Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

vragen over de T4
Plaats reactie
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Daggie »

We zijn bezig onze T4 om te bouwen tot camper, maar we willen geen volledige keuken met gootsteen en inbouwkookstoestel. We willen alleen een koelkastje dat we inbouwen in een meubel en een kooktoestelletje dat we uitschuifbaar gaan maken vanuit de achterklep. We willen geen apparaten op gas omdat we dat gevaarlijk vinden en niet willen vastzitten aan een bepaald merk gasfles waar je dan naar op zoek moet tijdens het reizen.
Mijn oog viel op dit kooktoestelletje, waarvan je zelf het platte cilindervormige reservoir kunt bijvullen met spiritus/ gedenaturaliseerde alcohol of hoe het ook mag heten.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Bijlagen
photo-33 copy.JPG
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Daggie »

En als koelkastje is ons oog gevallen op dit eenvoudige koelboxje dat op z'n kant kan staan. Heeft iemand van jullie ervaring met 12 v elektrische koelboxjes? Koelen ze echt heel slecht?


Een echte inbouwkoelkast kunnen we niet bepalen dus we zullen sowieso voor een alternatieve oplossing moeten gaan.
Bijlagen
photo-33 copy 2.JPG
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door matje86 »

ze koelen goed maar vreten stroom, dus alleen gebruiken met draaiende motor, of aansluiten op exstra accu
spiritus niet gevaarlijk :ie
ps een gaskoker kost 20 euro dus kan je voor die prijs er 7 kopen :nuts http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikel ... mp-bistro/" onclick="window.open(this.href);return false;

bij de action rond de 14 euro
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Egbert&Manon »

Ik zou eerder bezuinigen op een kookstel dan op een koelbox.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Mickel Moen »

Voor wat informatie over koelen zie mijn blog:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Daggie »

matje86 schreef:ze koelen goed maar vreten stroom, dus alleen gebruiken met draaiende motor, of aansluiten op exstra accu
spiritus niet gevaarlijk :ie
ps een gaskoker kost 20 euro dus kan je voor die prijs er 7 kopen :nuts http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikel ... mp-bistro/" onclick="window.open(this.href);return false;

bij de action rond de 14 euro
Matje!! Ja, je hebt gelijk, Spiritus is absoluut ook gevaarlijk, maar omdat we natuurlijk eigenlijk gewoon nog een bestelbusje zijn, dachten we dat gas gevaarlijk zou kunnen zijn. Omdat we geen extra ventilatie hebben ( roosters e.d.).
Of is dat verkeerd gedacht?

En klopt het nou dat we het camperweekend hebben gemist????? Heb ik niet goed opgelet ofzo? Daar baal ik goed van dan.
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Daggie »

Mickel Moen schreef:Voor wat informatie over koelen zie mijn blog:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een goede tip, en Geert wat heb je toch een mooie blog!
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Daggie »

Ik zie het al, ik ben ook een halve digibeet. Ik heb het hele hoofdstukje 'meetings' niet aangeklikt.. :groteogen Ik kan me van de vorige meeting herinneren dat er een algemene melding over stond in m'n gebruikerspanel , die kon ik niet missen..
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door gijsplas »

Daggie schreef:We zijn bezig onze T4 om te bouwen tot camper, maar we willen geen volledige keuken met gootsteen en inbouwkookstoestel. We willen alleen een koelkastje dat we inbouwen in een meubel en een kooktoestelletje dat we uitschuifbaar gaan maken vanuit de achterklep. We willen geen apparaten op gas...
Ik neem aan dat je je bus ook laat omkeuren als camper?
Volgens mij moet er dan een spoelbak(je) in met watervoorziening.
Vwb je kooktoestel: wij gebruiken zo'n goedkoop gastoestelletje waar losse gasflesjes in gaan. Spotgoedkoop bij de Action (ook de gasflesjes).
Zo'n toestelletje is ook makkelijk om lekker buiten te koken overigens.
Spiritus heb ik wel buiten ervaring mee (niet in de bus dus). Nadeel daarvan vind ik dat je niet ziet dat het brandt en dat het meestal net op is als het net niet uitkomt. En dan bijvullen is weer niet geheel ongevaarlijk.
Als koelkast hebben wij een Campingaz Koelbox op 12V en met omvormer draait hij op 230V. Koelt als een eskimo. Er zit echter geen thermostaat op en wordt daardoor soms zelfs te koud. Dit opgelost met een timer op 230V : uurtje aan, uurtje uit etc.
Succes!
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Tips gevraagd over kooktoestel en koelkastje

Bericht door Egbert&Manon »

Met het koken op spiritus komen geen giftige dampen vrij.
Ventileren hoeft dan ook niet (als je tegen de niet-giftige dampen kunt).

Je moet wel rekening houden met 50% langere kooktijd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie