Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wie wil mij helpen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 aug 2007, 21:41
Locatie: Landgraaf

Wie wil mij helpen

Bericht door Roger »

Hallo allemaal

Mijn zoontje is ernstig ziek.
Nou krijgt hij een rolstoel.
mijn smaak is gevallen op een t5 .
2.5 130pk of 175pk lange wielbasis liefst deuren achter en een sporttieve bus. zie er zo veel op internet mijn vraag is advizeer mij aub waar ik op moet letten .ik ben zelf 19 jaar chefwerkplaats bij opel nu niet meer ivm ziekte zoon .
ik weet gewoon dat ieder merk zijn mindere punten heeft wie kan mij zeggen roger koop dit niet of let hier op.
ik hoop dat ik veel reactie krijg.
want wij zitten veel in zieken huis afgelopen 3 jaar zijn wij 2.5 jaar van in zieken huis geweest . dus we hebben veel aan ons hoofd.
ik hoop op goed advies . En dan nog een vraag het verschil van 130 pk en175 pk is dat puur chip gebeuren . en zit er veel verbruik verschil tuussen die twee.
als er iemand heel veel verstand heeft van t5 mag hij mij ook bellen of ik bel hem. kunnen we even babbelen ,
groetjes roger.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Bericht door Henk250 »

Ten eerste welkom hier.

Jammer van je gezinstoestand,niet leuk voor jou en je omgeving.

Verder zou ik voor jezelf overwegen,om zeker geen racemonster te kopen,als het puur voor zieken,cq personenvervoer is.

105 of 130pk is meer dan genoeg,geloof me.
Meer pk`s is alleen maar duurder,en meer drinken.


De eerste T5-jes hadden wat problemen,(latere ook wel),dus koop
hem zo jong mogelijk.

Goed rondkijken,objectief blijven,en niet verliefd worden op iets.

Pimpen en chippen kun je altijd doen,zoek eerst iets wat betrouwbaar is en bij je budget past.

Succes.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Roger, welkom op Weetjewel :klappen

Nu over je vraag; wat heeft je voorkeur,nieuw of gebruikt!
Het is belangrijk te weten dat als jouw zoon over een gehandicapten parkeerkaart kan beschikken,je de bpm niet hoeft te betalen en dan komt een nieuwe t5 soms goedkoper uit de bus als een gebruikte!
Kijk maar eens op dit forum,er is al veel over gesproken!
En op de vraag welk type t5,iedereen heeft z`n eigen voorkeur.
Zelf rijd ik met een 4 cilinder 102 pk,een hele prettige auto!
Gebruik m`n t5 zelf ook voor m`n scoot en rolstoel,ben er erg blij mee :happy
Veel wijsheid gewenst,(zoeken en kijken is ook leuk!)

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik rij sinds een half jaar ook met een T5, met mijn rolstoel achter het stuur, het is een echt top bus :happy Eerst gekeken naar een Vivaro, maar die kon niet genoeg aangepast worden voor mij. Nu toch blij dat ik een Volkswagen heb het is allemaal zo degelijk. En de Vivaro is toch een beetje veel Renault he :knipoog

Je mag altijd mailen als je meer wilt weten over mijn bus/aanpassingen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Helpen

Bericht door Jan 259 »

Hallo Roger,

Als je mij het telefoon (wel het netnummer) even door maild,
dan bel ik je wel even terug, misschien kan ik iets toevoegen.

gr, Jan
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Hallo Roger,

Allereerst sterkte met de situatie en ik hoop dat er nog verbetering in komt.
130 pk is voldoende om (behoorlijk) snel met het verkeer mee te komen.
Vele medeweggebruiker staan te kijken / onderschatten de prestaties van mijn bus (begin 2004). Verder kan hij zuinig zijn: ligt aan je rechter voet: 1 op 10 of minder is makkelijk mogelijk als het het gaspedaal goed instampt, echter 1 op14.5 is ook mogelijk als je rustig (onder 120 kmh) rijdt.
Ben naar Schotland geweest met veel (steile) hellingkies verbruik 1 op 13.8!!! (op 4000 km).
Voor mij is (voor de berijkbaarheid achterin met DC ) 2 schuifdeuren ideaal.
Ingeval van een 2de hands wel er voor zorgen dat de waterpomp vervangen is / wordt want die geven de geest zo rond de 60 - 65 duizend km. Voor de rest heeft die van mij nog geen problemen gegeven.

Verder veel rijplezier
Gebruikersavatar
Evert-Jan (T5 180)
Berichten: 299
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Evert-Jan (T5 180) »

Hallo Roger,

Allereerst natuurlijk heel veel strekte met je zoon.
Zelf heb ik ook een aangepaste bus gehad voor het vervoer van mijn dochter in de rolstoel, ik kan je dus wel enkel tips geven waar je op moet letten.

Mogelijk kan je in de gemeente waar je woont aanspraak maken op een financiele bijdrage (WVG of WMO) voor de aanpassing van een auto. je hebt een sterk argument dat vervoer op maat of TRAX geen optie voor jullie is met een gehandicapte zoon, terwijl je veel naar het ziekenhuis moet.

Zoals al in een eerder topic vermeld hoef je geen BPM te betalen als er een medische indicatie is voor een aangepaste auto. Als de auto is aangepast volgens de regels, o.a. de pasagiers bevinden zich tijdens het rijden voor het denkbeeldige tussen schot, een vaste inrijd inrichting en een rolstoel fixatieplaats, mag je als particulier het grijze belasting taarief betalen.

Als je de auto laat aan passen volgens het principe dat er op de 2e zitrij een rolstoel plaats gemaakt word en de rolstoel er via de achterklep ingereden word heb ik nog wel een aantal ervarings tips voor de aapassing.

Laat je auto aanpassen door een bedrijf dat is aangesloten bij de AAN (auto aanpassers nederland) http://www.mobiliteitsdagen.nl/
Ga niet naar een carrosserie bedrijf wat dergelijke aanpassingen er even bij doet, zij hebben onvoldoende kennis van deze materie. Ik heb door mijn werk al merdere mensen met negative ervaringen gesproken over deze bedrijven!

Kies voor een vaste oprijdplaat en niet voor losse goten, naarmate de rolstoel zwaarder word met het groeien vaan je zoon word het ook zwaarder om de rolstoel in de bus te krijgen. als je dan tussen losse goten moet staan om de rolstoel in de bus te duwen is erg zwaar. Neem ook een oprijdplaat van maximale lengte, de heling word dan immers minder stijl. Zelf heb ik goede ervaringen met de oprijdplaat van Bierman http://www.biermanab.nl/

ga voor een bus met een klep i.p.v. deuren achter, bij regen blijft de plaat langer droog en word niet zo snel glad.

Laat in de bus een goed systeem plaatsen voor het vastzetten van de rolstoel, veiligheid gaat boven alles. Neem een system met gordels, zodat de rolstoel op 4 punten vast gezet kan worden. Denk ook aan een veiligheidsgordel voor je zoon, de gordel die in de rolstoel zit is GEEN veiligheidsgordel maar een bekken gordel. een goede veiligheidsgordel is er een die aan de bus verankerd is!

denk goed na over de plaats van de rolstoel, links recht of midden. Links heeft als nadeel dat je zoon achter je zit en je hem minder goed in de gaten kan houden tijdens het rijden als je alleen met hem in de auto zit. rechts heeft het voordeel dat je hem makkelijk kan berijken via de schuifdeur en vanaf de bestuurdersplaats hem nog eenigzinds in de gaten kan houden, de bijrijder moet de nek verrekken om je zoon te zien.
Midden heeft als voordeel dat bestuurder en bijrijder bijde enig contact met je zoon kunnen hebben.
Als het mogelijk is ga dan voor een bus met voorstoelen i.p.v. een bank, je kan dan tussen de voorstoelen door bij je zoon komen.

Vaak hebben kinderen met een handicap het snel koud, als het budget het toelaat is een standkaggel een waardevole optie.

Zo is het een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je sucses met zoeken naar een geschikte auto.
Mocht je verder nog vragen hebben mail me dan even.
Evert-Jan (voorheen T5 180)
Plaats reactie