Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pruttelende T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Pruttelende T4

Bericht door SipkeV »

Hallo,

ik heb al veel gelezen over een stotterende of pruttelende T4 motor, maar nergens een oplossing gevonden. Ik probeer het daarom hier nog maar eens. Ik heb een T4 ( bj 2000 / 2.5 TDI / 88 pk / 332.000 km ) en al sinds de aanschaf 1,5 jaar geleden pruttelt de motor zo'n 30 seconden na het starten. Dit gepruttel duurt een seconde of 3 a 4 en is daarna weer over. Hij start dus goed ( altijd en direct ) en 30 tellen later stottert hij een seconde of 4. Ik heb er nooit echt aandacht aan besteed, alleen doet hij dit sinds kort ook op andere tijdstippen. Bijvoorbeeld voor de stoplichten met warme motor loopt de motor zo nu en dan onreglmatig en gaat de toerenteller op en neer tussen de 800 en 900 toeren. Auto trekt verder goed en loopt ( tussen de stotters door ) mooi regelmatig. Iemand een idee ?

Groet Sipke
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pruttelende T4

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
zou door EGR-klep veroorzaakt kunnen worden.
Heb je alle vaccuumslangetjes al eens één voor één vervangen door nieuwe?

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Pruttelende T4

Bericht door SipkeV »

Beste Peter,

bedankt voor je reactie. Ik ga op zoek naar nieuwe slangetjes en testen of dit verbetering brengt.
Ik laat weten of dit iets heeft geholpen.
Na googelen op EGR-klep lees ik een artikel over het " omzeilen " van de EGR-klep. Is dit een optie misschien ?

http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Sipke.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pruttelende T4

Bericht door Multivan Generation »

Ja, dat blokkeren van de EGR klep kun je zeker uitvoeren.
Plaatje er tussen en de klep eens demonteren en goed schoonmaken,
want daar zit immers ook je inlaat slang op gemonteerd.

Leuk trouwens dat je op mijn site terecht bent gekomen :knipoog :toppie

Groet Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pruttelende T4

Bericht door Pascal-141 »

SipkeV schreef:Hallo,

ik heb al veel gelezen over een stotterende of pruttelende T4 motor, maar nergens een oplossing gevonden. Ik probeer het daarom hier nog maar eens. Ik heb een T4 ( bj 2000 / 2.5 TDI / 88 pk / 332.000 km ) en al sinds de aanschaf 1,5 jaar geleden pruttelt de motor zo'n 30 seconden na het starten. Dit gepruttel duurt een seconde of 3 a 4 en is daarna weer over. Hij start dus goed ( altijd en direct ) en 30 tellen later stottert hij een seconde of 4. Ik heb er nooit echt aandacht aan besteed, alleen doet hij dit sinds kort ook op andere tijdstippen. Bijvoorbeeld voor de stoplichten met warme motor loopt de motor zo nu en dan onreglmatig en gaat de toerenteller op en neer tussen de 800 en 900 toeren. Auto trekt verder goed en loopt ( tussen de stotters door ) mooi regelmatig. Iemand een idee ?

Groet Sipke

Zijn de verstuivers al eens getest in een Bosch center ? (Daarvoor moeten ze er wel uitgehaald worden , en in een testbank gezet worden)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Pruttelende T4

Bericht door SipkeV »

Beste Peter,

struinend over internet kom ik alleen een afdopset voor de EGR voor een 1.9 motor tegen. Weet je of deze ook past op mijn 2.5 TDI motor. ?
Ik wilde eerst maar gaan voor het afsluiten van de EGR klep.

@ Pascal-141, bedankt voor je reactie. Antwoord is nee, althans niet zolang de bus in mijn bezit is. Ik probeer eerst het EGR traject. Mocht dit geen verbetering opleveren, kom ik wellicht bij de verstuivers uit.....
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pruttelende T4

Bericht door René »

Gooi eens een flesje diesel reiniger in je tank.
Tank lekker leeg rijden en dat flesje er in gooien en rijden.
Mogelijk dat er vervuiling aan de verstuivers kleeft/zit
Testen zoals Pascal zegt zou je dan in 2e instantie kunnen doen.
Geeft je temp sensor de juiste temp aan?
Schommelt die af en toe?
\wat zegt vagcom mbt foutmeldingen?

Rare toerentallen kan namelijk ook veroorzaakt worden door defecte temperatuurs zender.

Grtzzz Rene
Gebruikersavatar
SipkeV
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:41
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Pruttelende T4

Bericht door SipkeV »

Hallo Rene,

inmiddels bijna een tank diesel leeggereden met een flesje Forte Diesel Cleaner en heb het idee dat dit werkt. Het pruttelen na het starten is aanmerkelijk minder geworden en heb het onregelmatig lopen nog maar 1 x meegemaakt. Op advies gooi ik er bij de volgende tankbeurt nog een flesje in en ben zeer hoopvol.
De temperatuurmeter geeft een zeer constant peil aan en schommelt niet. Ik hoor wel van alle kanten dat ik de EGR zou moeten afsluiten, dus ik ga maar een afdopsetje bestellen. Maar de resultaten met de cleaner geven al goede resultaten. Bedankt ! Ook de anderen voor de adviezen.

Sipke
Plaats reactie