![fun :koffie](./images/smilies/coffeepot.gif)
Mooi voorbeeld is Pascal z'n topic: viewtopic.php?f=3&t=30562&p=202162&hilit=506.01#p202162" onclick="window.open(this.href);return false;
Mij laat het ook niet los, wil gewoon het naadje van de kous weten.
Wil het tevens technisch onderbouwd hebben & niet als een papegaai de rest na roepen.
De berichtgeving & meningen over dit onderwerp zijn anno 2014 zó verdeeld.
Men roept dat de coating van de lagers oplost door 5W30 LL-3.
Zijn hier praktijkvoorbeelden van, dat door gebruik van VW 504.00-507.00 5W30 LL-3 olie, AXD/AXE motoren kapot zijn gelopen
![neutral :vraagteken](./images/smilies/icon_question.gif)
![neutral :vraagteken](./images/smilies/icon_question.gif)
![neutral :vraagteken](./images/smilies/icon_question.gif)
Tevens dateert de VW 506.01 LL-2 norm ergens van begin jaren 2000.
De VW 504.00-507.00 LL-3 norm dateert vanaf begin 2006 en is tot op heden, de meest recente.
De research & ontwikkeling van smeermiddelen staat ook niet stil.
504.00-507.00 is wederom een recentere techniek, vergeleken met 506.01.
Toevoeging in de 504.00-507.00 norm: Het is een Low Saps olie, laat geen as na, tijdens verbranding.
Waarop baseer ik mijn vermoedens:
![fun :google](./images/smilies/google.gif)
In onderstaand PDF document van Elsawin UK staat duidelijk dat VW 504.00-507.00 alle voorgaande VW olienormen vervangt:
Zie document: http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik in Federal Mugol webcat kijk zie ik dat: Krukas, drijfstang & nokkenas lagers voor zowel de AXD/AXE als de BNZ/BPC motoren exact dezelfde zijn. http://www.fmecat.eu/selProd2.asp?make= ... &engseal=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou het dan in een AXD/AXE motor wél kapot lopen en in een BNZ/BPC motor niet?
Uit ervaring weet, dat 0W30 zo dun is als kraanwater in warme/hete toestand.
Uit de praktijk: Een 0W30 motor die olie verbruikt, stopt vaak met dit verbruik, nadat er 5W30 wordt toegepast.
Iets wat dun is & hot, wordt onder zware drukbelasting makkelijker weg geperst t.o.v. een iets dikkere oliesoort waar dankzij dikkere moleculen de smerende eigenschappen behouden blijven.
viewtopic.php?f=3&t=45755" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom is in dit topic bij Goudriaan de turbo in Oostenrijk kapot gelopen?
Hij had er 0W30 LL-2 in zitten.
Turbo was recentelijk door Jos (JB Autoservice) schoon gemaakt.
Ik vermoed nog steeds door te dunne olie & daardoor te weinig of geen smering.
In bergomstandigheden, waar een turbo hard moet werken (met een 2-Tons sleurhut erachter) is de thermische belasting van een motor ook vele malen hoger, als in ons vlakke Nederland.
Al met al geeft dit stof tot nadenken.
![neutral :troost](./images/smilies/troost.gif)
Is het niet zo...... dat we in het verleden (2004-2006) iets gelezen hebben, en dat nu nog steeds roepen, terwijl door de verdergaande ontwikkelingen dit misschien compleet achterhaald is?
Wederom de hamvraag gebaseerd op bovenstaande feiten:
Zijn er praktijkvoorbeelden van kapot gelopen AXD/AXE motoren door het gebruik van 5W30 LL-3?
Gr, Geert :
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)