Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Op zoek naar een goeie krik

vragen over de T4
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door limburger »

Ali_Blabla schreef:Dank voor alle hulp. :yes
Ik denk dat ik dan voor een potkrik ga die tot 2 ton gaat. Die aluminium garagekrik ziet er wel goed uit maar is me wat teveel geld voor nu.
Wat moet dan ong. de hoogte zijn die die moet kunnen halen, is dat die 12.7 cm die Frank884 noemt?

En die vw wielmoersleutel zal ik niet aanraken als ik dit zo allemaal hoor :ie
die 12,7cm kwamen van mijn krik. ik ben er zeer tevreden over. je vroeg naar een krik voor het wisselen van zomer en winterbanden, dus niet voor in de auto als je een platte hebt! als je de krik netjes uitdraait tot tegen de auto (met een plankje ertussen), en dan pas beginnen te pompen, dan komt die hoog genoeg.


:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door kikker »

Afbeelding

Ik gebruik deze, alleen dan een zwaardere uitvoering. Kost wel aardig kracht om hem omhoog te lichten.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door frank884 »

limburger schreef:
Ali_Blabla schreef:Dank voor alle hulp. :yes
Ik denk dat ik dan voor een potkrik ga die tot 2 ton gaat. Die aluminium garagekrik ziet er wel goed uit maar is me wat teveel geld voor nu.
Wat moet dan ong. de hoogte zijn die die moet kunnen halen, is dat die 12.7 cm die Frank884 noemt?

En die vw wielmoersleutel zal ik niet aanraken als ik dit zo allemaal hoor :ie
die 12,7cm kwamen van mijn krik. ik ben er zeer tevreden over. je vroeg naar een krik voor het wisselen van zomer en winterbanden, dus niet voor in de auto als je een platte hebt! als je de krik netjes uitdraait tot tegen de auto (met een plankje ertussen), en dan pas beginnen te pompen, dan komt die hoog genoeg.
:driveT4 :T44EVER
dan zou het wel kunnen: 1) auto is leeg dus uit de veren 2) de hoogte van een volgepompte band tot platte band hoef je niet te overbruggen (dat alleen is al minstens 8 cm)
Maar de vraagsteller wil een krik gaan kopen: dan is het handiger "als je er toch een gaat kopen"
om er een aan te schaffen die je ook onderweg kunt gebruiken als je een platte hebt bij een vol beladen bus
en dan is 12.7 cm gegarandeerd onvoldoende.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door odorf »

Ik heb ook al verschillende podkrikjes gehad. Maar nog nooit met een platte band gemeten helaas. :bonk
En deze waarde is juist interessant. :nuts

Ik heb overigens een stevige plank in mijn bus. Bij een platte band onderweg gaat de plank onder de podkrik.
(En ik heb OOK de VW krik voor noodgevallen nog steeds bij mij) Deze heeft namelijk wel een heel groot bereik.

Maar mijn eerste podkrikje, 2,5 ton heb ik weer weggegeven. Daar kwam ik met het verwisselen van mijn zomerbanden net mee weg. Maar als ik een winterband eronder wilde plaatsen redde het krikje het al niet. Hij kwam niet hoog genoeg, de slag van het krikje was te klein. Als je alles met één podkrik wilt doen moet je een 2-traps exemplaar hebben. (geen schroefspindel-deel) Nu heb ik een 5-tons exemplaar, gaat hoog genoeg, maar ik betwijfel of bij een echt platte band (of stukgereden tot op de velg) dit krikje me kan redden.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door repelsteeltje »

odorf schreef:Ik heb ook al verschillende podkrikjes gehad. Maar nog nooit met een platte band gemeten helaas. :bonk
En deze waarde is juist interessant. :nuts

Ik heb overigens een stevige plank in mijn bus. Bij een platte band onderweg gaat de plank onder de podkrik.
(En ik heb OOK de VW krik voor noodgevallen nog steeds bij mij) Deze heeft namelijk wel een heel groot bereik.

Maar mijn eerste podkrikje, 2,5 ton heb ik weer weggegeven. Daar kwam ik met het verwisselen van mijn zomerbanden net mee weg. Maar als ik een winterband eronder wilde plaatsen redde het krikje het al niet. Hij kwam niet hoog genoeg, de slag van het krikje was te klein. Als je alles met één podkrik wilt doen moet je een 2-traps exemplaar hebben. (geen schroefspindel-deel) Nu heb ik een 5-tons exemplaar, gaat hoog genoeg, maar ik betwijfel of bij een echt platte band (of stukgereden tot op de velg) dit krikje me kan redden.

Odorf

Een band die lek is bij een T4 is 9 van de 10 x toch al rijp voor schroot. rijd je die bus op die lekke band eerst op stophout en gaat dan krikken. er af krijg je hem altijd....

ofwel altijd wat stukjes badding mee en het probleem is opgelost.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Ali_Blabla »

Is dit wat? Potkrik, volgens mij één die vrij hoog kan komen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8233 ... T?ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door frank884 »

Ali_Blabla schreef:Is dit wat? Potkrik, volgens mij één die vrij hoog kan komen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8233 ... T?ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;
als die 18 cm is "wat de cylinder uitkomt" dan is dat best wel een aardig ding lijkt mij
mij is niet geheel duidelijk of die 18 cm inclusief de draaispindel is??
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Ali_Blabla »

Mij ook niet helemaal duidelijk maar ik neem de proef op de som!
Bestel vanavond wel de 3t versie ervan, is net nog iets goedkoper.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door limburger »

Ali_Blabla schreef:Mij ook niet helemaal duidelijk maar ik neem de proef op de som!
Bestel vanavond wel de 3t versie ervan, is net nog iets goedkoper.
komt geen 18cm uit, zie bijlage conrad
Capture.JPG
is dus wel hoog genoeg maar 3x zo duur als de mijne die ook hoog genoeg is.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door chv »

Die van 5 ton heb ik ook. Gekocht bij De Wit in Schijndel.
Duurt wel eeuwen voordat je hem omhoog hebt gekrikt, het gaat met hele kleine stapjes.
Denk er wel om dat je California ruim boven de 2000 kilo weegt, leeg.
Dus die prachtige mooie garagekrik van een andere post is bij mij door de hoefjes gezakt :gif :muur .
Vandaar nu die potkrik van 5 ton :knipoog

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door eindgebruiker »

frank884 schreef: probleem is met een potkrik dat die vaak niet die hoogte haalt
of je moet een 2 delige hebben.
http://www.ebay.de/itm/261358191635?ssP ... 1438.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
Aan de plaatjes te zien heeft die een krikbereik van 15,5 cm. Is dat dan wel voldoende i.g.v. een lekke band?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door Egbert&Manon »

Als je 1 zijde op zou krikken. til je maximaal de helft van het totaalgewicht omhoog.
Een 2 tons uitvoering is dan toch ruim voldoende?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door DNS »

Qua gewicht wel ja. Qua bereik misschien niet.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door runnerted »

Ik gebruik deze krik voor mijn oude t5
http://www.hbm-machines.com/producten/w ... garagekrik" onclick="window.open(this.href);return false;
weegt helaas wel ruim 30 kilo... maar voor thuis gebruikt prima!!

Moment sleutel van dezelfde firma en prima kwaliteit!
ik weet niet hoe het met de T4 is maar bij de T5 moet je het moment aanhalen op 180NM.. even een puntje van aandacht :yes
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Op zoek naar een goeie krik

Bericht door DNS »

runnerted schreef:Moment sleutel van dezelfde firma en prima kwaliteit!
ik weet niet hoe het met de T4 is maar bij de T5 moet je het moment aanhalen op 180NM.. even een puntje van aandacht :yes
Ook iets om rekening mee te houden idd. Ik heb vorige winter met een lekke band langs de snelweg gestaan. Garagekrikje + houten balkje en plaat bij me, maar kreeg de wielbouten niet los met de kruissleutel die ik in de auto had. :bonk :muur :gekte

Moest uiteindelijk toch de ANWB bellen voor het wisselen. Die moest ook met zijn volle gewicht op de sleutel staan om de bouten los te krijgen. Zij gebruiken dan wel lekker makkelijk een balg via de compressor om de auto te liften; mooi spul. :winter
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie