Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Transporter GP met side assist: ervaringen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Zijn er GP rijders die side assist op de Transporter hebben? Graag jullie ervaringen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb het op mijn leaseauto (ford focus) en het werkt goed, wel erg aan moeten wennen in bochten (gevoel).
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:Ik heb het op mijn leaseauto (ford focus) en het werkt goed, wel erg aan moeten wennen in bochten (gevoel).

Peter, kun je eens uitleggen wat je daarmee bedoelt? Ik heb het besteld als optie n.a.v. de promo's maar geen ervaringen meegenomen in de afweging.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Gerard 136 »

Je bedoelt waarschijnlijk de radar die je dode hoeken in de gaten houdt.
Mij bevalt het prima. In je spiegelkappen zitten oranje lampjes die gaan branden als er iemand naast, of schuin achter je zit. Geef je toch richting aan, gaat het lampje snel en opvallend knipperen om je te waarschuwen. Het systeem houdt ook rekening met je snelheid en het snelheidsverschil. Je kunt veilig naar rechts als het rechterlampje dooft, en je krijgt betrouwbare extra info over wat er naast en achter je gebeurt. Samengevat, een dure optie die de veiligheid verhoogt. Ik vind het het geld waard
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

sorry,
ik heb beiden dus dodehoek signalisatie , en lane assist.
Beiden zijn in mijn ogen een aanvulling.
Vooral dode hoek waarschuwing is zeer prettig.
Af en toe wel heel gevoelig bij hoog gras in de berm, in combinatie met lage auto.. :knipoog
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Gerard 136 »

Van valse meldingen heb je in de (hogere) T5 geen last!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:sorry,
ik heb beiden dus dodehoek signalisatie , en lane assist.
Beiden zijn in mijn ogen een aanvulling.
Vooral dode hoek waarschuwing is zeer prettig.
Af en toe wel heel gevoelig bij hoog gras in de berm, in combinatie met lage auto.. :knipoog
Ah! ik begrijp 't. Thnx.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Gerard 136 schreef:Je bedoelt waarschijnlijk de radar die je dode hoeken in de gaten houdt.
Mij bevalt het prima. In je spiegelkappen zitten oranje lampjes die gaan branden als er iemand naast, of schuin achter je zit. Geef je toch richting aan, gaat het lampje snel en opvallend knipperen om je te waarschuwen. Het systeem houdt ook rekening met je snelheid en het snelheidsverschil. Je kunt veilig naar rechts als het rechterlampje dooft, en je krijgt betrouwbare extra info over wat er naast en achter je gebeurt. Samengevat, een dure optie die de veiligheid verhoogt. Ik vind het het geld waard

Oké, duidelijk. Je bedoelt met 'het veilig naar rechts kunnen wanneer het lampje dooft' dat het systeem daarmee aangeeft dat je een auto bent gepasseerd (tijdens een inhaalmoment) en je weer terug kunt naar de rechterbaan?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Gerard 136 »

Correct.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Gerard 136 schreef:Correct.
Handig! Heb jij een trekhaak (af fabriek)? wordt het systeem uitgeschakeld bij gebruik van de trekhaak (stekkerdoos bezet) of moet het systeem manueel gedeactiveerd worden? Als dat zo is; Zit deze schakelaar bij de T5 GP ophet dashboard of elders?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Gerard 136 schreef:Je bedoelt waarschijnlijk de radar die je dode hoeken in de gaten houdt.
Mij bevalt het prima. In je spiegelkappen zitten oranje lampjes die gaan branden als er iemand naast, of schuin achter je zit. Geef je toch richting aan, gaat het lampje snel en opvallend knipperen om je te waarschuwen. Het systeem houdt ook rekening met je snelheid en het snelheidsverschil. Je kunt veilig naar rechts als het rechterlampje dooft, en je krijgt betrouwbare extra info over wat er naast en achter je gebeurt. Samengevat, een dure optie die de veiligheid verhoogt. Ik vind het het geld waard
Een dure optie is het, zeker op de California: €1550,- incl. BTW/BPM. Zonder laatstgenoemde factoren al interessanter: € 980,-
In combinatie met een aantal andere opties als samengesteld pakket 'slechts' €535,- ex/ex.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door Gerard 136 »

@ heemskerk: ik heb geen trekhaak, dus dat weet ik niet. Ik vermoed dat een aanhanger niets uitmaakt, omdat de radarsensoren (onder de achterlichten) niet achter de auto kijken, maar alleen er naast. En omdat het systeem pas actief wordt boven 30 km/u is het niet waarschijnlijk dat een aanhanger in een bocht wordt "gezien". Maar nogmaals: ik heb daar geen ervaring mee. Overigens kan het systeem op het dashboard met een knop volledig worden uitgeschakeld.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door heemskerk »

Gerard 136 schreef:@ heemskerk: ik heb geen trekhaak, dus dat weet ik niet. Ik vermoed dat een aanhanger niets uitmaakt, omdat de radarsensoren (onder de achterlichten) niet achter de auto kijken, maar alleen er naast. En omdat het systeem pas actief wordt boven 30 km/u is het niet waarschijnlijk dat een aanhanger in een bocht wordt "gezien". Maar nogmaals: ik heb daar geen ervaring mee. Overigens kan het systeem op het dashboard met een knop volledig worden uitgeschakeld.

Oké, duidelijk verhaal Gerard, bedankt. Ik meen dat het radarsysteem wat in dit geval voor de Side-Assist gebruikt wordt ook ingezet wordt voor de adaptive-cruise control maar dan aan de voorzijde van een auto, helaas niet leverbaar op de Transporter....
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door astolk »

Is side assist ook achteraf te plaatsen...en kost het het dan ook ongeveer 1500,- euro
vind het namelijk wel makkelijk..iemand ervaringen?

bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Transporter GP met side assist: ervaringen?

Bericht door bvddobb »

Gerard 136 schreef:@ heemskerk: Ik vermoed dat een aanhanger niets uitmaakt, omdat de radarsensoren (onder de achterlichten) niet achter de auto kijken, maar alleen er naast.
Is het probleem met een aanhanger dan niet veeleer dat het systeem bij inhalen 'veilig' meldt om weer naar rechts te gaan, maar 'vergeet' dat er nog een aanhanger achter hangt? Omdat het systeem ter hoogte van het achterlicht 'kijkt'? Lijkt mij erg link...
Plaats reactie