frank884 schreef:pascal: 10 w 40 is me te dik voor die korte stukjes zeker in de winter..
officieel zit er 0 w 30 eigenlijk in QG1 Het longlife verhaal van VW maar die doe ik er niet in.
Niet alle TDI's hadden de QG1-longlife erin af fabriek
Toen ik mijn zilvergrijze T4 toen in 2002 nieuw kocht , had deze er ook het "longlife" gedoe in . Meteen aan de garage gevraagd om de olie te vervangen naar de half synthetische 10W40 , en de service indicator om te zetten naar "gewone" service interval ipv longlife . Dit werd gedaan nog voor de auto de straat op kwam .
Sinds dan (2002) vervang ik bij al mijn T4's om de 7500km de olie . Ik koop de olie in bulk (vaten) , dus een onderhoudsbeurtje kost me (bijna) niks , en ze zijn altijd voorzien van verse olie.
Bij mijn T5 gebruik ik wel de voorgeschreven longlife3 motorolie , omdat anders de kans groot is op lagerschade enz bij die motoren , maar ipv om de 30.000km , vervang ik ook daar sneller : om de 15.000km gaat er andere olie op . (Ook die longlife olie koop ik in vaten , dus kost ook bijna niks.)