Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Van DC naar Camper

Bericht door VWZN »

En heb je hier dan zelf de 12v draden aan gesoldeerd?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

De lader zit in een 12V contrastekker en ja daar heb ik de draden in gesoldeerd. De contrastekker in een paneeltje gemonteerd.

Afbeelding

Dit is toevallig een kabel contrastekker, die ik nog had liggen. Deze is prima te monteren in een niet al te dik paneeltje (± 3 mm) . Een inbouw 12V stopcontact werkt natuurlijk ook prima.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Van DC naar Camper

Bericht door VWZN »

Ok, duidelijk.
Bedankt
Daggie
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 sep 2013, 23:34
Locatie: Nijmegen

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Daggie »

Mickel Moen schreef:@ Jan.

Dag Jan. ik worstel er niet echt mee. Het was meer een reactie op het draadje op het camperforum.

Het gaat mij niet zozeer om het dimbaar zijn. Wel handig natuurlijk, maar het gaat meer om de kleur. Mijn vrouw vind de kleur van led, ook de warmwitte niet mooi. Nog te hard, maar als ik het goed begrijp, verandert de kleur bij het dimmen niet, zoals bij normale lampen.

Meer of minder licht regelen we in onze bus, door het in of uitschakelen van lampjes.
Maar toch bedankt voor de tip. Mooie techniek.
Grappig! Is dat iets vrouwelijks? Mijn vriend wil ook heel graag de twee lichtjes in het dak (die aangaan als de deur open is zeg maar) vervangen door ledjes. En ik wil het niet want ik vind het zulk vreselijk licht. Tot nu toe ben ik nog steed geen ledlicht tegengekomen dat mij een warm gevoel geeft en ik heb er echt al veel gezien, met warme lumenwaardes.

Mijn vriend wil toch graag ledjes, omdat we dan de binnenverlichting aan kunnen laten en de accu er niet door leegloopt, het scheelt immers zoveel energie.

Ik weet nog niet of ik deze battle ga winnen.
Geert, heb jij een tip voor een ledje dat wel warm aandoet? (warm qua lichtkleur, niet qua temperatuur.. :nuts )
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Van DC naar Camper

Bericht door ronald tdi »

Ik heb wel een tip

Koop glasverf kleur geel.
Dan steeds heel dun aan brengen.
Je krijgt vanzelf jouw smaak qua warmte.
Potje kost rond de 3 euro en je kan tig lampjes kleuren.

Overigens hebben wij ook leds in de passagier plafond.
Mooi helder en prettig.
Maar ook hier meer mensen meer wensen en dus vele smaken. .....

Oh ja Hobby winkel kan je glasverf kopen in alle denkbare kleuren.
Zo kan je een wit bolletje kopen en deze geel naken, scheelt al gauw 1,5 euro op een bolletje.
Ik deed dit ook bij de vrachtauto achteruit rij lichten mee knipperen op het knipperlicht en het bolletje geel gemaakt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Led's zoeken met een kleurwaarde van 3000 Kelvin en je komt al een heel eind met je warme kleur..
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Dat van dat glasverven, ga ik nog eens proberen.
Goed idee.
Waarom had ik dat nu zelf niet bedacht? Ik heb tenslotte te felle ledjes op het dashboard met nagellak gekleurd.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 28 jun 2014, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Nieuwe gasslang geplaatst. Dit is er een met een RVS-ommanteling met een volgens de leverancier levenslange levensduur. Dit soort kwaliteitsgaranties zijn natuurlijk altijd betrekkelijk. Feit is wel, dat het een zeer degelijke slang is en ik vind deze slang voor mijn keuken, waarbij het bovenblad iets kan schuiven een uitstekend betrouwbaarder alternatief voor de normale oranje gasslang.


Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Die heb ik twee jaar geleden al vervangen. Bij openen ging deze iets gas lekken.

Voor de duidelijkheid Jan, het gaat mij niet om de mooiigheid.
Hij zit wel gedeeltelijk in het zicht, als je vanaf een bepaalde positie kijkt.
De belangrijkste reden is, zoals al aangegeven, dat het bovenblad van mijn keukentje iets schuift. Als we rijden, dan staat het blad meer naar achteren. Zodra we de keuken gaan gebruiken, dan schuif ik de bestuurdersstoel naar voren en schuift het keukenblad ook zo'n 10 centimeter naar voren. Hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen de keuken en de bank. De slang beweegt dus mee. Zo'n slang met een RVS-mantel kan veel meer hebben, veronderstel ik. Dus vandaar.

Hier nog een paar foto's van het schuiven en met de oranje slang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De slang is nu ook 20 cm korter, maakt daarmee ook minder bochten. Al met al een hele verbetering. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik ben om. Eerst wilde ik geen zonnepaneel, aangezien we met ons verbruik makkelijk 3 a 4 dagen vrij konden staan. Een andere reden en eigenlijk wel de belangrijkste was, dat ik geen mooi paneel kon vinden, dat met de bus matchte.

Deze zomer is daar echter verandering in gekomen.

Het was een hete zomer in Zweden dit jaar, met de prachtigste plekjes. Dan wil je wel eens wat langer ergens blijven staan. Daarbij is het stroomverbruik, o.a. met twee iPads toch wel wat toegenomen.
Maar het belangrijkste: Ik heb het perfecte zonnepaneel voor onze bus gevonden. Een vereiste is voor mij dat het paneel zo onopvallend mogelijk op het hefdak zit. Het is een zwarte VW T5 met een zwart SCA hefdak. Kortom egaal zwart en in een geschikte maatvoering. Lang leek het erop, dat dit paneel niet bestond. Echter na weer eens het internet afgespeurd te hebben, heb ik het perfecte paneel gevonden.

Dit is hem:

Afbeelding

Hier verder wat foto's. De complete montagebeschrijving kun je vinden op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Van DC naar Camper

Bericht door ronald tdi »

Mooi gemonteerd :toppie

Wat levert het nu op een mooie dag?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

mooi,
hoe lopen de kabels vanaf de doorvoer door het dak, naar je centrale energie verdeelkastje?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

@ Ronald,

De opbrengst is zo afhankelijk van het weer. Gemiddeld reken ik in de zomer op een 20Ah/dag. Ik heb inmiddels een laadstroom van 6 a 7A gemeten met volle zon op het dak. Zodra er echter een wolk voor de zon schuift keldert de opbrengst meteen naar 1A. En dat is dan midden op de dag.

Voor mij is het belangrijkste, dat de accu's minder snel ontladen en weer eerder vol zijn. Kon ik eerst zo'n 3 dagen vrij staan , nu zal dat meer dan een week zijn, echter zo lang staan we nooit stil. Vier nachten is zowat het maximum.

@ Multivan.

Peter volg de link naar mijn blog. Daar vind je de totale beschrijving: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Binnenverlichting.

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb heel wat geworsteld met de binnenverlichting. Ik heb hiervoor reguliere auto-armatuurtjes, met festoon lampjes. De normale halogeenlampjes nemen toch wel veel stroom. Als ze allemaal branden 35Watt in totaal en dat is toch bijna 3 Ah per uur. Daarom een aantal keren geëxperimenteerd met ledlampjes. Uiteindelijk viel dat steeds weer tegen. Ondanks dat ik gezocht had, om ledjes met de laagste kleurtemperatuur warm-wit, vonden we het licht toch altijd te hard en niet van een mooie kleur, zoals van de halogeenpitjes. Dus na een tijdje proberen, kwamen de halogeentjes weer terug.

Deze week heb ik echter de juiste ledjes gevonden.
Topledshop heeft ze in haar assortiment. http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-diver ... mbaar.html

Afbeelding

Het lampje heeft een mooie lichtkleur van 2700K en een kleurherkenningswaarde die boven de 80 ligt. Erg mooi licht.

De bestaande instapverlichting had ik al eens vervangen door led, maar dan in de kleur amber, een naar oranje neigende kleur. Deze verlichting hebben we er nog wel eens bij aan, maar branden wel op de start-accu. De leds nemen minder stroom en in deze armatuurtjes is het alleen voor de instapverlichting en voor de sfeer bij stilstand.

Afbeelding

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/b ... hting.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Op het Nederlandse camperforum heb ik bovenstaand bericht ook geplaatst. Daarop zijn verschillende reacties gekomen. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8447988

Ik kwam al verder speurend op de site olino.org daarop staat een interessant artikel over CRI: http://www.olino.org/articles/2009/09/3 ... er-bekeken

Verder speurend op deze site ontdekte ik, dat ze ook een vergelijkingsgedeelte hebben inclusief meetrapporten: http://www.olino.org/advice/nl/overview ... type=other

Let bijvoorbeeld eens op de vergelijking van twee vergelijkbare warm-white lampjes van DealExtreme en Topledshop:

Afbeelding
DealExtreme - 12V Ledlamp 180309

81 lm/watt
229 lm
2933K
CRI 49
Niet Dimbaar
Stralingshoek 277°
meetrapport: http://www.olino.org/articles/2013/10/1 ... amp-180309

Afbeelding
TopLEDshop - Ledlamp G4 12V rond

69 lm/watt
176 lm
2694K
CRI 82
Dimbaar
Stralingshoek 300°
meetrapport: http://www.olino.org/articles/2013/09/0 ... 4-12v-rond

Op het oog vergelijkbare lampjes met zeer verschillende meetwaarden. Let met name eens op de kleurtemperatuur en de CRI.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie