
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
zekering standkachel
zekering standkachel
hallo
, ik heb een probleempje met mijn standkachel. Tijdens het rijden verwarmt hij wel goed, en hoor ik hem aftoeren als ik de bus uitzet. Echter met het klokje, start hij op en valt hij na ca. 2 a 3 minuten uit. Nu heb ik al gezocht op dit schitterende forum. 2 mogelijke oorzaken: lage accuspanning, defecte pomp van de standkachel die het koelwater rondpompt. [kachel valt dus uit op te hoge temperatuur]. Spanning continue gemeten en deze zakt niet onder de 11,8 v. tevens tijdens opstart procedure de pomp en slang vastgehouden, maar merk inderdaad weinig. iemand een idee of deze veel trillengen/lawaai veroorzaakt? Tevens vroeg ik me af weet iemand waar de zekering van de standkachel/ koelvloeistofmotor zich bevind? Alvast bedankt ! Mvg, Daan.

-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: zekering standkachel
Bij mij zitten er 3 zekeringen bij de accu.
Het is zo'n rijtje die aan elkaar gekoppeld zijn.
Echter de waterpomp zit verbonden in de kachel zelf.
Als je de kachel aan zet dan hoor je als eerste de waterpomp draaien.
Best wel een goed hoorbaar geluid.
Mocht bij hè aanslaan van de kachel de pomp uit gaan ivm hitte dan is er iets in de verbrandings kamer niet goed en heb je pro info nodig.
Het is zo'n rijtje die aan elkaar gekoppeld zijn.
Echter de waterpomp zit verbonden in de kachel zelf.
Als je de kachel aan zet dan hoor je als eerste de waterpomp draaien.
Best wel een goed hoorbaar geluid.
Mocht bij hè aanslaan van de kachel de pomp uit gaan ivm hitte dan is er iets in de verbrandings kamer niet goed en heb je pro info nodig.
Re: zekering standkachel
@Ronald: Ik heb een vraag; jij hebt de standkachel achteraf gemonteerd en daardoor de originele nalooppomp vervangen door de standkachel waar een circulatiepomp opzit. Ben jij nu de functie van oorspronkelijke nalooppomp kwijt?
Bij de af-fabriek configuratie wordt deze circulatiepomp op de Webasto ook als nalooppomp gebruikt (vermoed ik) maar dan moet je de standkachel wel geintregeerd in je electrische systeem hebben vanwege de dubbele functie? De achteraf geplaatse standkachel wordt toch electrisch gezien dmv het Webasto besturingssysteem met handzender of klokje bediend en alleen maar aangesloten op het 12V systeem en de ventilatormotor van de interieurblower? Weet jij hoe dit zit of hoe heb jij dit ondervangen?
Bij de af-fabriek configuratie wordt deze circulatiepomp op de Webasto ook als nalooppomp gebruikt (vermoed ik) maar dan moet je de standkachel wel geintregeerd in je electrische systeem hebben vanwege de dubbele functie? De achteraf geplaatse standkachel wordt toch electrisch gezien dmv het Webasto besturingssysteem met handzender of klokje bediend en alleen maar aangesloten op het 12V systeem en de ventilatormotor van de interieurblower? Weet jij hoe dit zit of hoe heb jij dit ondervangen?
Re: zekering standkachel
Het lijkt er inderdaad op de ciculatiepomp niet werkt. Dat moet toch te door te meten zijn? Je kunt 'm ook even uit laten lezen. Dit werkt voor VAGCom alleen als het een af-fabriek geintregeerde kachel is meen ik te weten. Anders moet je naar de Webasto dealer bij jou in de buurt.Daan D schreef:hallo, ik heb een probleempje met mijn standkachel. Tijdens het rijden verwarmt hij wel goed, en hoor ik hem aftoeren als ik de bus uitzet. Echter met het klokje, start hij op en valt hij na ca. 2 a 3 minuten uit. Nu heb ik al gezocht op dit schitterende forum. 2 mogelijke oorzaken: lage accuspanning, defecte pomp van de standkachel die het koelwater rondpompt. [kachel valt dus uit op te hoge temperatuur]. Spanning continue gemeten en deze zakt niet onder de 11,8 v. tevens tijdens opstart procedure de pomp en slang vastgehouden, maar merk inderdaad weinig. iemand een idee of deze veel trillengen/lawaai veroorzaakt? Tevens vroeg ik me af weet iemand waar de zekering van de standkachel/ koelvloeistofmotor zich bevind? Alvast bedankt ! Mvg, Daan.
Re: zekering standkachel
Even een opendeur wellicht,
als de kachel fabrieks matig er in zit dus met het klokje in het dak, zit die op je tweede accu, die onder de bestuurders-stoel
Dit omdat je opgegeven waarde van 11,8 tijdens opstarten me wat hoog lijkt ;-)
als de kachel fabrieks matig er in zit dus met het klokje in het dak, zit die op je tweede accu, die onder de bestuurders-stoel

Dit omdat je opgegeven waarde van 11,8 tijdens opstarten me wat hoog lijkt ;-)

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting


-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: zekering standkachel
Ik heb inderdaad de kachel nadien ingebouwd.
De pomp heb ik laten zitten.
Deze functie is dus blijven bestaan.
Het geluid wat ik omschreven heb is van de kachel waterpomp.
Deze hoor je eerst en dan getik va de brandstof pompje.
Hoe verder de kachel aan gaat Hoe sneller het getik.
Het geheel werkt via een klokje op het dashboard.
De ab was me te duur.
Fabriek af zit de klok bovenin.
De pomp heb ik laten zitten.
Deze functie is dus blijven bestaan.
Het geluid wat ik omschreven heb is van de kachel waterpomp.
Deze hoor je eerst en dan getik va de brandstof pompje.
Hoe verder de kachel aan gaat Hoe sneller het getik.
Het geheel werkt via een klokje op het dashboard.
De ab was me te duur.
Fabriek af zit de klok bovenin.
Re: zekering standkachel
@Ronald,ronald tdi schreef:Ik heb inderdaad de kachel nadien ingebouwd.
De pomp heb ik laten zitten.
Deze functie is dus blijven bestaan.
Het geluid wat ik omschreven heb is van de kachel waterpomp.
Deze hoor je eerst en dan getik va de brandstof pompje.
Hoe verder de kachel aan gaat Hoe sneller het getik.
Het geheel werkt via een klokje op het dashboard.
De ab was me te duur.
Fabriek af zit de klok bovenin.
Even voor mijn begripsvorming: je hebt de nalooppomp laten zitten? Je hebt er nu dus twee pompjes onder de bus zitten? Ik meen dat dit contructief niet past/kan ivm de aansluitingen voor het koelsysteem of heb ik het mis? Deze vervalt toch bij montage standkachel mét (ciculatie)pomp?
Re: zekering standkachel
Ronald; heb je er een fotootje van, ik bedoel van de nalooppomp die je hebt laten zitten?ronald tdi schreef:Ik heb inderdaad de kachel nadien ingebouwd.
De pomp heb ik laten zitten.
Deze functie is dus blijven bestaan.
Het geluid wat ik omschreven heb is van de kachel waterpomp.
Deze hoor je eerst en dan getik va de brandstof pompje.
Hoe verder de kachel aan gaat Hoe sneller het getik.
Het geheel werkt via een klokje op het dashboard.
De ab was me te duur.
Fabriek af zit de klok bovenin.
Re: zekering standkachel

De opstart volgorde is: kachel start pomp en gaat ventileren, stopt, kachel komt in opstart, je hoort de brandstofpomp een tikkend geluid maken en de kachel komt tot ontbranding, gebeurd dit niet doe verstandig en ga naar een kacheldealer dan weet je het probleem meteen en het scheelt een hoop ergenis.

- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: zekering standkachel
de sequence kun je hier ook horen:
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: zekering standkachel
Nee ik heb geen foto van de pomp en omdat de bodem geheel beplaat is met kappen kan ik ook niet ff een foto maken.
De opstart volgorde is op het videootje van MG precies het zelfde bij een themo top C bij mijn T5.
Betreft de montage van de pomp.
Deze is met 2 T stukken er tussen gezet. (wel in de gaten houden wat de toe en afvoer slang is)
/ Dus koelsysteem-\
. -----waterpomp van de bus . ----- standkachel
(Ik zie op het forum dat de scheiding niet goed over genomen wordt, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
De waterpompje heb ik met een zelf gemaakt beugeltje weer boven de kachel vast gezet.
Waarom? zodat die functie gewoon kan blijven bestaan en ik niet zeker wist of de kachel deze zou over nemen.
ik ging er van uit van niet omdat de kachel buiten het elektra systeem aan gesloten is.
De functie van de waterpompje is enkel als je bus flink wat werk verzet heeft en goed warm is de pompje aanslaat als je de motor uit zet.
Om de warmte af te voeren zeg maar.
De pomp in de kachel zorgt er voor dat het water verwarmt wordt en die moet dus stromen, anders werkt dat niet (maar dat zal je begrijpen)
Misschien kan het pompje van de kachel het werkje over nemen van de waterpomp, maar andersom niet.
Dus ja ik heb nu 2 pompjes, maar ze staan los van elkaar.
Niet gaan vergelijken dus.
De opstart volgorde is op het videootje van MG precies het zelfde bij een themo top C bij mijn T5.
Betreft de montage van de pomp.
Deze is met 2 T stukken er tussen gezet. (wel in de gaten houden wat de toe en afvoer slang is)
/ Dus koelsysteem-\
. -----waterpomp van de bus . ----- standkachel
(Ik zie op het forum dat de scheiding niet goed over genomen wordt, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
De waterpompje heb ik met een zelf gemaakt beugeltje weer boven de kachel vast gezet.
Waarom? zodat die functie gewoon kan blijven bestaan en ik niet zeker wist of de kachel deze zou over nemen.
ik ging er van uit van niet omdat de kachel buiten het elektra systeem aan gesloten is.
De functie van de waterpompje is enkel als je bus flink wat werk verzet heeft en goed warm is de pompje aanslaat als je de motor uit zet.
Om de warmte af te voeren zeg maar.
De pomp in de kachel zorgt er voor dat het water verwarmt wordt en die moet dus stromen, anders werkt dat niet (maar dat zal je begrijpen)
Misschien kan het pompje van de kachel het werkje over nemen van de waterpomp, maar andersom niet.
Dus ja ik heb nu 2 pompjes, maar ze staan los van elkaar.
Niet gaan vergelijken dus.
Re: zekering standkachel
Ja precies, ik begrijp je. Ik ga eens even proberen te beredeneren of ik het met diode(s) kan op lossen?ronald tdi schreef:Nee ik heb geen foto van de pomp en omdat de bodem geheel beplaat is met kappen kan ik ook niet ff een foto maken.
De opstart volgorde is op het videootje van MG precies het zelfde bij een themo top C bij mijn T5.
Betreft de montage van de pomp.
Deze is met 2 T stukken er tussen gezet. (wel in de gaten houden wat de toe en afvoer slang is)
/ Dus koelsysteem-\
. -----waterpomp van de bus . ----- standkachel
(Ik zie op het forum dat de scheiding niet goed over genomen wordt, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
De waterpompje heb ik met een zelf gemaakt beugeltje weer boven de kachel vast gezet.
Waarom? zodat die functie gewoon kan blijven bestaan en ik niet zeker wist of de kachel deze zou over nemen.
ik ging er van uit van niet omdat de kachel buiten het elektra systeem aan gesloten is.
De functie van de waterpompje is enkel als je bus flink wat werk verzet heeft en goed warm is de pompje aanslaat als je de motor uit zet.
Om de warmte af te voeren zeg maar.
De pomp in de kachel zorgt er voor dat het water verwarmt wordt en die moet dus stromen, anders werkt dat niet (maar dat zal je begrijpen)
Misschien kan het pompje van de kachel het werkje over nemen van de waterpomp, maar andersom niet.
Dus ja ik heb nu 2 pompjes, maar ze staan los van elkaar.
Niet gaan vergelijken dus.
Re: zekering standkachel
nog even laten weten hoe het is gegaan. Ik heb inderdaad eerst het stekkertje van het pompje losgehaald en met een multi meter gemeten nadat ik de standkachel had aangezet. Er komt inderdaad 12V op het stekkertje te staan, deze weer op het pompje geklikt maar pompje bleef dood.
Pompje besteld, ingebouwd en ja hoor alles doet het weer! bedankt voor de info jongens!
kunnen we [als het nog koud wordt] lekker in een warm busje stappen 's morgens 



-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: zekering standkachel
Das goed om te lezen.
Volgende week wordt het kouder dus mooi op tijd.
Volgende week wordt het kouder dus mooi op tijd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: zekering standkachel
@ Daan D,
maak je pompje maar eens open en kijk eens goed.
Wellicht zit er iets van drap in, die het draaien van de schoepjes verhinderd..?
Alleen aan de slangenkant openen
groeten Peter
maak je pompje maar eens open en kijk eens goed.
Wellicht zit er iets van drap in, die het draaien van de schoepjes verhinderd..?
Alleen aan de slangenkant openen

groeten Peter