Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 soms slecht starten en airco update

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

Deki schreef:
kennyw schreef:UPDATE,

Ik heb de auto vorige naar jb autoservice gebracht. Vandaag belde Jos met slecht nieuws.

Tandempomp lekt.
nokkenas versleten
spruitstuk stuk
Cilinderkop te ver versleten.
Airco pomp stuk
aandrijfas ook vervangen
interkooler lek.

Na overleg hebben we besloten om een compleet blok te vervangen met 60000km van de vw dealer.
Alleen een nieuwe type 2.5tdi met 174pk. Hij moest ook de software aanpassen bij deze blok en wordt ook gechipt naar 190pk vanwege de software aanpassingen.

Hoe denken jullie hierover het nieuwere type blok met standaard 174pk?
zo lekker vorige eigenaar heeft die T5 naar de t%^%s gereden zo te zien... totaal geen onderhoud !

Sterkte Kenny :toppie

Totaal geen onderhoud ???? Ik zeg verder niets meer maar als er een bus is geweest die om de 30.000km bij de dealer stond was het mijn bus wel uit eind 2008 nieuwste type motor.......................... :zwaai :zwaai
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door kennyw »

Het klopt over de roet filter. Jos heb het hier over gehad. Volgens mij zou hij dat ook doen.

Ook vertelde hij me vandaag dat er een olie koeler komt of vervangt van de versnellingsbak.

Het positieve wat ik eruit haalt. Is dat de bus straks nog 10x beter moet rijden. En het nu fijner zal rijden naar Spanje. Kan niet wachten tot hij klaar is.

Over het chippen hoefde niet perse vond 130 pk ook snel rijden
Maar nu ben ik te nieuwsgierig hoe die zal rijden met 60 pk meer. Denk dat het verschil groot zal zijn.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door jos_br »

Foto's van de onfortuinlijke T5. We laten deze ("nieuwe" BPC) motor met de oude (130pk) ecu draaien, kenvelden voor de verstuivers worden aangepast. Ook komt er een losse koeler voor de versnellingsbak voor om de bak zoveel mogelijk te beschermen.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe motor zat er sneller in dan gedacht, dan maar deze foto,

Afbeelding

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door kennyw »

:yes :yes :yes :yes goed bezig!!
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door Deki »

robertTREBOR schreef:
Deki schreef:
kennyw schreef:UPDATE,

Ik heb de auto vorige naar jb autoservice gebracht. Vandaag belde Jos met slecht nieuws.

Tandempomp lekt.
nokkenas versleten
spruitstuk stuk
Cilinderkop te ver versleten.
Airco pomp stuk
aandrijfas ook vervangen
interkooler lek.

Na overleg hebben we besloten om een compleet blok te vervangen met 60000km van de vw dealer.
Alleen een nieuwe type 2.5tdi met 174pk. Hij moest ook de software aanpassen bij deze blok en wordt ook gechipt naar 190pk vanwege de software aanpassingen.

Hoe denken jullie hierover het nieuwere type blok met standaard 174pk?
zo lekker vorige eigenaar heeft die T5 naar de t%^%s gereden zo te zien... totaal geen onderhoud !

Sterkte Kenny :toppie

Totaal geen onderhoud ???? Ik zeg verder niets meer maar als er een bus is geweest die om de 30.000km bij de dealer stond was het mijn bus wel uit eind 2008 nieuwste type motor.......................... :zwaai :zwaai
Trankilo Robert man je hebt gewoon pech gehad ! als alle T5's als de jouwe waren dan stonden we met ze alle te flippe hier op de forum :knipoog is gewoon bagger wat je hebt mee gemaakt dat gun je niemand :troost
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door jos_br »

robertTREBOR schreef:
--------------------------------------------------------------------------------------------

