Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Krukas gebroken

vragen over de T4
Plaats reactie
Berend
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:53

Krukas gebroken

Bericht door Berend »

Help ik was gestrand in frankrijk vogens de garage daar was me distributie riem gebroken zie voorgaand bericht

nu beld de garage en zegt dat me krukas is gebroken weet iemand hoe dit zou kunnen ???

en wat ongeveer de kosten zijn van een ruilmotor T4 2,5 TDI 102 pk van 1999
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

Als ik het goed gevolgd heb was er sprake van een geknapte distributiesnaar 18000km na vervanging en is sprake van gevolgschade aan kleppen cylinders en klaarblijkelijk nu ook de krukas (hoewel het voor het eerst is dat ik dit hoor). Ik proef dat de garage nu zit met het probleem wat gebeurde er als eerste de gebroken distributie op basis waarvan zij onder hun 2 jaars garantie alles kosteloos moeten repareren of brak de krukas als eerste op basis waarvan jij voor alle kosten mag opdraaien.

Ik weet niet of vast te stellen is wat oorzaak en wat gevolg is. Ik hoop dat je er in goed overleg met de garage uitkomt.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zou bij een gebroken krukas de riem ook breken?

Ligt er helemaal aan WAAR de krukas gebroken is, maar ik kan me voorstellen dat er wat kleppen krom gaan doordat de timing veranderen kan als de krukas breekt.

Wees op je hoede dat de garage toch na het ontdekken van dure schade tgv distributieprobleem probeert er onderuit te komen.


Gereviseerd onderblok heb ik op ebay gezien voor 2,5 mille met garantie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

Was vanmiddag even bij mijn garage in Dirkshorn en heb daar er ook eens even naar gevraagd. Die had er nog nooit van gehoord dat er een krukas spontaan was gebroken bij een Transporter.

Gezien zijn ervaring ga ik er dus vanuit dat de gebroken krukas het gevolg is van het vastlopen van het blok wat weer het gevolg is van de distributieriem.

Wordt dus een dure reparatie op kosten van jouw garage.

Succes met de afwikkeling
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Weet je zeker dat het de krukas is die gebroken is?

Denk namelijk zelf dat het de nokkenas, deze ligt boven die je zie je liggen als het klepdeksel gedemonteerd wordt.
Bij deze komt het vaker voor dat die in 3 delen ligt als de riem kapot is gegaan.
Gebroken krukas kan ik me bijna niet voorstellen want dan zou eerst namelijk de drijfstang of zuiger breken. Die zijn namelijk van een iets minder hard materiaal.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Berend
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:53

Krukas

Bericht door Berend »

ik ben bij de garage geweest en ja de krukas is werkelijk gebroken
volgens hun is er een bout van de die de drijfstang vast zet afgebroken en de andere er uit gelopen.
hier door een lager er uit gelopen en daarna de kruk as gebroken.
hier door is me distrubutie rien stil blijven staan ( deze was dus niet stuk uiteindelijk) maar een deel van me krukas is stil blijven staan en me distrubutie riem daardoor ook resultaat kleppen op de zuiger en gebroken nokkenas op twee plaatsen drama dus
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

Ben benieuwd naar de stand van zaken dus Berend gaarne een update.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Berend
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:53

Rivisie motor er in 3500 euro armer

Bericht door Berend »

en dan nog een aantal dingen laten doen moet hem nu maar af rijden in totaal nieuwe CV links voor / nieuwe raamrubbers deuren achter /
airco rerapareerd en voor een leet auto rekenen ze ook nog
dat hadden ze niet verteld :(

al metal 5950 euro armer
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Een naar gevoel in me zegt dat die garage het niet heel druk had toen jij de bus bracht.
Balen zeg dat het zoveel heeft gekost.
Ik hoop voor je dat je nu jaren zonder problemen kunt rijden want een reparatie van bijna 6000 euro (ruim 13.000 gulden) is wel erg veel.
Berend
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:53

Erger nog

Bericht door Berend »

Auto mag maandag weer retour Heron Lekt diessel olie en mijn airco is er al weer mee gestopt :((
Plaats reactie