Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achter ruitensproeier

vragen over de T4
Plaats reactie
Willem/Jos
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2013, 16:05

Achter ruitensproeier

Bericht door Willem/Jos »

Ik ben Willem en nieuw op dit forum. Hallo T4ers. Ik heb de volgende vraag: Mijn oude T4 fabrieks Westfalia (1993) is dit voorjaar APK afgekeurd, wegens zijn slechte carrosserie, wat ik ook wel wist. Ik heb een T4 bestel gekocht (2000) welke later is voorzien van een dubbel cabine met een grijs kenteken. Dit voorjaar, iet later, heb ik hem omgebouwd naar weer een Westfalia en mijn (nieuwe) bus voorzien van een achterwisser die wel op de oude zat maar niet op de nieuwe. De bedrading zat er al wel in en met een andere ruitenwisser schakelaar aan het stuur werkt hij. He he, maar nu mijn vraag: Waar vindt ik het waterslangetje onder de motorkap voor de sproeier achter. Deze zit wel in de achterklep aangesloten, maar ik weet niet waar hij eindigt bij de motor. Iemand een idee?
gr,
Willem
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Willem,
Welkom op weetjewel. :toppie
De slang voor de achtersproeier zit niet voorbereid in een T4 zonder achtersproeier. deze moet je overzetten uit je oude bus.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door vw_camper »

Het slangetje zit aangesloten op het zelfde pompje waar de voorsproeier mee werkt, als de pomp de ene kant op draait sproeit hij voor en als hij de andere kant op draait sproeit hij achter. Wordt gedaan door de spanning op het pompje om te polen.
Hoop dat dit duidelijk is....
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door Oskar 725 »

Bert,
dat is alleen bij sproeierpompjes met twee slang aansluitingen. De standaard pompjes (alleen wissers voor) hebben maar 1 aansluiting voor een slang. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door vw_camper »

Oskar,

Ja, dat zal wel het geval zijn. Dan moet Willem een ander pompje kopen of een andere aansluiting.
Groeten, Bert
Willem/Jos
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2013, 16:05

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door Willem/Jos »

Hallo allen,
Iedereen bedankt voor jullie reactie, maar even voor de duidelijkheid. Mijn probleem is niet het pompje, deze zit wel in mijn oude bus en kan ik zo overzetten. Ik zoek het waterslangetje bij de motor. De water aansluiting zit wel in de achterklep en is ook aangesloten op de wisser maar hij verdwijnt met de kabelboom via het rechterachterlicht onder de auto en zal ergens bij de motor eindigen, dus de slang is er wel, maar waar eindigt hij? Bij mijn oude bus liep de slang via het plafond naar voren en via de raamstijl naar de motorruimte, maar hier is het anders. Waarom alles voorbedraad incl. waterslang in de achterklep en dan niet te vinden bij de motor. Misschien onder het dashboard? De ruitenwisser werkt verder prima na plaatsing van een andere stuurschakelaar en een relais. IK zie graag uw reacties tegemoet.
gr,
Willem
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door Oskar 725 »

Willem,
de leiding loopt boven door het dak aan de rechter zijde (passagiers kant) en komt langs de A-stijl naar beneden en gaat in die hoek door het schutbaord naar de watertank.
Dus in de rechter boven hoek (achter), daar waar je kabelboom van de achterklep de auto in gaat zit ook het slangetje uit de achterklep.
De rest van de kabelboom gaat door de D-stijl (rechts achter) naar beneden naar je R. achterlicht. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Achter ruitensproeier

Bericht door René »

Vermoedelijk een andere achterklep geplaatst waardoor jij denkt dat alles aanwezig is, helaas is dat bij VW niet zo.
Vermoed dus dat je zelf nog e.e.a. bij moet plaatsen/veranderen om alles werkend te krijgen.
Heb je een relais 174 in de zekeringen kast zitten?

Grtzzz Rene
Plaats reactie