Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stofhoes + onderhoud .... en verder onderhoud

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Stofhoes + onderhoud .... en verder onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Beste allen,


Ik heb dus eindelijk mijn "nieuwe" transporter T4 in ontvangst genomen.
Ik ga hem zelf een klein onderhoud geven, maar ik heb geen boekjes bij de wagen, dus het is wat gissen wat dat inhoud:
- Olie 10W40 castrol?
- Olie filter
- Brandstoffilter
- Interieurfilter (voor de zekerheid)
- Luchtfilter (voor de zekerheid)

Verder is de stofhoes aan de wielzijde - rechterzijde aan vervanging toe, stond ook vermeld op het keuringsrapport. Tegelijkertijd wil ik dan ook de linkerzijde vervangen(ook wielzijde). Ik heb al een aantal beschrijvingen aan bod zien komen op het forum, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Heb je bijvoorbeeld een hele grote torx sleutel nodig? Welke maat is dat?
Kan ik enkel de stofhoes bestellen, of moet ik vanwege demontage ook nog wat andere onderdelen bestellen?

Wat ook nog nodig zou zijn (volgens mij): Pakking carterpan vervangen. De auto lekt een klein beetje olie links onderaan het motorblok(als je voor de auto staat) net naast waar een riem zit. Zou het verstandig zijn om dan ook preventief de oliesensor te vervangen? Weet er iemand het onderdeelnummer hiervan?

Oh ja de motor: 2,5l tdi 102pk ACV 02/1999

Hoeveel uren werk moet ik rekenen? Ik zou dit uitvoeren bij mij op de oprit...
Laatst gewijzigd door Rauwesnuit op 10 jul 2014, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Pascal-141 »

Die olielekkage aan de linkse kant , zal hoogstwaarschijnlijk niet van de carterpakking komen , want die lekken zelden. Maar zal waarschijnlijk wel van een lekkende oliepomp komen , of de dichting op de krukas. Dit is een werkje dat je niet zomaar even op de oprit doet , zeker niet als leek. De distributie moet eraf daarvoor , dus kun je best meteen de hele distributiewinkel mee (laten ) vervangen. Zonder het juiste gereedschap , krijg je bvb de krukaspoelie al niet los .

Stofhoezen op de aandrijfassen : enkel de buitenste vervangen zal waarschijnlijk voldoende zijn , de binneste gaan bijna niet kapot , zelfs na 3-400.000km blijven die vaak nog in goede staat. Je hebt er inderdaad een dikke torx voor nodig , maar ik weet niet zo uit mijn hoofd welke maat.

De oliesensor in het carter hoef je pas te vervangen als je een melding krijgt in het dashboard , eens het lampje gaat branden , kun je bij de volgende oliewissel de sensor ook vervangen. Carter hoeft daarvoor niet los , de sensor zit er van onder gewoon tegengeschroefd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Zal eens een foto maken van die olie lekkage.
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

foto van de stofhoes: kan er hier nog een paar weekjes mee doorgereden worden?
DSC_0274 - kopie.jpg
Foto's van de olielekkage: op de eerste foto lekt er olie uit het blok helemaal links ter hoogte van de boutjes. Op de tweede foto zie je de voorste vlek olie op de straat. Auto staat er sinds 16u vanmiddag...
DSC_0277 - kopie.jpg
DSC_0276 - kopie.jpg
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Pascal-141 »

Met een kapotte stofhoes zou ik niet te lang doorrijden , als er zand of vuil ingaat , gaat de homokineet heel snel kapot. Dan kost het je een homokineet , ipv alleen een stofhoes :knipoog

wat betreft het olielek :ik zou de motor daar eens goed ontvetten en netjes maken , met bvb remmenreiniger of zo . Dan kun je nadien beter zien waar de olie lekt. Want olie kan overal langslopen , en dan krijg je een verkeerde indruk van waar de olie dan eigenlijk lekt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door WillemK »

Ha,

Heb net de stofhoes vervangen, gewoon rem eraf, bout van de aandrijfas losmaken en met wat geduld wurm je de homokineet er uit, zonder stuurdelen los te hoeven maken (even heen en weer met het stuur proberen tot je de sweet spot hebt, maar het kan echt).

Check eerst of het wel een veeltand bout is (is anders dan torx!!) of gewoon imbus (ik dacht 10mm imbus).

Veeltand doppen heb ik voor €8 of zo bij datona.nl gekocht, hele set, sowieso handig als je een vw hebt.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Wat bedoelt men met een "assteun" die je moet gebruiken wanneer je de voorkant van je t4 opkrikt? Gewoon dat je een balkje moet plaatsen op je krik?
fotogalerij NR 330
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door WillemK »

Nee, ga nooit(!!) zo onder je krik werken, levensgevaarlijk!! :gif

Assteunen zet je onder je auto, zodat hij niet omvalt terwijl je bezig bent... Let op, ook ff handrem erop en blokken achter je wielen tegen wegrollen.

Dit zijn ze: http://www.datona.nl/auto/assteunen" onclick="window.open(this.href);return false;

Serieus. Je zal niet de eerste zijn die een wielkast op z'n kop klapt of erger.

Over de tijd: hangt van je voorbereiding af. Voor doe het zelven kies je universele flexibele hoezen. Die zet je er met een kegel op. Vraag ff bij Brezan bijvoorbeeld, maar alleen met flexibele hoezen krijg je het voor elkaar zonder de hele as eraf te halen.

daarna, sja, eerste keer uurtje per wiel? Demonteer niet twee kanten tegelijk, dan kun je bij terug monteren nog checken hoe het in elkaar moet.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Geert G »

Stofhoezen:
Pak NIET de zachte rubberen, maar de hardere Termoplast.
Ondanks dat deze zich wat moeilijker laten verwerken, tijdens montage.
Rubber is een natuurproduct en droogt na verloop van tijd uit en scheurt. Kun je weer opnieuw beginnen.

Faltenbalgsatz, Antriebswelle:
Spidan: 26274
SKF: VKJP 3046
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

Koop originele van VW, die gaan langer mee :zwaai
De andere laten het soms na 200.000 km afweten.
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door WillemK »

Eens met GeertG, die stugge zijn veel beter, maar het monteren van de niet flexibele versie is een klus van een andere orde. Je moet dan de aandrijfas uitbouwen, homkineet eraf, etc. Dat is een klus die ik zelf niet graag op m'n oprit zou doen, zeker niet als ik jouw sleutelervaring zo inschat. Huur dan even een brug of zo, dan kunnen anderen je helpen (is leerzaam).

En het laten doen (een stugge) kost rond de 75 euro per stuk, misschien ook een optie? :knipoog

Even over die flexibele, daar heb ik nu al vier jaar prima mee gereden, dus zo erg is het nou ook weer niet hoor, en stel hij is na 5 jaar aan vervanging toe, ben ik een half uurtje bezig max.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Koop originele van VW, die gaan langer mee :zwaai
De andere laten het soms na 200.000 km afweten.
Helaas Peter, deze keer ben ik het niet met je eens........ :knipoog
G&K, oftwel Spidan, is bij VAG 1e montage.
SKF is een van de grootse lager producenten ter wereld.
Koppelingen komen ook bij Sachs of LUK vandaan...
Verlichting van Hella of Valeo
Elektronische componenten van Bosch of Siemens
En zo kunnen we nog wel een tijdje verder gaan..... :gekte

De meeste (spare) parts worden niet door het VAG concern zelf geproduceerd, maar door toeleveranciers.
Deze toeleveranciers produceren ook voor de after-market, onder een andere naam, of privet label.
Hier zitten een aantal schakels minder in de keten, tussen producent en eindverbruiker, omdat er op hetzelfde product geen VAG doosje omheen zit. Hierdoor is de prijs vaak ook gunstiger.
Waarom zou de kwaliteit dan opeens minder zijn, terwijl het van dezelfde fabrikant afkomt?
De OEM T5 uitlaatspruitstukken is een mooi voorbeeld hoe het dus niet moet...... :bonk
Balansassen/oliepomp verhaal bij de Passat's & Audi A4/A6 TDI's is nog zo'n voorbeeld.
De aftermarket springt daar nu handig op in........ :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

Een originele ging bij mij ruim 3 ton mee,
een aftermarket replacement 25.000.

Ik spreek uit eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 25 jun 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Een originele ging bij mij ruim 3 ton mee,
een aftermarket replacement 25.000.

Dus of je het daarmee eens bent of niet, boeit me niet zo.
Ik spreek namens mijn eigen ervaring, en deel dat mee..

Doe er mee wat je wilt..
Sorry hoor, ik wist niet dat je kwaad werd :boos
Zo'n bot antwoord kan iedereen missen als kiespijn.......ik zeg netjes, met een smiley, dat ik het deze keer niet met je eens ben. :groteogen
Dat kan toch, en dat mag........daar is helemaal niks mis mee....daarvoor is het een discussie.
Ik probeer de lezers alleen maar uit te leggen hoe de automotive handel in elkaar zit. :toppie
Heb er tenslotte zelf in gewerkt.

Maar als zo vaak in dit forum.....is er in jou ogen maar één weg te gaan, en dat is de Multivan Generation Direction......
Als er tegenspraak of (goedbedoelde) kritiek komt, .......dan krijgt diegene een veeg uit de pan......want die loopt niet in het gareel........ Sorry Peter, dit komt nogal minachtend & respectloos over.
Zo iemand denkt dan op dat moment: "bekijk het met je handel" en verlaat waarschijnlijk de community, terwijl hij/zij een goed bedoelde intentie of ideeën had.

Ik heb respect voor jou & voor je inzet voor deze community......... heb het dan ook voor mij en de anderen, die anders over bepaalde zaken denken. Er lopen tenslotte meerdere wegen naar Rome..... en die mogen ook besproken worden.
We leven tenslotte in een democratie.....

Cheers :proost
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Dus, als ik de stofhoezen zelf wil vervangen, doe ik dat best met de zachte rubberen versie. Anders zal ik er veel te lang aan bezig zijn... De winkel heeft me gevraagd of ik ABS heb, blijkbaar zit daar ook onderscheid in? Hoe kan ik dat het snelst weten?
fotogalerij NR 330
Plaats reactie