fietsensloper schreef:knarf schreef:Volgens mij heb ik pas ergens gelezen dat je wielbouten juist niet mag invetten, klopt dit? Het schijnt dat je ze dan te hard kunt aantrekken
Als je ze met een momentsleutel aandraait, kan dit niet. Momentsleutel op 180NM

... en daar gaat het dus fout.
Een "droge" bout met 180 Nm aangedraaid zit gewoon goed vast, maar een bout met vet kan inderdaad kapot worden gedraaid.
Het gaat uiteindelijk om de rek-spanning in de bout, en die wordt (bij hetzelfde aanhaalmoment) veel te hoog.
Dit is in sommige gevallen wel 50-80% hoger dan de bedoeling was.
Je momentsleutel meet de weerstand tijdens het aandraaien als maat voor de rekkracht in de bout.
Een gesmeerde bout draai je verder aan voordat deze dezelfde weerstand krijgt.
En een verder aangedraaide bout heeft een hogere rekkracht in zich (en zou dus kapot kunnen gaan)
Je kunt best wel vet aan de bouten doen (bijvoorbeeld tegen het roesten), maar dan moet je het aanhaalmoment met ongeveer 30-40% verlagen.
De waarde is een beetje afhankelijk van de soort bout (verzinkt etc.) en het soort smering (olie, grafiet, vet).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.