Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Op zoek naar een goeie krik

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Ali_Blabla »

Vanwege wintersport dit jaar moet ik aan de winterbanden. Om de kosten te drukken wil ik ze er zelf onder zetten.
Er zit een krikje bij mn t4 cali '95 maar daar lees ik slechte dingen over. Ik wil dus een goede krik hebben en heb al wat gezocht. Mijn 2 vragen aan de kenners hier zijn:
1. Is t met een potkrik goed te doen of is een garagekrik handiger?
2. Red ik t ook met een 2ton krik of kan ik beter voor de 3 gaan?

En nog tips voor een momentsleutel? Anders scoor ik er gewoon één bij de gamma.

Alvast dank!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Pascal-141 »

Voor een standaard T4 voldoet de ORIGINELE T4 krik vrij goed , als je ze er goed onderzet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door frank884 »

die originele krik die bij de T4 zit vindt ik bagger
niet dat die niet die auto omhoog krijgt,... maar die sloopt de dorpels
misschien leuk uitgedacht voor een personenwagen maar niet voor zo'n zware wagen als een T4

het beste is een potkrik voorkant onder die vierkante kokers zetten (liefst nog met een plankje)
en achter onder het U profiel waar de achterwielophanging aan vast zit (met een blokje)

probleem is met een potkrik dat die vaak niet die hoogte haalt
of je moet een 2 delige hebben.
http://www.ebay.de/itm/261358191635?ssP ... 1438.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

of met de originele die je hebt (de dorpel sloper)
hem alleen een beetje uit de vering krikken (8-10cm) en dan de rest (het zware werk) met de potkrik dan haalt die het wel
2 tons krik is zwaar zat.
dit type zou ik iig niet kopen (er is er mij ook ooit eentje"aan de handen blijven plakken")
http://www.ebay.de/itm/KFZ-Wagenheber-h ... 35cfaf551e" onclick="window.open(this.href);return false;
maar als de wagen omhoog gaat moet de krik "rijden" en als die niet op mooie gladde beton staat maar bijv op klinkers
dan is dat geen succes vooral voor de achterste zwenkwielletjes + voor mee te nemen in de auto (onderweg) is die nogal lomp.
is typisch een geval van goedkoop = duurkoop.

de originele wielmoersleutel van de T4 die kan ook direct bij het oud ijzer (is me gespleten)
Momentsleutel is niet nodig. gewoon goed vast = klaar
beste vindt ik een dop 19 (evtl een iets langere dop 19)

http://www.ebay.de/itm/Schlagschrauber- ... 5d3c258a93" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/6-kant-Kraft-Nus ... 4d0d711ecd" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/Gleitgriff-Verla ... 417b2db92f" onclick="window.open(this.href);return false;

bovenstaande heb ik gebruikt gekocht bij een dumpzaak in maasbracht (hoeft niet nieuw te zijn)
Laatst gewijzigd door frank884 op 05 jan 2014, 20:46, 4 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door limburger »

ik gebruik een 5tons potkrikje, die komt volgens de handleiding 127mm uit en is ook nog eens 70mm verstelbaar.
nieuwprijs 11euro :lach

:driveT4 :T44EVER
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Harry 341 »

Potkrikje flikkert om....of je moet echt mooi vlak staan...als je een achterwiel moet wisselen is het bloedlink...
Ik heb deze bij me..zie link .weegt vrij weinig..en zeker op vakantie altijd veilig...
Het Aldikrikje dat Frank laat zien zakt door z'n wieltjes (ervaring)
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... 9yfJFC9aNY" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door frank884 »

limburger schreef:ik gebruik een 5tons potkrikje, die komt volgens de handleiding 127mm uit en is ook nog eens 70mm verstelbaar.
nieuwprijs 11euro :lach

:driveT4 :T44EVER
die 70 mm spindel verstelbaarheid daar heb je niet veel aan, dat is alleen om hem eronder te zetten...
kan bijv een houtblokje ook alleen goed voor de fijnafstelling.
Krik zal misschien "net" kunnen met een lege auto en wisselen van zomer naar winterbanden maar
mijn ervaring is dat dit echt te weinig is, die 12.7 cm als die goed beladen is en de auto staat op de velg "lege band"
Die cm's bandhoogte zijn er dan ook nog vanaf, dan nog uit de vering krikken, en dan moet die nog van de grond komen,...
dan is dat echt onvoldoende met alleen die krik alleen onderweg, en blijkt dan dat je ineens een probleem hebt !!!
moet je of met 2 krikken werken, of eentje die een groter bereik heeft, en die hebben meestal 2 pijpen hydrauliekcylinder.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door frank884 »

Harry 341 schreef:Potkrikje flikkert om....of je moet echt mooi vlak staan...als je een achterwiel moet wisselen is het bloedlink...
Ik heb deze bij me..zie link .weegt vrij weinig..en zeker op vakantie altijd veilig...
Het Aldikrikje dat Frank laat zien zakt door z'n wieltjes (ervaring)
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... 9yfJFC9aNY" onclick="window.open(this.href);return false;
Potkrik valt echt niet om :bifun ,.. waar denk je dat ze vrachtwagens mee opkrikken??
achterwiel: ik zet die niet zo onder de U van de draagarm achter... maar heb altijd een stevig houtblokje in de wagen liggen (kost niks) die tussen de krik en de U van de draagarm komt, en aan de voorkant ook (lak) vindt het niet link,.....
jou krik kost wel een flink bedrag (4x aldi krik), heeft idd veel betere wielen dan de Aldi krik,..
maar moet evengoed naar voren rijden, en is groter om in de auto mee te nemen dan zoiets
http://www.ebay.de/itm/261358191635?ssP ... 1438.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
hoe hoger je krikt hoe verder dat type krik zich onder de outo rijdt.
daarvoor moet de ondergrond zich ook maar lenen, ook als zijn de wielen kwalitatief beter op de klinkers of kiezel, zand is het 10x niks.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Harry 341 »

Zo,n potje onder een bus vergelijk je toch niet met een zware die onder een 10 of 20 tonner staat?
En zo,n grote zware truck staat toch heel wat stabieler dan de bus...

Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door repelsteeltje »

de originele wielmoersleutel van de T4 die kan ook direct bij het oud ijzer (is me gespleten)
waarvan akte, heb ik de wegenwacht al eens voor mogen laten komen. Bleek ik de 3e die week te zijn die een vw wielmoersleutel van een T4 aan flenters had getrapt. Heb er naderhand gewoon een krachtdop uit een betere gereedschapzaak aangelast.


2 traps potkrikje voldoet vele malen beter dan de originele krik (dorpelsloper, zeker bij een volbeladen T4 of california) Idd altijd een paar blokjes hout mee. Als je die er recht onder zet en de bus staat redelijk vlak dan is het stukken beter en veiliger dan de door vw bijgeleverde rotzooi.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Ali_Blabla »

Dank voor alle hulp. :yes
Ik denk dat ik dan voor een potkrik ga die tot 2 ton gaat. Die aluminium garagekrik ziet er wel goed uit maar is me wat teveel geld voor nu.
Wat moet dan ong. de hoogte zijn die die moet kunnen halen, is dat die 12.7 cm die Frank884 noemt?

En die vw wielmoersleutel zal ik niet aanraken als ik dit zo allemaal hoor :ie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Oviivo »

Harry 341 schreef:Potkrikje flikkert om....of je moet echt mooi vlak staan...als je een achterwiel moet wisselen is het bloedlink...
Ik heb deze bij me..zie link .weegt vrij weinig..en zeker op vakantie altijd veilig...
Het Aldikrikje dat Frank laat zien zakt door z'n wieltjes (ervaring)
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... 9yfJFC9aNY" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk, zoiets zocht ik nog, bedankt voor de tip!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Harry 341 »

:toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Oviivo »

hmmm, na wat verder zoeken lijkt dit me ook wel wat;

http://www.gereedschapland.nl/product/1 ... goryid=173" onclick="window.open(this.href);return false;

:adhd
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Harry 341 »

Die heb ik ook gehad,maar weer snel doorverkocht....weegt 32 kilo!! :ie :knipoog
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Oviivo »

Harry 341 schreef:Die heb ik ook gehad,maar weer snel doorverkocht....weegt 32 kilo!! :ie :knipoog
Ik heb het gezien, maar ik zoek iets stevigs voor thuis, niet voor onderweg. Anders had ik een aluminium krik gekocht, net als jij!

Mijn hobbybob krik van 2T kraakt wel heel erg als ik de bus ermee op krik :lach
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie