Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vreemd geluid bij remmen met koppeling ingedrukt
Vreemd geluid bij remmen met koppeling ingedrukt
Dag allemaal,
Heb een probleempje met de auto....
Ongeveer 2 weken geleden, heb ik dat als ik rem, ik een soort huilerig, metalig schurend/aanlopend geluid hoor. Als ik gewoon rem, dan hoor je het bijna niet, maar als ik rem terwijl ik de koppeling ingedrukt heb, dan hoor je het heel goed. Het geluid is nu ook een stuk harder dan een tijdje geleden.
Ik heb Peter 111 al even gebeld, en die dacht dat er misschien een steentje tussen de remklauw en de schijf zit, dat ga ik dus even nakijken.
Iemand anders nog een idee?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Niels949
Heb een probleempje met de auto....
Ongeveer 2 weken geleden, heb ik dat als ik rem, ik een soort huilerig, metalig schurend/aanlopend geluid hoor. Als ik gewoon rem, dan hoor je het bijna niet, maar als ik rem terwijl ik de koppeling ingedrukt heb, dan hoor je het heel goed. Het geluid is nu ook een stuk harder dan een tijdje geleden.
Ik heb Peter 111 al even gebeld, en die dacht dat er misschien een steentje tussen de remklauw en de schijf zit, dat ga ik dus even nakijken.
Iemand anders nog een idee?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Niels949
T4 102 PK uit 2003
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Steentje is onzin, het gebeurt heel sporadisch maar dat steentje wordt kapotgedruk door de klauw en slijt af door het draaien van het wiel. Bij eenmaal achteruit rijden is steentje ook weg.
Het lijkt op een remklauw die niet genoeg terug gaat, en een remblok tegen je schijf aan houdt. Waarschijnlijk een klauw achter en dan het buitenste remblok.
groeten berrie
Het lijkt op een remklauw die niet genoeg terug gaat, en een remblok tegen je schijf aan houdt. Waarschijnlijk een klauw achter en dan het buitenste remblok.
groeten berrie
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ja, heb ik ook gehad.
Bleek linksachter de remklauw te zijn, daar werd de boel niet meer goed teruggedrukt na het remmen, dus een tot het metaal versleten remblok.
Volgens de (Portugese) monteur kwam hij dit alleen maar bij Noord-Europese auto's tegen, hij dacht dat de boel ging vastzitten door pekel en dat soort rotzooi.
Het feit dat je het beter hoort als je de koppeling indrukt komt simpelweg doordat het geluid van de aandrijflijn dan wegvalt.
Mvg,
Eric
Bleek linksachter de remklauw te zijn, daar werd de boel niet meer goed teruggedrukt na het remmen, dus een tot het metaal versleten remblok.
Volgens de (Portugese) monteur kwam hij dit alleen maar bij Noord-Europese auto's tegen, hij dacht dat de boel ging vastzitten door pekel en dat soort rotzooi.
Het feit dat je het beter hoort als je de koppeling indrukt komt simpelweg doordat het geluid van de aandrijflijn dan wegvalt.
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet
Hey Weetjewellers, bedankt allemaal voor de hulp!
Ben tijdens mijn vakantie in Frankrijk maar naar de Dealer gegaan. En het bleek dat (inderdaad) linksachter ik zo'n beetje ijzer op ijzer reed. totaal versleten remblok dus. volgens de monteur was ook rechtsachter al aardig op.
Omdat de schade aan de schijf linksachter al te groot was, moesten er dus ook nieuwe remschijven op. De rekening was 380 euro incl. btw voor nieuwe blokken en remschijven voor links en rechtsachter. Volgens mij is dit helemaal geen gekke prijs?!
Probeerde nog uit te vinden hoe het is gekomen, maar ze zeiden alleen maar dat de blokken gewoon op waren omdat ik waarschijnlijk nalatig was geweest...... Tja, dat kan dus niet, want busje heeft eind mei nog een grote beurt gehad + APK bij een bekend en goed VW adres.
Bovendien had er dan toch een lampje moeten gaan branden? Want rechtsachter heeft toch een slijtagesensor?
Blijf het dus vreemd vinden, dat dus in zeer korte tijd mijn remblok totaal versleten is, zal dus neem ik aan de remklauw geweest zijn die bleef hangen dan.
Maar goed, ben verder goed geholpen daaro, en busje rijdt weer als een trein...
Groeten,
Niels949
Ben tijdens mijn vakantie in Frankrijk maar naar de Dealer gegaan. En het bleek dat (inderdaad) linksachter ik zo'n beetje ijzer op ijzer reed. totaal versleten remblok dus. volgens de monteur was ook rechtsachter al aardig op.
Omdat de schade aan de schijf linksachter al te groot was, moesten er dus ook nieuwe remschijven op. De rekening was 380 euro incl. btw voor nieuwe blokken en remschijven voor links en rechtsachter. Volgens mij is dit helemaal geen gekke prijs?!
Probeerde nog uit te vinden hoe het is gekomen, maar ze zeiden alleen maar dat de blokken gewoon op waren omdat ik waarschijnlijk nalatig was geweest...... Tja, dat kan dus niet, want busje heeft eind mei nog een grote beurt gehad + APK bij een bekend en goed VW adres.
Bovendien had er dan toch een lampje moeten gaan branden? Want rechtsachter heeft toch een slijtagesensor?
Blijf het dus vreemd vinden, dat dus in zeer korte tijd mijn remblok totaal versleten is, zal dus neem ik aan de remklauw geweest zijn die bleef hangen dan.
Maar goed, ben verder goed geholpen daaro, en busje rijdt weer als een trein...
Groeten,
Niels949
T4 102 PK uit 2003
Niels...APK zegt niks over slijtage....tenminste niet bij een kl...garage.
Als ie bij de apk goed remt is ie goedgekeurd....let wel,dan is de auto dus niet goed GEKEURD ...denk hier even over na.....als een auto tijdens de beurt door de apk is bij een "garage " kijken ze niet meer naar de remmen...hij remt toch goed???Dat de boel na een paar weken versleten is...jammer dan.
Is geen nalatigheid van jou...alleen verkeerd vertrouwen in je garage.
grtz.Harry
Als ie bij de apk goed remt is ie goedgekeurd....let wel,dan is de auto dus niet goed GEKEURD ...denk hier even over na.....als een auto tijdens de beurt door de apk is bij een "garage " kijken ze niet meer naar de remmen...hij remt toch goed???Dat de boel na een paar weken versleten is...jammer dan.
Is geen nalatigheid van jou...alleen verkeerd vertrouwen in je garage.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Bij een APK hoeft een keurmeester alleen maar te kijken of er remvoering op je blokken zit en of de remvertraging voldoende en gelijkmatig is.
Bij een grote berut hoort eveneens remblok en schijf controle.
ALs je blokken slecht waren hadden ze in beide gevallen best mogen melden dat je aan nieuwe toe was.
Remblokslijtage indicator.... is dat op ELKE T4 geleverd? zoja dan zit er waarschijnlijk maar op één blok van de betreffende schijf een sensor en die meet dus alleen de dikte van DIE remblok.... Als het andere blokje van die schijf versleten is zie jij daar niets van op je dashboard.
Als je remklauw is blijven hangen.... HOu dan wel in de gaten of het voldoende gangbaar is gemaakt anders ben je binnenkort weer het haasje
remblokkken achter incl schijven en vervangen voor 380 is zeker geen afzetprijs, voor fransozen hebben ze jou als buitenlander dus netjes behandeld.
Bij een grote berut hoort eveneens remblok en schijf controle.
ALs je blokken slecht waren hadden ze in beide gevallen best mogen melden dat je aan nieuwe toe was.
Remblokslijtage indicator.... is dat op ELKE T4 geleverd? zoja dan zit er waarschijnlijk maar op één blok van de betreffende schijf een sensor en die meet dus alleen de dikte van DIE remblok.... Als het andere blokje van die schijf versleten is zie jij daar niets van op je dashboard.
Als je remklauw is blijven hangen.... HOu dan wel in de gaten of het voldoende gangbaar is gemaakt anders ben je binnenkort weer het haasje
remblokkken achter incl schijven en vervangen voor 380 is zeker geen afzetprijs, voor fransozen hebben ze jou als buitenlander dus netjes behandeld.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Hoi Niels, als de buitenste remblok dik op is, en op de binneste remblok nog "voldoende"voering zit, dan gaat idd geen lampje branden. ( is even zwaar overdreven wat ik nu schrijf, maar is ter verduideliking) Wat je kunt doen om het te controleren is je rechter achterwiel er afhalen en je steker losnemen van je remblok, nu contact aan zetten en als het allemaal goed is dan krijg je de melding ook. (links voor moet ook voldoende zijn, hier zit ook zo'n stekker)
René
René