a) waarvan het mij niks zal verbazen dat dit de 1e is.


Is het vervangen van de koolborstels meestal afdoende? Of kan ik beter een nieuwe/andere kopen? (Als iemand 1 heeft)

Coen
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Acculampje en cruise control.

Bericht door limburger »

MrMillion schreef:Is het vervangen van de koolborstels meestal afdoende? Of kan ik beter een nieuwe/andere kopen? (Als iemand 1 heeft)
volgens mij hangen die aan de regelaar dus die vervang je dan kompleet. is denk ik wel het proberen waard, misschien mag je hem zelfs terugbrengen naar de winkel als dat het probleem niet verholpen heeft (zou ik vantevoren even overleggen met winkel).
en je kan de collector nog goed schoon maken. mocht deze flink beschadigt zijn zou je die nog kunnen afdraaien, voordat je dit doet zou ik wel de wikkelingen nameten anders is het misschien verloren tijd/moeite/geld.

:driveT4 :T44EVER
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Acculampje en cruise control. Opgelost!

Bericht door MrMillion »

Gisteravond druk met de bus bezig geweest. Had al een nieuwe spanningsregelaar gehaald, maar dit was de verkeerde. De oude koolborstels waren op maar de collector was sterk ingesleten . Dynamo komt uit 96, de bus ook.... Zal de eerste dus nog wel zijn.

Uiteindelijk op de valreep terug naar Brezan en een ruildynamo opgehaald. Hij laad weer keurig bij en de cruise werkt ook weer:)

Coen
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Acculampje en cruise control. Opgelost

Bericht door MrMillion »

Puntje over te lage druk is ook al weer opgelost (al een tijdje). Het bleek de bekende wastegatesteun. Boutje was pleite en de steun stond , reeds gescheurd, van zijn plek. Gelukkig heb ik de oude turbo nog waarvan de steun niet is gescheurd. De gescheurde steunen even lassen en op voorraad leggen :).
Plaats reactie