Ik deel de ervaring niet dat de V.W. dealer alleen maar een orginele nieuwe cijlinderkop monteerd, met de zelfde
makkes na weer 130 dkm. Dat zou te zot voor woorden zijn als je om de 130 dkm een nieuwe cijlinderkop nodig zou hebben ?
Bij mijn V.W. dealer mocht er zonder problemen een volgens mij inderdaad goedkopere
cijlinderkop op voorzien van stalen bussen, sterker nog het werd zelfs aangeraden !
Ik vind trouwens dat op dit forum de dealer vaak onterecht in een kwaad daglicht wordt gezet , mijn ervaring
is juist dat je vaak bij de dealer goedkoper uit bent.
Ik was voor een long life beurt bij de dealer goedkoper uit dan bij ABC in Schiedam, bovendien heb je bij de dealer
gratis mobiliteits garantie, kom je stil te staan is ophalen gratis !
Ik had een keer bij mijn T4 de waterpomp na 360 dkm preventief laten vervangen, bij zo'n kut universele
zogenaamde goedkope garage, hadden ze er een immitatie waterpomp ingedaan die na 35 dkm helemaal in de soep
liep. Bij de dealer een orginele nieuwe waterpomp in laten zetten , rekeningen vergeleken, was de dealer goedkoper
met die orginele waterpomp ! Maar die orginele pomp was wel goed voor 400 dkm !! en goedkoper !!
Ik vind de dealer zo slecht nog niet, je mag er in ieder geval vanuit gaan dat een dealer meer kennis van het product
bezit en ook alle speciaal gereedschap bezit , dan een universele garage die ALLE merken staat te repareren.
Het rood gearceerde geloof je zelf toch ook niet neem ik aan??

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door robertTREBOR »

Beste Jos

Ik heb gewoon de allerbeste T4 2500TDI gehad b.jr. 6-2002 een waanzinnige bus , ik had hem eigelijk nooit weg moeten doen !
Op 360.000 km toen de distributie riem voor de 3x keer werd vervangen zat gewoon de EERSTE waterpomp
er nog op.
Ik was in onderhoud bij een Universele Bovag garage aan de Ohmweg in Alblasserdam.
Ik heb toen uit voorzorg de waterpomp mee laten vernieuwen.
Ik wist niet dat ze er een immitatie waterpomp in deden.
Na ik denk 30.000 km spoot de koelvloeistof er aan alle kanten uit.
De waterpomp was helemaal uit zijn lagers gelopen.
Omdat dit in Vlaardingen gebeurde en ik er niet meer mee durfde te rijden naar de VW dealer Automaasstad gesleept die 1 km verder zat.
Naderhand nog een hoop gezeur gehad omdat die Bovag garage die nieuwe pomp niet wilde vergoeden die bij de VW dealer erin was gezet.
ik had ze eerst de kans moeten geven hun fout te herstellen, maar had dat niet gedaan, dus kreeg
helemaal geen compensatie voor die pomp die na 30.000 km al verrot was.
Maar zo zit het Recht in elkaar , ook weer wat van geleerd.............
Vandaar mijn conclusie dat een orginele waterpomp wel goed zou kunnen zijn voor 400.000 km.
Op 9-2010 heb ik mijn T4 2500TDI verkocht op toen 410.000 km, ik dacht toen van dalijk gaat er van alles tegelijk stuk nu heb ik 410.000 km bijna gratis gereden
Hulde aan de de T4 ik denk er vaak nog met veel plezier aan terug !

Note; tot aan 410.000 km heb ik nooit een druppel olie hoeven bij te vullen tussen de 30.000 km beurten door !!
Bijlagen
mijn grote liefde de T4
mijn grote liefde de T4
vw bus klein formaat.jpg (57.65 KiB) 1710 keer bekeken
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door jos_br »

Helaas voor jouw maar eigenlijk ook wel logisch is het dat de (universele) garage de vroegtijdig stuk gegane waterpomp moet kunnen vervangen aangezien die dat dan weer bij zijn leverancier kan claimen. Ik gebruik hier beide (imitatie en oem) door elkaar maar vindt het onverantwoord om ook de zg oem waterpomp 400dkm te laten zitten. Sterker nog, heb hier zelfs een oem waterpomp na 10dkm kunnen vervangen vanwege lekkage dus dat zegt verder niets over het kwaliteitsverschil maar meer over geluk hebben. Net zo goed als een T5 automaat 174pk getuned zonder problemen met 400dkm meekan, we hebben ze hier in onderhoud.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door jos_br »

We hadden een soort minmeet met T5en, was er net een voor de foto's weg anders waren het er ook 5 tegelijk in de werkplaats.......

Afbeelding

Afbeelding

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

.
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 29 mei 2014, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

ktmkrik schreef:
kennyw schreef:Ik heb vandaag contact opgenomen met de handelaar. Die is wel bereid om naar de auto te kijken en eventueel met korting te laten repareren. Km klopt wel. Via de handelaar heb ik ook de garage gesproken die de auto altijd heeft onderhouden. Volgens die kan het niet waar zijn. De dealer heeft mij duidelijk alles laten zien en uitleg gegeven.

Ik weet dat er veel negatieve uitlating over de t5 zijn. Maar dat komt denk ik ook omdat je alleen de mensen hoort die er problemen mee hebben. En de meeste bussen die er rijden zijn gewoon transporters. De mensen die geen problemen hebben hoor je ook niet. Maar toch vind ik vw altijd het beste.

Het enige waar ik nu mee zit is de cilinderkop. Wat moet ik doen. Door de dealer nieuwe bussen erin laten zetten voor 800euro Of een gereviseerde voor 2000euro.of een nieuwe kop. Voor 4500euro.

Dealer zeg die bussen kan je maximaal 20.000km meerijden.
Je eigen kop verbussen gaat je ongeveer 350-400 euro kosten bij motorrevisie valkenswaard en niet van die opgeblazen prijzen van 3-4000 euro!



We zitten hier Appels met Peren te vergelijken !!
==============================================

400 euro verbussen van je kop zou best kunnen kloppen , maar ik heb het over
INKLUSIEF BTW en ARBEIDSLOON en MATERIAAL , want wie haalt die cijlinderkop er even af ??
De hele voorzijde van de bus inkl. bumper , koplampen , de radiator , airco radiator , intercooler . de- en monteren en de cijlinderkop eraf halen wegbrengen en er weer opzetten !
Stel dat je 3 dagen aan het sleutelen bent a 100 euro per uur inkl. 21% btw = 82 Euro excl. btw en heel normaal
in deze tijd dat zou zijn 12 uur demontage en 12 uur montage dan ben je alleen
al 2400 euro inkl. 21% BTW aan arbeidsloonkosten kwijt.
En dan is er nog geen Euro aan materiaal verbruikt, denk aan koppakkingset en overige materialen.
Om een reeel beeld te krijgen van de ECHTE kosten lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze reparatie onder
de 3500 euro inkl. btw. waar dan ook gedaan kan worden, er vanuit gaande minimaal Bovag garage.

Wellicht kan Jos hier ook even op reageren want die zal ongetwijfeld deze werkzaamheden al eerder gedaan hebben. Mooie garage trouwens jammer zo ver uit de buurt van Vlaardingen anders was ik zeker klant geworden.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door Deki »

offtopic : zag vandaag eentje waar de motor in de brand vloog gelukkig een brandblusser in de achterbak anders was de t5 :camping heb nog zoiets gezien 2007 model 2.5l

ontopic-

Jos ! zo kijk eens 5 stuks in de garage je gaat me toch niet zeggen dat ze allemaal de zelfde problemen hebben ? :werkaanT4
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door jos_br »

robertTREBOR schreef:
ktmkrik schreef:
kennyw schreef:Ik heb vandaag contact opgenomen met de handelaar. Die is wel bereid om naar de auto te kijken en eventueel met korting te laten repareren. Km klopt wel. Via de handelaar heb ik ook de garage gesproken die de auto altijd heeft onderhouden. Volgens die kan het niet waar zijn. De dealer heeft mij duidelijk alles laten zien en uitleg gegeven.

Ik weet dat er veel negatieve uitlating over de t5 zijn. Maar dat komt denk ik ook omdat je alleen de mensen hoort die er problemen mee hebben. En de meeste bussen die er rijden zijn gewoon transporters. De mensen die geen problemen hebben hoor je ook niet. Maar toch vind ik vw altijd het beste.

Het enige waar ik nu mee zit is de cilinderkop. Wat moet ik doen. Door de dealer nieuwe bussen erin laten zetten voor 800euro Of een gereviseerde voor 2000euro.of een nieuwe kop. Voor 4500euro.

Dealer zeg die bussen kan je maximaal 20.000km meerijden.
Je eigen kop verbussen gaat je ongeveer 350-400 euro kosten bij motorrevisie valkenswaard en niet van die opgeblazen prijzen van 3-4000 euro!



We zitten hier Appels met Peren te vergelijken !!
==============================================

400 euro verbussen van je kop zou best kunnen kloppen , maar ik heb het over
INKLUSIEF BTW en ARBEIDSLOON en MATERIAAL , want wie haalt die cijlinderkop er even af ??
De hele voorzijde van de bus inkl. bumper , koplampen , de radiator , airco radiator , intercooler . de- en monteren en de cijlinderkop eraf halen wegbrengen en er weer opzetten !
Stel dat je 3 dagen aan het sleutelen bent a 100 euro per uur inkl. 21% btw = 82 Euro excl. btw en heel normaal
in deze tijd dat zou zijn 12 uur demontage en 12 uur montage dan ben je alleen
al 2400 euro inkl. 21% BTW aan arbeidsloonkosten kwijt.
En dan is er nog geen Euro aan materiaal verbruikt, denk aan koppakkingset en overige materialen.
Om een reeel beeld te krijgen van de ECHTE kosten lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze reparatie onder
de 3500 euro inkl. btw. waar dan ook gedaan kan worden, er vanuit gaande minimaal Bovag garage.

Wellicht kan Jos hier ook even op reageren want die zal ongetwijfeld deze werkzaamheden al eerder gedaan hebben. Mooie garage trouwens jammer zo ver uit de buurt van Vlaardingen anders was ik zeker klant geworden.
Mijn reactie Robert.
Wanneer er hier een monteur drie dagen bezig denkt te moeten zijn met het vervangen van een cilinderkop werkt die hier niet lang meer, das in ieder geval een dag te lang. Alleen de cilinderkop vervangen door een gemodificeerde (met busjes) kost € 2800,= excl. btw. Her zitten wel de stoters en een nokkenas bij aangezien deze vaak beschadigt zijn. Bij de hier besproken bus hebben we voor een andere motor gekozen omdat ook het spruitstuk en de waterpomp aan vervanging tor waren. Ook zat er behoorlijk brandstof bij de olie waardoor er misschien ook lagerschade aan de motor was die niet of te laat opgemerkt geworden was.

En bedankt voor de complimenten v.w.b. de garage, ben er best trots op.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Bernhard801
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:05

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door Bernhard801 »

@Jos, ik vind ook dat je een mooie garage hebt hoor!! :gekte
Wil je hierbij ook gelijk informeren over het verbruik nadat je hem onderhanden hebt genomen.
Hij is 20 % zuiniger geworden (van 1:10 naar 1:12)
Wat ik wel vreemd vind is dat het verbruik nauwelijks toe nam tijdens mijn rit naar Oostenrijk,
terwijl ik daar toch lekker aan het gassen was.
Ik denk dus dat hij, ondanks rustig rijden, hij altijd zijn volle vermogen gebruikt. Kan er ook zo getuned worden dat als je het volle vermogen niet nodig hebt, de motor het ook niet geeft? Dit komt volgens mij voor bij vrachtwagens.

Gr. Bernhard
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door Geert G »

Garage van Jos is zeker mooi en goed uitgerust.
Alleen was ie al vrij snel na de bouw te klein :knipoog
En wat ook gezellig is: Tafel wordt gedekt & Iedereen mag mee lunchen tussen de middag. :lach :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie