Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olieverbruik

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Olieverbruik

Bericht door Niels949 »

Hey T4 rijders,

Ik heb op mijn T4tje uit 2003 nu circa 320.000 km op de teller staan. Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar, dus dat tikt aardig aan... :nuts
Toen ik de bus kocht in 2006, verbruikte de bus praktisch geen olie, inmiddels verbruikt de bus ongeveer 1 liter op 2500 km...
Vraagje aan jullie: hoe is het met jullie olieverbruik? En graag de kilometerstand vermelden natuurlijk voor het vergelijk.

Groetjes,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Olieverbruik

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Mijn T4 uit 1992 AAB-blok gebruikt tussen de verversingen (om de 7500 km) minder dan een halve liter olie.
Km-stand 357000.
Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Niels,
welke olie gebruik je?

Ik gebruik 5W40 shell ultra helix en ververs om de 15.000 km.
Tussendoor misschien 0,3 liter aanvullen.

Toen ik destijds 0W30 long-life er in had, was het olie verbruik veel hoger.

Maar jouw verbruik lijkt me wat aan de hoge kant..
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Olieverbruik

Bericht door kikker »

Ik zit ook tussen de 0,3-0,5l per 15.000
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

Een 2.5tdi van de T4 hoeft geen volsynthetische olie , de halfsynthetische 10w40 olie is voor mij de ideale olie voor de tdi.
Ik gebruik dit type olie al dik 12 jaar , en nog geen enkele 25tdi gehad die olie verbruikte.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olieverbruik

Bericht door frank884 »

heb 290000 km en ververs om de 20.000 km dat is ongeveer 1x/jaar
we rijden veel korte stukjes en daarom heb ik er 5 w 40 in zitten en dat is volsynthetische olie
bij verversen vul ik hem tot net onder max en na 20.000 km zit die net onder midden
dus dat zal ongeveer 1 beker zijn op 20.000 km
pascal: 10 w 40 is me te dik voor die korte stukjes zeker in de winter..
officieel zit er 0 w 30 eigenlijk in QG1 Het longlife verhaal van VW maar die doe ik er niet in.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Niels949 »

Hmmm, ik gebruik dus wel longlife... Misschien maar eens overstappen op andere olie dan :groteogen
T4 102 PK uit 2003
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olieverbruik

Bericht door rick_k »

Mijn busje (102 pk ACV van 1996) zit op ff ruim 5 ton. Geen spatje olieverbruik. Als ik hem tot half op de peilstok vul, dan blijft ie dat gewoon 20.000 km lang. Beetje jammer dat de rest wel uit elkaar valt...

Ik heb er trouwens MPM 10W40 heavy duty diesel volsyntheet inzitten.

Dikkere olie is minder verbruik.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:pascal: 10 w 40 is me te dik voor die korte stukjes zeker in de winter..
officieel zit er 0 w 30 eigenlijk in QG1 Het longlife verhaal van VW maar die doe ik er niet in.
Niet alle TDI's hadden de QG1-longlife erin af fabriek :knipoog

Toen ik mijn zilvergrijze T4 toen in 2002 nieuw kocht , had deze er ook het "longlife" gedoe in . Meteen aan de garage gevraagd om de olie te vervangen naar de half synthetische 10W40 , en de service indicator om te zetten naar "gewone" service interval ipv longlife . Dit werd gedaan nog voor de auto de straat op kwam .
Sinds dan (2002) vervang ik bij al mijn T4's om de 7500km de olie . Ik koop de olie in bulk (vaten) , dus een onderhoudsbeurtje kost me (bijna) niks , en ze zijn altijd voorzien van verse olie.

Bij mijn T5 gebruik ik wel de voorgeschreven longlife3 motorolie , omdat anders de kans groot is op lagerschade enz bij die motoren , maar ipv om de 30.000km , vervang ik ook daar sneller : om de 15.000km gaat er andere olie op . (Ook die longlife olie koop ik in vaten , dus kost ook bijna niks.)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olieverbruik

Bericht door frank884 »

Dat is wel vaak om de 7500 km verversen voor een TDI
ik neem aan ook met filter??? (want een mahle oc 105 is best een flinke filter!!!!)
de volsynthetische olie koop ik in emmers van 5 gallon (18.9 liter) en kost 7.50€/ liter
maar in vaten van 60 of 200 liter zal die best een stuk goedkoper zijn.

om de 7500 km deed ik idd met de vorige de ABL motor ook maar daar zat gewone goedkope minerale olie in
15 w 40 die ook in de vrachtwagens "zat" (eigenlijk ook te dik in de winter)
die kocht de baas in 2000 liter tank en betaalde ik 2004 iets van 1.30€/ liter voor
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olieverbruik

Bericht door rick_k »

Ik ververs om de 20.000 km. Oftewel 1 x per jaar in mijn geval, alhoewel de km´s momenteel lekker oplopen... Kan makkelijk met een volsyntheet. Ook de 10W40 kan je gewoon als volsyntheet krijgen.

Dat vroege verversen is niet nodig, als je de motor meestal goed warm rijd in ieder geval. Als je veel kort rijd en weinig warm, dan krijg je een hoop vocht in de olie, dat vind de motor niet echt lekker.

mvg Rick
Plaats reactie