Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ons project: Talulah Transporter

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

campermeubel afmetingen

Bericht door Daggie »

En de koelkast, tja.. Ik hoor van alle kanten dat zo'n koelkastje op 12 volt niet goed koel houdt. Bij de Wit zei de verkoper dat de kleine elektrische koelboxen een 'peltier systeem' hebben en dat je daar niet veel aan hebt.Ik weet niet of ik dat woord goed heb onthouden.
De beste optie zou zijn om een echte inbouwkoelkast te kopen, ik geloof dat die met een compressor werkt, maar wederom weet ik niet of ik dat goed heb onthouden. En de prijzen van die 'echte' koelkasten beginnen bij iets van 500 Euro en dat ligt boven ons budget. Heeft iemand van de minder rijke camperbouwers nog tips voor ons over betaalbare koelkastoplossingen?

Dit koelboxje hieronder bijvoorbeeld, kan op z'n kant staan en zou qua maat een prima optie zijn om in te bouwen in ons meubel. Ik snap alleen niet waarom er ook een verwarmfunctie in zit? Is het een koelkast schuine streep oven???
Bijlagen
photo-33 copy 2.JPG
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door schnarf »

lekker bezig hoor. :yes
Mac
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Mac »

"zelfbouw"camper weekend gemist, mooie gelegenheid om een heleboel info en ideeën op te doen.
:campingT4
It's not what you buy
It's what you create.
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

Mac schreef:"zelfbouw"camper weekend gemist, mooie gelegenheid om een heleboel info en ideeën op te doen.
:campingT4
Oh nee!!!! Wanneer was dat???? Oh, daar hadden we heel graag naartoe gewild!! Wanneer is de volgende??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Multivan Generation »

Daggie schreef:
Mac schreef:"zelfbouw"camper weekend gemist, mooie gelegenheid om een heleboel info en ideeën op te doen.
:campingT4
Oh nee!!!! Wanneer was dat???? Oh, daar hadden we heel graag naartoe gewild!! Wanneer is de volgende??
Ik weet niet op welke planeet jullie wonen, maar het was vorig weekend.
De volgende? ---> nou volgend jaar, of wellicht in september iets..

Waarom concentreren jullie je op LEV-regulations?
De bus staat op NL-kenteken?
Wat vinden jullie belangrijker, dat je aan de LEV-regeltjes voldoet waar je incidenteel bent,
of dat je maandelijks minder houderschapsbelasting (ong 80 euro per maand minder) hoeft af te dragen...?
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

Ik geloof dat ik niet begreep dat ik in het hoofdstukje 'meetings' moest klikken om te zien wanneer het was...

We wonen half om half tussen Kent en Nijmegen en omdat James vaak werkt in Londen is het toch wel belangrijk om LEZ gereguleerd te rijden. En de bus staat geregistreerd op zijn engelse woonadres.
Houderschapsbelasting bestaat volgens mij niet in de UK, alleen verzekering en en wegenbelasting, iets rond 25 Euro per maand.
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

koelbox keuze gemaakt

Bericht door Daggie »

Na enkele bezoekjes aan de inmiddels favoriete winkel van James, camping heaven de Wit in Schijndel, veel avondjes op het Weetjewelforum en slapeloze nachten (grapje) hebben we eindelijk de keuze voor een koelkast gemaakt. En het wordt.... (drumroll please...)

De Outwell Ecocool 24 L
http://youtu.be/0fxnXyckYjk

Onze keuze zal door 'echte kampeerders' waarschijnlijk niet gesteund worden, het is namelijk een koelbox op Peltier/ thermo electrische basis. Het komt erop neer dat dit soort koelbox onze accu snel zal leegzuigen. We hebben helaas te roeien met de riemen die we hebben (kleine portemonnee en een afkeer van apparatuur die op gas werkt omdat we bang zijn voor ventilatie issues) en dit leek ons de beste optie. We zullen de koelbox aanzetten terwijl we rijden en als we stoppen hopen we dat de box onze drankjes alsnog een tijdje koel zal houden.

Neuroot als ik ben heb ik de fabrikant nog gemaild om extra informatie te verkrijgen over het verbruik. Tevergeefs moet ik erbij zeggen, want van onderstaande mail werd ik niet veel wijzer.

