Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eindelijk goede radio ontvangst

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

eindelijk goede radio ontvangst

Bericht door jw t5 121 »

he he
vanavond eindelijk na ruim 2 jaar goede radio ontvangst

met beetje pijn een gat in het dak geboord

zit nu een 16v antenne op org vw
had er nog 1 liggen


ontvang nu 32 zenders (normaal 6-8 zenders)

woon in twente (rijssen)

mensen die hier wonen of wel eens komen
die weten wat een kloten ontvangs er hier is


maar nu super



heb al een tijdje een becker cascade flash cart navigatie
hier had ik al iets meer ontvangst mee
en vdo dayton navigatie met tmc
ook hier weinig tmc ontvangst

:happy :happy :happy :happy :happy :happy :happy :happy :happy :happy
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Heb je de voorruitantenne losgekoppeld? Mijn radioontvangst is (met voorruitantenne) gewoon beroerd: hij valt vaak voor zomaar een seconde weg en dat is knap irritant. Woon overigens in de Randstad.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

ik heb geen voorruit antenne

tis een highline
waar officeel in ra raampje antenne zit
maar hier zit een glaslook paneel
en antenne kabel hebben ze doorgelust
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

jw , ook ik woon aan de Oostelijke kant van Nederland en de ontvangst met raanantenne was errug slecht . Zodra ik voorbij Arnhem kwam had ik veel meer zenders maar verder de achterhoek in alleen nog maar Duits gepoekel.
Heb toen ook een dakantenne laten plaatsen , de versterker is er tussenuit en het gaat stukken beter , beter geluid en meer zenders .
Deze kant van Nederland is een ondergeschoven kindje wat betreft de sterkte van signalen en met die raamantenne is het helemaal niks .
In de garage hebben ze van alles geprobeerd voordat ze het gaatje in het dak boorden , maar uiteindelijk heb ik er op aangedrongen om het toch maar te doen . Geen spijt en het staat nog leuk ook zo'n sprietje op het dak .
Groet Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Deze kant van Nederland is een ondergeschoven kindje wat betreft de sterkte van signalen en met die raamantenne is het helemaal niks .

Misschien kan Leo 45 daar wat meer over vertellen? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

Hoezo ?????
Is hij daar verantwoordelijk voor ? :bonk
Groet Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik dacht dat Leo, voor zijn beroep, metingen verrichtte aan geluidssignalen etc.

Maar dat kan hij zelf veel beter uitleggen :lach

Als ik me goed kan herinneren heeft hij eens een uitvoerig betoog gehouden over de voorruitantenne icm horizontale en verticale geluidsgolven etc en dat in Duitsland op een andere manier als in Nederland wordt uitgezonden.

Maar hij kan je er denk ik, veel meer over vertellen, en misschien ook wel, hoe de zender doordringbaarheid of hoe moet je dat noemen, in het Oosten van het land is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

Het komt er volgens mij gewoon op neer dat de zendmast tever weg staat . Het is trouwens ook achterlijk dat je als omroep bv. Sky-radio en alle anderen , gruwelijk veel moet neerleggen om een plekkie in de lucht te krijgen terwijl Nederland niet eens goed gedekt is . Of zijn ze bang dat onze buren meeluisteren ????? Nee horizontaal / verticaal of schuin door de lucht , ik mot gewoon een goed signaal hebben :muur
Groet Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

Kees 128 schreef:Het komt er volgens mij gewoon op neer dat de zendmast tever weg staat . Het is trouwens ook achterlijk dat je als omroep bv. Sky-radio en alle anderen , gruwelijk veel moet neerleggen om een plekkie in de lucht te krijgen terwijl Nederland niet eens goed gedekt is . Of zijn ze bang dat onze buren meeluisteren ????? Nee horizontaal / verticaal of schuin door de lucht , ik mot gewoon een goed signaal hebben :muur

dit is niet het geval

ook al rij je pal onder de zendmast

zendmast Markelo is helsbreed 10-15 km van mij vandaan
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

Die van ons staat in Arnhem maar daar zitten de bergen van de posbank tussen :bonk

Maareh hoe komt het dan wel ? Als ik Arnhem voorbij ben en richting Utrecht rij barst ik van de zenders met een zeer goede ontvangst .
Groet Kees
Afbeelding
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Jouw probleem valt in delen uiteen.
1e) in het oosten van het land staan de zendmasten niet veel verder uit elkaar dan in het westen.
2e) in het oosten van het land zitten behalve de normale omroepen wel veel meer zogenaamde geheime zenders. Deze geheime zenders zitten op frequentiedelen die speciaal wat minder bezet zijn omdat er elders in het land zenders op zitten
3e) een raamantenne heeft een versterker die nogal eenvoudig van slag raakt bij sterke signalen.
Kortom jouw arme radio en antenne installatie heeft nogal wat te verduren en dat vertaalt zich in slechtere ontvangst.
Nu heb je een gewoon sprietje dat wat minder signaal aan je radio geeft en daardoor raakt deze in ieder geval niet overstuurt.
Als de ontvangst slecht is nabij een zender is dat een teken dat de eerste versterkertrap van je radio teveel signaal krijgt. dat hoeft overigens niet eens de zender te zijn waar je naar luisterd maar kan elke willekeurige frequentie in het spectrum zijn.

Bijvoorbeeld:
Je luisterd lekker naar radio 3 op 96,8Mhz en rijdt in de polder langs de zenders van de wereldomroep en plotseling begint je radio te piepen en te kraken. Dat is omdat de kortegolf zenders op 6MHz zoveel vermogen maken.

2e voorbeeld:
Dezelfde radio 3 op 96,8 MHz vanuit Lopik is niet te ontvangen in de buurt van de rai in Amsterdam, gewoonweg omdat de signalen uit de toren je radio van slag helpen.

De FM-omroep band is tamelijk vol in Nederland en de "lege" stukjes zijn er niet omdat daar geen belangstelling voor is maar omdat bij berekeningen blijkt dat als je daar met hoog vermogen gaat zitten je verderop in de band storing veroorzaakt. Maar ja maak dat de mensen van de geheime zenders maar eens wijs........ :ie :ie

Met een vriendelijke radiogroet

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

pfoe, wat een antwoord :groteogen

Ik wist dat we op je konden rekenen met een kwalitatief hoogstaand antwoord :knipoog

Iemand nog vragen? :happy
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Bericht door jw t5 121 »

ik had geen voorruitantenne
Plaats reactie