Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
remvoering indicatie bij welke dikte?
remvoering indicatie bij welke dikte?
De titel zegt het al ,ik had onderweg naar huis (nog 1000km te gaan) ineens de remvoeringindicatie aan.Na contact uit en aan melding weg en niet meer gekomen.
Bij welke dikte van de voeringen gaat de melding eigenlijk aan?Van de week maar eens de remmen nakijken welke voeringen worden geadviseerd voor een 2.5TDI 2001,origineel of is er een beter alternatief
Bij welke dikte van de voeringen gaat de melding eigenlijk aan?Van de week maar eens de remmen nakijken welke voeringen worden geadviseerd voor een 2.5TDI 2001,origineel of is er een beter alternatief
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Er zijn zeker beteren (zelfs ook nog goedkopere) alternatieven dan de originele remdelen. (zie tips en trucks)
Ik zal even uitleggen hoe remblokindicatie meestal werkt (neem aan bij t4 net zo):
In de blok zit een sensor, dit is eigenlijk een kunststof buisje met daarin een geleidend staafje, Als de remblok versleten raakt slijt dat buisje tegen de remschijf en raakt doorgeschuurd. Als je dan remt maakt het geleidende staafje in het buisje contact met je remschijf en verbind het waarschuwingslampje op je dashboard op die manier met massa, de andere kant van het lampje ligt aan contactgeschakelde plus--> lampje brandt.
In het begin maakt het staafje af en toe bij remmen contact, als het buisje verder versleten raakt komt het staafje vaker en makkelijker in contact met de remschijf.
Meestal is de indicatie bij een mm of 3 voeringdikte.
Ik zal even uitleggen hoe remblokindicatie meestal werkt (neem aan bij t4 net zo):
In de blok zit een sensor, dit is eigenlijk een kunststof buisje met daarin een geleidend staafje, Als de remblok versleten raakt slijt dat buisje tegen de remschijf en raakt doorgeschuurd. Als je dan remt maakt het geleidende staafje in het buisje contact met je remschijf en verbind het waarschuwingslampje op je dashboard op die manier met massa, de andere kant van het lampje ligt aan contactgeschakelde plus--> lampje brandt.
In het begin maakt het staafje af en toe bij remmen contact, als het buisje verder versleten raakt komt het staafje vaker en makkelijker in contact met de remschijf.
Meestal is de indicatie bij een mm of 3 voeringdikte.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
bij mij waren de blokken nog perfect en het slijtage indicatie lampje ging branden.
Ik had daarvoor al eens de complete kabelboom onder de auto vervangen door een nieuwe, omdat er nu meer in mijn auto zit en daarvoor een andere kabelboom noodzakelijk was.
Maar kreeg dus de melding die me idioot voorkwam. Zal wel een kabelbreukje zijn geweest, ik heb via VAG-com de slijtageindicatiemelding uitgezet.
Ik kijk zelf af en toe
Ik had daarvoor al eens de complete kabelboom onder de auto vervangen door een nieuwe, omdat er nu meer in mijn auto zit en daarvoor een andere kabelboom noodzakelijk was.
Maar kreeg dus de melding die me idioot voorkwam. Zal wel een kabelbreukje zijn geweest, ik heb via VAG-com de slijtageindicatiemelding uitgezet.
Ik kijk zelf af en toe
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Als je op winter/zomerbanden rijdt liggen de wielen er zowieso toch 2x/jaarMultivan Generation schreef:bij mij waren de blokken nog perfect en het slijtage indicatie lampje ging branden.
Ik had daarvoor al eens de complete kabelboom onder de auto vervangen door een nieuwe, omdat er nu meer in mijn auto zit en daarvoor een andere kabelboom noodzakelijk was.
Maar kreeg dus de melding die me idioot voorkwam. Zal wel een kabelbreukje zijn geweest, ik heb via VAG-com de slijtageindicatiemelding uitgezet.
Ik kijk zelf af en toe
af en dan is snel even er langs op gekeken.
Ik heb die indicators er ook op maar zie ook die dat dat persee zou moeten.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
quote: Als je op winter/zomerbanden rijdt liggen de wielen er zowieso toch 2x/jaar
af en dan is snel even er langs op gekeken.
idd zo doe ik dat ook
maar soms nog vaker als ik mijn wielen goed wil schoonmaken, dan gaan ze er ook af
af en dan is snel even er langs op gekeken.
idd zo doe ik dat ook
maar soms nog vaker als ik mijn wielen goed wil schoonmaken, dan gaan ze er ook af
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Werking slijtage indicatie T4.
Een electrische lus zit in het remblokje, dit is dus een enkele draad die naar de remblokken toe gaat en weer terug komt. Dit draadje slijt door als het tegen de remschijf aankomt. Dus bij onderbreking gaat de indicatie aan.
Dus ook bij een kabelbeuk (meestal dus voorzijde L vanwege sturen) gaat de indicatie aan.
Omdat het lusje aan de uiterste zijde van het blokje in een soort kunststof houdertje zit zal het dus veel te vroeg doorslijten als er je van die lekkere randen aan je schijven hebt zitten. Afdraaien van de schijven kan maar vind ik zonde van het geld ; )
Heb de waarschuwing dus zelf uitgezet en gebruik nu dus remblokken zonder indicatie. Gewoon 1x per jaar met een zaklampje kijken, net als vroeger.
Kan ik ze helemaal op rijden zonder dat getoeter aan m'n hoofd.
groet.
Een electrische lus zit in het remblokje, dit is dus een enkele draad die naar de remblokken toe gaat en weer terug komt. Dit draadje slijt door als het tegen de remschijf aankomt. Dus bij onderbreking gaat de indicatie aan.
Dus ook bij een kabelbeuk (meestal dus voorzijde L vanwege sturen) gaat de indicatie aan.
Omdat het lusje aan de uiterste zijde van het blokje in een soort kunststof houdertje zit zal het dus veel te vroeg doorslijten als er je van die lekkere randen aan je schijven hebt zitten. Afdraaien van de schijven kan maar vind ik zonde van het geld ; )
Heb de waarschuwing dus zelf uitgezet en gebruik nu dus remblokken zonder indicatie. Gewoon 1x per jaar met een zaklampje kijken, net als vroeger.
Kan ik ze helemaal op rijden zonder dat getoeter aan m'n hoofd.
groet.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad