Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

vragen over de T4
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

Hallo allemaal,

Tijdens het klussen dit weekend heb ik kortsluiting gemaakt bij het demonteren van een lampje achter in de bus :bonk
Daarna lag de zekering eruit... niets aan de hand dacht ik.... nieuwe zekering geplaatst (10A, 2e van rechts in de doos) en voila, lampje deed het weer.
Bij het inpluggen van de zekering ratelde mijn console een beetje en er kwam ook weer een 00:00 klok en 000000 dagteller in beeld, alles in orde dacht ik.

Nu maakte ik vandaag mijn eerste ritje en tot mijn grote verbazing en ergenis heb ik nu de volgende situatie:
- Temperatuur werkt.
- Lampjes werken
- Tourenteller werkt
- KM teller en dagteller NIET
- Brandstofmeter schommelt als een malle... (als ik door de bocht ga of rem dan schiet hij zowel naar beneden als boven)...

Ergens is er hier dus duidelijk iets mis...

Wat kan het zijn?

Extra info: BJ 1998, 2.5 TDI, digitale dagteller.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door m.c van den berg »

kan het zijn dat je remlicht schakeleer kapot is. onder bij je rempedaal. met nadruk Kan?? hopelijk reageren er meer.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

m.c van den berg schreef:kan het zijn dat je remlicht schakeleer kapot is. onder bij je rempedaal. met nadruk Kan?? hopelijk reageren er meer.
Zojuist even gekeken, de remlichten doen het nog prima.
Wel realiseer ik mij dat ik wellicht kortsluiting gemaakt heb bij de remlicht ipv een ander lampje.
Ik heb namelijk tijdens het klussen niet alleen een lampje achter gedemonteerd, maar ook een park assist ingebouwd (aangesloten op de achteruitrij lamp, die in dezelfde console zit als het remlicht... Wat zou dat eventueel kunnen betekenen denk je MC?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door harry t5 191 »

Heb je wel het juiste lampje gemonteerd?

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

Ik heb alleen een lampje achter gedemonteerd (schakel lampje achter in plafond de bus) en netjes afgedopt + park assist aangesloten op de achteruitrijlamp... Geen lampje geplaatst...

Wat kan het zijn? :werkaanT4
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door m.c van den berg »

Zou haast zeggen haal alles weer los, even accuklem los en zet die weer vast en kijk dan wat er gebeurd met al je meters .
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

Zojuist gedaan, alles losgehaald.
- Accu er even af (niet al te lang, maakt het nog uit als het langer is? lijkt mij niet.
- Alle zekeringen eruit en nagelopen
- Park assist afgekoppeld

Resultaat: geen verschil :muur
Wel zie ik de snelheidsmeter iets van zijn plaats bewegen als de contacten aan zijn (enkele m.m.) er gebeurt dus wel wat... maar zeker niet genoeg :werkaanT4
Oh ja, de cruise control werkt (uiteraard ook niet)
Laatst gewijzigd door Wild pigeon op 06 nov 2013, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

Zou het iets te maken kunnen hebben met deze draadjes (achterlicht unit):
Afbeelding
Die zijn namelijk ook los en vast geweest... voor de rest kan ik echt helemaal niets verzinnen :nuts
Google bracht mij nog wel naar de VSS speedo meter... maar geen idee hoe ik die kan controleren?
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Jefta »

Ik zou beginnen met alle stekkers van de achterlichten loshalen ..
Verder lijkt me dat de kortsluiting niet de oorzaak kan zijn geweest, maar kan wel inherent zijn aan een nu nog steeds bestaand probleem. Ik zou zelf erg geneigd zijn om ergens een massa probleem te zoeken, waarschijnlijk een plus die ergens nog steeds sluiting veroorzaakt en daardoor vreemde storingen geeft. Dat je Cruisecontrol niet werkt staat los van je km teller enz :muur

Zou beginnen met alles van de achterlichten loshalen en dan weer proberen. Daarna kijken of er niet ergens lekstroom is (meten !) en verder even gewoon je zekeringskast nakijken, vooral de kabels en relais even naar je toe halen en kijken of er geen narigheden zijn !!

en .. hoe gek het ook misschien klinkt .. kijk ook even je contactslot na en de kabeldoorvoer van je linkerdeur (zijn allemaal punten die storingen KUNNEN veroorzaken ..)

Blijft een vaag verhaal, en ik hoop dat anderen je misschien kunnen helpen verder
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Multivan Generation »

ik zou beginnen met de stekkers achterop de teller unit eens goed vast er in drukken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

Nope, ook dat doet de truc niet :(
Dan helaas maar naar de garage.... iemand tips in de omgeving Utrecht?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door matje86 »

Wild pigeon schreef:
m.c van den berg schreef:kan het zijn dat je remlicht schakeleer kapot is. onder bij je rempedaal. met nadruk Kan?? hopelijk reageren er meer.
Zojuist even gekeken, de remlichten doen het nog prima.
Wel realiseer ik mij dat ik wellicht kortsluiting gemaakt heb bij de remlicht ipv een ander lampje.
Ik heb namelijk tijdens het klussen niet alleen een lampje achter gedemonteerd, maar ook een park assist ingebouwd (aangesloten op de achteruitrij lamp, die in dezelfde console zit als het remlicht... Wat zou dat eventueel kunnen betekenen denk je MC?


branden de remlichten ook als je niet remt ?
als je linker achterlicht defect is heb je ook rare dingen op je cockpit mocht het niet lukken dan ff :mail naar oskar in asperen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

matje86 schreef:
Wild pigeon schreef:
m.c van den berg schreef:kan het zijn dat je remlicht schakeleer kapot is. onder bij je rempedaal. met nadruk Kan?? hopelijk reageren er meer.
Zojuist even gekeken, de remlichten doen het nog prima.
Wel realiseer ik mij dat ik wellicht kortsluiting gemaakt heb bij de remlicht ipv een ander lampje.
Ik heb namelijk tijdens het klussen niet alleen een lampje achter gedemonteerd, maar ook een park assist ingebouwd (aangesloten op de achteruitrij lamp, die in dezelfde console zit als het remlicht... Wat zou dat eventueel kunnen betekenen denk je MC?


branden de remlichten ook als je niet remt ?
als je linker achterlicht defect is heb je ook rare dingen op je cockpit mocht het niet lukken dan ff :mail naar oskar in asperen
Goedeavond :driveT4

Nope, die gaan alleen aan bij het remmen zelf... zo maar ff een mailtje richting Oskar doen :mail
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door matje86 »

bij mij kreeg ik ook van die vage klachten, bleek uiteindelijk in de trekhaakstekkerdoos te zitten :ie :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Wild pigeon
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:45
Locatie: Utrecht

Re: KM Teller T4 Caravelle 1998, Gedeeltelijk stuk?

Bericht door Wild pigeon »

matje86 schreef:bij mij kreeg ik ook van die vage klachten, bleek uiteindelijk in de trekhaakstekkerdoos te zitten :ie :werkaanT4
Puur uit nieuwsgierigheid... waar zit dat ding überhaupt? (ik heb ook een trekhaak :))
Plaats reactie