IK: Hello, I am building a campervan and am considering buying a Outwell ecocool 24l to use as a toolbox, powered by my leisure battery. I have heard mixed messages about using thermo electric coolers on a leisure battery. It says on your website that the Ecocool is very energy efficient. I was wondering if you could tell me how many ampere/watts it uses? Then I know how long my battery can take it. Thank you so much in advance for your answer.
Outwell:
Dear Dagmar,
Thank you for your e-mail and for choosing Outwell.
Attached please find the coinsumption label of the EcoCool boxes.
Thank you for choosing Outwell. We hope you will enjoy our products in the future. We wish you a nice day.
Yours sincerely / Mit freundlichen Grüßen / Med venlig hilsen
Team Outwell
This e-mail is only intended for the person(s) to whom it is addressed and may contain confidential information. Unless stated to the contrary, any opinions or comments are personal to the writer and do not represent the official view of the company. If you have received this e-mail in error, please notify us immediately by reply e-mail and then delete this message from your system. Please do not copy it or use it for any purposes, or disclose its contents to any other person. Thank you.
P Please consider the environment before printing this email


Afbeelding

Euhmm.. Hallo? Is dat een antwoord op mijn vraag? Nee dus. Hieronder mijn tweede mail. (waar ik overigens geen antwoord meer op heb gekregen maar James begon te stressen omdat de maten van het campermeubel waar hij graag aan wil gaan beginnen afhangen van de maten van de koelbox en toen hebben we de koelbox gisteren toch maar aangeschaft)


Ik:
Dear sir/madam,

Thank you very much for your kind reply.

However, the information you sent me (the energy efficiency label) does not answer my question.
A value of kW per annum does not tell me how much ampere the coolbox uses and so I still do not have enough information to know whether or not my leisure battery is suitable for your coolbox.

Could you kindly provide me with more information?

Thank you so much in advance,

kind regards, Dagmar Middelhoff
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

het camper meubel

Bericht door Daggie »

Wat betreft hoe het interieur van de bus als camper er uit moet gaan zien zaten James en ik vanaf het begin van dit project al echt op een lijn.
twee voorbeelden van simpele doch functionele camperinterieurs:



Afbeelding
Afbeelding




Essentiële onderdelen in de camper:
+ een aanrechtje/werkblad (zonder wastafel, vinden we niet nodig)
+ een waterkoker op 12 volt en plek om deze neer te zetten
+ een plek voor mijn gitaar
+ opbergruimte voor onze bagage
+ plek voor een koelkastje
+ een extra accu om o.a. de waterkoker op te laten draaien
+ een makkelijk te verwijderen vouwbed dat tevens als achterbankje dient
+ een klein tafeltje, al dan niet geïntegreerd in het interieur

Het meubel willen we van betaalbaar materiaal maken, dat goed tegen een stootje kan. Om precies te zijn, we willen een materiaal waarop je krassen niet zult zien. In eerste instantie dachten we aan steigerhout want dat heeft precies die krasblinde eigenschappen maar dat is megazwaar. Als het meubel er dan eens een keer uitgehaald zou moeten worden zou je meteen door je rug gaan. En door de dikte van steigerhout zouden we veel centimeters opbergruimte verkwisten. Ga maar na; de combinatie van een simpele plank en een deurtje van steigerhout, daarmee raak je twee maal 3,2 cm = 6,4 aan ruimte kwijt. Niet handig dus.
En toen op een dag kwam ik op het idee om OSB board te gebruiken. Van dat lelijke samengeperste hout dat veel in de bouw wordt gebruikt. Het lijkt een beetje op kurk en is oranjegelig.

Afbeelding
OSB platen
Klinkt niet echt ideaal zou je zeggen, MAAR.. toevallig zie ik de laatste tijd in woonbladen steeds meer voorbeelden opduiken van creatieve toepassingen van OSB in interieurbouw.


Afbeelding

Hele toffe meubeltjes bijvoorbeeld.

En de OSB platen voldoen aan onze eisen; het is betaalbaar, niet te zwaar en je ziet er geen krassen op.
En die lelijke oranje kleur daar kunnen we vast ook wel iets op verzinnen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door odorf »

Hoi Daggie,

Lekker bezig met jullie project. :toppie

Met betrekking tot de koeldingen en/of kooktoestellen kan ik niet veel toevoegen.

Maar over het OSB wil ik wel iets melden. OSB ziet er grappig uit en lijkt snel een goedkope oplossing.
Het is eigenlijk het spaanplaat van vroeger maar dan grover.
Voor vlakke toepassingen die niet hoeven te bewegen, niet op een punt belast worden oid is het een prima toepassing. Dakbeschot bijvoorbeeld; je schroeft het er één keer tegen en doet er verder niets meer mee.
Maar als je er bijvoorbeeld deurtjes mee gaat maken moet je er rekening mee houden dat schroefjes van scharnieren al heel snel los kunnen gaan zitten.
En het lijkt lichter in gewicht dan bijvoorbeeld Underlayment of multiplex. Maar om eenzelfde stevigheid te krijgen kun je met Underlayment of multiplex vaak met dunner materiaal werken, en met OSB moet het dikker worden om stevig te blijven. OSB 18mm is grofweg net zo stevig als 12mm BerkenMultiplex. (Even een vergelijking voor de vuist weg, maar om een idee te geven.)
Bij die 2 meubeltjes die je laat zien heb ik ook ernstig mijn twijfels over de duurzaamheid. Ze zien er leuk uit :jump . Maar of ze tegen een stootje kunnen betwijfel ik heel sterk. Zeker bij kamperen worden er eigenlijk hogere eisen gesteld aan het materiaal, door de omstandigheden (vochtig, soms ruw gebuik steeds open dicht etc.) dan aan een meubeltje in huis.

Wellicht is het het overwegen waard om eens naar (Berken)multiplex te kijken. Of eventueel naar Underlayment. (Underlayment zit qua kwaliteit tussen Multiplex en OSB in) Je bespaart met OSB misschien wel een paar tientjes per plaat, maar als je na een paar maanden de hele boel weer opnieuw kunt doen ben je (in mijn ogen) verder van huis.
Mocht je naar prijzen van bouwmarkten kijken, er zijn goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Heel veel (fabrieks) camperinterieurs (ook Westfalia bijvoorbeeld) worden niet voor niets van berkenmultiplex gemaakt.
Succes met overwegingen. :yes

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Multivan Generation »

@ Odorf: Ik ben het volledig met je eens en denk er over die OSB-plaat precies hetzelfde over.

En voor de koelings oplossing, geef wat meer geld uit aan een fatsoenlijke, kijk bijvoorbeeld bij waeco ,
en vooral bij bootsupply-leveranciers. Zodra er camper- voor komt te staan, gaat de prijs extra naar boven.. :muur
En je doet met een fatsoenlijke koel oplossing ook langer met je 2de accu,
of wil je ook een 3de accu gaan aanleggen..?

Wij willen jullie creativiteit niet beïnvloeden hoor,
maar als het jullie dubbel geld gaat kosten,
dan liever in één keer goed en wat duurder..
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

Multivan Generation schreef:@ Odorf: Ik ben het volledig met je eens en denk er over die OSB-plaat precies hetzelfde over.

En voor de koelings oplossing, geef wat meer geld uit aan een fatsoenlijke, kijk bijvoorbeeld bij waeco ,
en vooral bij bootsupply-leveranciers. Zodra er camper- voor komt te staan, gaat de prijs extra naar boven.. :muur
En je doet met een fatsoenlijke koel oplossing ook langer met je 2de accu,
of wil je ook een 3de accu gaan aanleggen..?

Wij willen jullie creativiteit niet beïnvloeden hoor,
maar als het jullie dubbel geld gaat kosten,
dan liever in één keer goed en wat duurder..
Goede tips van jullie, super bedankt. Het OSB gebruiken we inderdaad alleen voor de ombouw, de deurtjes wilden we inderdaad van multiplex of evt mdf maken.

Multivan generation, kun je me misschien uitleggen wat een bootsupply leverancier is?
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door limburger »

272kWh/annum = stroomgebruik per jaar.
Delen door aantal dagen in heel jaar, delen door aantal uren in hele dag = kWh
Dit X 1000 = Wh
Dit delen door 12volt = amperage
Volgens mij ongeveer 2,5A
Neem de capaciteit van de accu (bijv. 70Ah) deel dit door die 2,5A = de maximale tijd (uren) als alleen koelkast op de accu zit. Dan is de accu helemaal leeg, dit is niet aan te raden dus laat hem nooit zolang onafgebroken zonder draaiende motor ingestoken.

Deze koelingen zijn niet zo rendabel... Maar, ieder zijn eigen budget!! Een compressor koelkast op 12v kost misschien wel 5x zoveel. Een compressor koelkast op 230v heeft een omvormer nodig, en niet zo één van 3 tientjes...

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Multivan Generation »

Water koken met gas is rendabeler en sneller als met een energieslurpende waterkoker
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

limburger schreef:272kWh/annum = stroomgebruik per jaar.
Delen door aantal dagen in heel jaar, delen door aantal uren in hele dag = kWh
Dit X 1000 = Wh
Dit delen door 12volt = amperage
Volgens mij ongeveer 2,5A
Neem de capaciteit van de accu (bijv. 70Ah) deel dit door die 2,5A = de maximale tijd (uren) als alleen koelkast op de accu zit. Dan is de accu helemaal leeg, dit is niet aan te raden dus laat hem nooit zolang onafgebroken zonder draaiende motor ingestoken.

Deze koelingen zijn niet zo rendabel... Maar, ieder zijn eigen budget!! Een compressor koelkast op 12v kost misschien wel 5x zoveel. Een compressor koelkast op 230v heeft een omvormer nodig, en niet zo één van 3 tientjes...

:driveT4 :T44EVER

Wat aardig dat u dat voor ons heeft uitgerekend! Ik begrijp er zelf echt nog bar weinig van, dat was heel behulpzaam van u. Het valt me nog alleszins mee, het verbruik, ik had erger verwacht. En inderdaad, ieder zo z'n eigen budget. We zijn ook geen doorgewinterde kampeerders, gaan echt niet nachten achtereen in een woestijn staan ofzo.. ;-)
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: ons project: Talulah Transporter

Bericht door Daggie »

Multivan Generation schreef:Water koken met gas is rendabeler en sneller als met een energieslurpende waterkoker
Dat klopt ook wel, maar wij willen geen gas in onze bus.
Plaats reactie