Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stofhoes + onderhoud .... en verder onderhoud

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

@ Geert,
als jij zegt dat Spidan ook door VW geleverd wordt,
dan zou ik dus Spidan adviseren.
Maar als je niet weet wat de OEM producent is voor een bepaald onderdeel,
en uit eigen ervaring weet ik, dat de originele bij mijn bus ruim 300.000 km mee zijn gegaan,
dan geef ik dat als advies.

Als hetzelfde onderdeel goedkoper te leveren is, met dezelfde kwaliteit,
dan zou ik daar natuurlijk ook voor kiezen, dat lijkt me ook logisch..

Het forum is er toch om ervaringen uit te wisselen..
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door WillemK »

Of je abs hebt herken je aan het regelapparaat dat aan je hydraulische unit zit, of aan de sensor, die zit aan je fusee. Er loopt een stroomdraad naar toe. Je kunt natuurlijk ook gewoon ff flink remmen op los zand, voel je vanzelf of je abs hebt :yes

Tip: koop de autovraagbaak van P.H. Olving, daar staat alles uitgelegd met tekeningen erbij, onmisbaar voor een (beginnend) sleutelaar.

En doe eens lief mensen! :kus
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Oké bedankt voor de info allemaal. Zo'n vraagbaak bestaat niet van haynes voor dIT model?
fotogalerij NR 330
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door WillemK »

Rauwesnuit schreef: Zo'n vraagbaak bestaat niet van haynes voor dIT model?
Voor t4 van een model eerder in ieder geval niet. Maar de vraagbaak is goed, ook handig omdat de benaming in het Nederlands is, legt makkelijk uit bij je automaterialen zaken. Ik mis wel soms Haynes, omdat daar ook echt foto's in stonden.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:Een originele ging bij mij ruim 3 ton mee,
een aftermarket replacement 25.000.

Dus of je het daarmee eens bent of niet, boeit me niet zo.
Ik spreek namens mijn eigen ervaring, en deel dat mee..

Doe er mee wat je wilt..

:bifun die Peter. Een beetje empathie is hem vreemd, dat noemen ze een rightie oftewel een techneut in de volksmond :peace

Verder fanatiek wat :wjw betreft :lach
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

@ Oviivo: :knipoog

Wat me opvalt in de antwoorden in dit topic,
is dat er niemand een opmerking maakt, dat het vet wat er in zit,
speciaal vet is, en dat er minimaal genoeg in moet zitten.
En dat als men de aandrijfassen losmaakt,
dat het zeer raadzaam is, om de veeltandsboutjes alsmede de centrale bout te vernieuwen(rek).

Hergebruiken kan eventueel ook wel, maar beter is het om nieuwe te gebruiken..

Oja, Geert en ik zijn weer/nog steeds vriendjes hoor :zwaai
(We bedoelden hetzelfde alleen op een andere manier gebracht)
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door WillemK »

Multivan Generation schreef:@ Oviivo: :knipoog

Wat me opvalt in de antwoorden in dit topic,
is dat er niemand een opmerking maakt, dat het vet wat er in zit,
speciaal vet is, en dat er minimaal genoeg in moet zitten.
En dat als men de aandrijfassen losmaakt,
dat het zeer raadzaam is, om de veeltandsboutjes alsmede de centrale bout te vernieuwen(rek).

Hergebruiken kan eventueel ook wel, maar beter is het om nieuwe te gebruiken..

Oja, Geert en ik zijn weer/nog steeds vriendjes hoor :zwaai
(We bedoelden hetzelfde alleen op een andere manier gebracht)
Dat komt omdat jij er meer vanaf weet gok ik :toppie

Maar hoe heet dat speciale vet? Kun je daarvoor wiellager vet gebruiken? Bij flexibele die ik koop zat er vet bij, dus heb niet op het type vet gelet.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door odorf »

Rauwesnuit schreef:De winkel heeft me gevraagd of ik ABS heb, blijkbaar zit daar ook onderscheid in? Hoe kan ik dat het snelst weten?
Wat me opvalt in de antwoorden in dit topic,
is dat er niemand vraagt ... is er geen lampje :jump
Schermafbeelding 2014-06-25 om 20.34.13.png
Schermafbeelding 2014-06-25 om 20.34.13.png (40.77 KiB) 930 keer bekeken
Dat even oplicht op je dashboard als je het contact aanzet.
Als je zo'n lampje hebt, heb je ABS. :toppie

Kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor ... :nuts

Odorf
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

MoS2 heet dat vet,
en soms wordt er 80 gram bijgeleverd en soms tot 120 gram dacht ik..
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Ik heb geen abs gevonden. Heb hiervoor ook even op T4-wiki gekeken. Stofhoezen heb ik ondertussen gehaald, + 2x potje vet erbij.

Heb de plaats van de lekkage onderaan de motor maandag schoongemaakt, hierbij de foto's van toen:
DSC_0278 - kopie.jpg
DSC_0279 - kopie.jpg
DSC_0280 - kopie.jpg
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

En hier de foto's van vandaag, na 2 dagen dus:
DSC_0285 - kopie.jpg
DSC_0288 - kopie.jpg
DSC_0289 - kopie.jpg
Ik ben er zelf niet veel wijzer uit geworden. Volgens mij lekt de pakking, maar er is ook 1 boutje iets hoger (rood omcirkeld op de 1e foto) die ook zeer vochtig is t.o.v. maandag. Heeft die bout iets te maken met de oliepomp?
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Multivan Generation »

volgens mij, als ik het zo zie, is het de pakking van de oliepomp die wat lekt bij je..
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:@ Oviivo: :knipoog

Oja, Geert en ik zijn weer/nog steeds vriendjes hoor :zwaai
(We bedoelden hetzelfde alleen op een andere manier gebracht)
Klopt, via een paar PB'tjes, aan elkaar toegelicht hoe we het bedoelen. :toppie

In schrijftaal schuilt het grote gevaar, hoe je iets interpreteert.
Grote kans, dat je het op een totaal andere manier leest, als wat de schrijver/schrijfster bedoelt.
Vaak is dan wél de toon gezet, is de schade al aangericht. :ie
Onze menselijke communicatie, om iets duidelijk te maken, bestaat 70% uit lichaamstaal, 20% gesproken woord, en maar 10% d.m.v. het geschreven woord. Die lichaamstaal, als duidelijke & begrijpende vorm van communicatie, is zó belangrijk.
Vroeger gingen de mensen bij elkaar op bezoek, of (als het niet anders kon) belde ze elkaar om een meningsverschil uit te spreken. Dat gaan we binnenkort maar eens doen.
Nu gaat alles via de Fast Lane, zoals WhatsApp, SMS, Facebook, Twitter, Email, Fora's, enz......
Allemaal geschreven woord. Zeer makkelijk om je hierachter te verschuilen :boos doordat de fysieke afstand groter is.
Is dit ook niet één van de oorzaken, dat we steeds minder van elkaar kunnen verdragen? :kus
Het beruchte "Korte Lontje" Toch iets om stil bij te staan & over na te denken :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Rauwesnuit schreef:En hier de foto's van vandaag, na 2 dagen dus:
DSC_0285 - kopie.jpg
DSC_0288 - kopie.jpg
DSC_0289 - kopie.jpg
Ik ben er zelf niet veel wijzer uit geworden. Volgens mij lekt de pakking, maar er is ook 1 boutje iets hoger (rood omcirkeld op de 1e foto) die ook zeer vochtig is t.o.v. maandag. Heeft die bout iets te maken met de oliepomp?

Kan ik het omcirkelde boutje zomaar verder aanspannen? Daar komt toch redelijk wat olie vandaan. Tijdens mijn poging om de olie te verversen(zie ander topic) heb ik ook gemerkt dat er vanuit de plaats waar het oliefilter zit, ook wat olie naar beneden gaat. Aan de achterkant van de carter heb ik geen lekkages.
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Stofhoes + onderhoud .... en verder onderhoud

Bericht door Rauwesnuit »

Ik ga dit topic gebruiken om het verdere onderhoud te bespreken aan mijn bus. Der is nog het één en ander naar boven gekomen waar herstelling/nazicht zich opdringt :knipoog :ie

1) de uitlaat heeft net na de katalysator een gatje, mijn duim past erin... Had ik wel opgemerkt tijdens aankoop, maar was blijkbaar toch geen punt op de keuring voor verkoop.
Nu heb ik op ebay een "reparaturrohr" set gevonden. zie link: http://www.ebay.de/itm/EDELSTAHL-VW-Tra ... 51b5b813fb

Deze buis schuift dan over een oud stukje buis dat je na de katalysator laat zitten, of heb ik het fout?

2) Als ik de motor van mijn bus koud start, gaat deze na +- 10 sec. op een iets hoger stationair toerental draaien, tussen de 850-900 ongeveer. Mijn vorige T4 had dit niet. Dus vraag ik me af of dit normaal is? En wat ik er (zelf) aan kan doen. Dit euvel is na 15 min. warm rijden weer weg.

3) Ook wanneer de motor koud is, hoor ik een getik vanuit de motor komen. Je hoort het alleen goed als je in de auto zit. Je hoort het ook bijna niet meer als de motor warm is. Is dit een slijtage teken, of kan er ook hier een oplossing voor zijn?

4) De koppeling komt nogal vroeg op, ik heb ongeveer 5cm speling. Ik weet dat mijn touran een zelfregelend koppelingsmechanisme had. De slag in je pedaal bleef ongeacht de slijtage van de koppeling altijd gelijk. Is dat ook zo bij een T4? Of wilt dit gewoon zeggen dat de koppeling binnenkort vervangen moet worden? Verder schakelt de auto goed, zonder problemen.

5) De turbo fluit mega hard bij mijn bus! :groteogen. Hij gaat wel goed vooruit indien gewenst, maar daarbij komt een serieus fluitend geluid vrij. Mijn ouders hun vroegere Land Rover Defender TD5 had dat ook, typisch voor die auto dat geluid. Maar volgens mijn berperkte kennis van de t4, maakt de turbo niet zoveel lawaai toch? :nuts


Alvast bedankt voor het delen van jullie adviezen :toppie
fotogalerij NR 330
Plaats reactie