Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geluid in bochten, wiellagers of toch wat erger?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Geluid in bochten, wiellagers of toch wat erger?

Bericht door whizzi »

Volgende week mag ik mijn T4 voor het eerst naar de keuring brengen waar ik verder niks bijzonders verwacht. Aangezien de bus dan toch bij de garage heb staan, heb ik meteen gevraagd naar een ander probleem te kijken wat ik heb.

Als ik in de bocht ga, maakt niet uit links of rechts, dan hoor ik het welbekende woe woe woe woe woe.. Dit lijkt harder te zijn als de motor gekoppeld is, dus minder hard als ik de koppeling indruk. Het is ook alleen in de bochten en niet rechtdoor en het lijkt met name boven de ±60 km/u pas te gebeuren..

Initieel dacht ik dat het de banden waren, maar uitgebreid voelen aan de banden leverde geen gekke zaken op. Dan is volgende logische stap dat het de wiellagers zijn. Zojuist dus een afspraak gemaakt en de garagehouder liet weten dat het niet persé de wiellagers hoefde te zijn. Vooral omdat het zachter is bij een ontkoppelde motor zei hij dat het zomaar eens de versnellingsbak zou kunnen zijn of een sperdifferentieel (? ofzoiets) of misschien zelfs een homokineet (al twijfel ik hier wel aan, ik heb een auto gehad met kapotte homokineet en dat is meer een tak tak tak geluid dan een woewoewoe).

Nou is het ook zo, dat ik bij het achteruit rijden. letterlijk de hele bus hoor kreunen/rammelen. Ik vermoed dat dit ook te maken heeft met het vooruit-in-bocht-woewoewoe geluid. Het maakt trouwens niet uit of de bus beladen of onbeladen is.

Moet ik mij gaan voorbereiden op een hele hoge kostenpost dat er iets massaal mis is met de bak ofzo (hij schakelt verder wel helemaal goed) of klinkt alles wat ik vertel als een probleem met de lagers?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geluid in bochten, wiellagers of toch wat erger?

Bericht door Multivan Generation »

check homokineten,
aandrijfassen, de splines (vertanding daar op),
en wissel de banden eens van voor naar achteren.

succes Peter
ps is de bakolie al eens gecheckt op hoeveelheid? (gewoon een vraag hoor)
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Geluid in bochten, wiellagers of toch wat erger?

Bericht door whizzi »

Volgens mij is de bakolie nog nooit gecheckt. Het is een echte turkenbus die ik heb, dus de vorige eigenaar (was een Turk) had allemaal turkse vriendjes die de bus zo goedkoop mogelijk hebben gerepareerd. Daarom zat mijn krukaspoelie ook vastgelijmd (+purschuim) aan de trillingsdemper. Die was al eerder kapot geweest en zo goedkoop mogelijk 'gerepareerd'.

Anders gezegd, deze bus heeft ±10 jaar geen fatsoenlijk onderhoud gehad (en gemiddeld 5000 km per jaar gereden). Inmiddels zijn de krukaspoelie/demper / waterpomp / distririem / spanrollen en startmotor vervangen en rijdt de bus verder goed (hij start beter dan mijn Bluemotion Polo :P ), op de rare bijgeluiden na tijdens het sturen / achter uit rijden

Ik heb met de garage afgesproken dat ze de bus eerst APK keuren en daarna gaan onderzoeken wat de oorzaak is van het geluid en dit terugkoppelen aan mij wat ik het beste kan doen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Geluid in bochten, wiellagers of toch wat erger?

Bericht door whizzi »

:yes :T44EVER

Net bus terug van de garage voor APK. He-le-maal niks mee, gewoon goedgekeurd nadat ze de accu beter vast hebben gezet. Het geluid blijkt toch van de banden te komen, deze zijn (all 4) een klein beetje vlak (waarschijnlijk een keer een noodstop gehad of lang stil gestaan ofzo). Ze zijn verder nog helemaal goed qua profiel dus was het advies, gewoon bandjes op rijden.

Verder lekkage gemeld van de olie (dat komt omdat de vorige eigenaar een verkeerde schroef ergens in heeft gedraaid, dus hij lekt een druppeltje olie per week ofzo) en melding van fuseekogels die een minimale speling vertonen. Beide zaken waren niet van dusdanige aard dat de garage advies gaf om dit gewoon zo te laten.

Dus mijn T4 kan er weer een jaar tegenaan :toppie

De garage vertelde mij ook dat de onderkant er voor een bus van 17 jaar nog heel goed uit ziet. Er zijn wel wat reparaties aan geweest welke voor de verandering goed waren uitgevoerd. Ze waren behoorlijk onder de indruk dat de bus zo goed loopt en er zo goed uit ziet :jump

:T44EVER , 17 jaar oud en 215873 op de teller :jumpklap
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Geluid in bochten, wiellagers of toch wat erger?

Bericht door Bart H »

Heerlijk om te horen toch !
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Plaats reactie