Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

monteren standkachel in stoel console

vragen over de T4
Plaats reactie
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

monteren standkachel in stoel console

Bericht door joeri_zwolle »

Ik heb het maar opgegeven om mijn d4swc aan de gang te krijgen en ben opzoek naar een alternatief.
Zit dus te denken aan een webasto of eberspacher lucht kachel op diesel want eigenlij kwil ik een lucht verwarmer en geen water (die zat nu eenmaal al in de bus).

En om deze dan te monteren in het console van de passagiers stoel voorin.
Lekker dicht bij de tank en een goede plek om warmte voor de schuifdeur langs te laten stromen.
Maar kan je daar een lucht toe en afvoer voor de uitlaat gassen maken ?

Misschien heeft iemand dit al eens gedaan en heeft wellicht wat foto's ?
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: monteren standkachel in stoel console

Bericht door Multivan Generation »

idd niet zo vreemd dat je een standkachel die voor can-bus auto's bedoeld is,
niet aan de gang krijgt in een niet-canbus auto.

Voor wat betreft de andere vraag:
zou ik je adviseren om de plaatsing buiten de auto te houden,
gaat er iets mis met de kachel, dan kan er koolmonoxide gevormd worden,
en dat wil je NIET in je auto hebben ---> je kunt er dood aan gaan.

Eventuele warmte uitstroom opening onder de stoelconsole (met de kachel buiten/onder de auto) kan natuurlijk prima.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: monteren standkachel in stoel console

Bericht door joeri_zwolle »

Ik zie dat ik het type nummer verkeerd heb, het is een d4wsc en heeft geen can bus.
Hij heeft het trouwen ook gewoon gedaan totdat hij te vaak zonder brandstof gestart is.
(en dat oplossen is het probleem, het resetten van het fout geheugen wil niet meer, waarschijnlijk meer stuk gegaan.)

Die Webasto's/eberspachers worden ook vaak binnen geplaatst bv. in schepen etc. je moet je toe en afvoer goed geregeld hebben.
Ik heb verschillende campers gezien waar bij de kachel onder de stoel gemonteerd zit (oa ducato en master) alleen nog nooit in een T4.

Buiten plaatsen is natuurlijk ook wel een optie ook qua geluid enzo maar ik vroeg me af of iemand het mischien op deze manier gedaan had.
Vriend van me heeft goede ervaringen met de kachel op deze plek in zijn ducato.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: monteren standkachel in stoel console

Bericht door Harry62 »

Standkachels worden in het algemeen ook binnen in de auto geplaatst.
Alleen voor een camper is dit lastig ivm geluid als je hem 's nachts aan hebt.


Ik denk dat je een DL3 moet zoeken, die plaats je onder de auto.
Dit zijn niet de duurste en redelijk eenvoudig.
Twee ronde gaten maken in de bodem voor aan en afvoer.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: monteren standkachel in stoel console

Bericht door doka Rick »

hallo,

ik heb afgelopen winter onder de bijrijder stoel een D2 hetelucht kachel geplaatst en dat is wel wat passen en meten, maar dat maakt het leuk.

De in en uitlaat heb ik zo uit gemeten dat deze net langs de chassisbalk lopen. Als ik de mogelijkheid heb zal ik foto's maken.

wel heb ik op de tank een hitteschild gemaakt om zeker te zijn dat daar geen problemen ontstaan. het hitteschild is gemaakt van een soort deken met een aluminium laag naar de warmte bron. De randen zijn afgekit opdat er geen water in de deken zelf opgenomen wordt.

bij mij zuigt de kachel de koude lucht aan de voorzijde van de stoel aan en blaast naar de achterkant.

Wat ook een aanrader is, is om deze aan te sluiten aan je afstandbediening van de centrale deurvergrendeling ( als je deze hebt), dan kun je de kachel aan zetten en hoef je niet naar buiten in de kou.( s'winters natuurlijk, nu niet echt nodig).

Als je wat wilt weten dan hoor ik het wel.

Groeten RIck
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: monteren standkachel in stoel console

Bericht door joeri_zwolle »

Ik ben zeer geintresserd in wat foto's vooral hoe je bij de chassisbalk langs bent gegaan.
Zat idd aan een d2 of d3 te denken een d4 of d5 is waarschijnlijk wat groter (te groot).

Ik moet binnenkort maar eens onder de bus kruipen om te kijken wat er mogelijk is.
Eventueel wil ik er ook nog een schoon (/vuil) water tank onderhangen.
( en niet weer wachten tot het te koud is :) )
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: monteren standkachel in stoel console

Bericht door joeri_zwolle »

@ Rick : waarschijnlijk ben je er niet aan toegekomen en inmiddel vergeten :)
Heb je mss nog wat foto's van jouw installatie ?

Ik heb inmiddels een d2 die een plekje moet gaan krijgen (tip als je een nieuwe zoekt kijken even over de oost grens dat scheelde me 1/3 ! in prijs)
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Plaats reactie