Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

vragen over de T4
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Ruud »

hallo
voor een distributieriem vernieuwen moet dan de waterpomp ook gedaan worden ?
bij de audi/VW dealer hoeft het niet omdat die niet word aangedreven door een riem ?
klopt dat ?
het is een set van distributie,multi en brandstofpompriem
gr.ruud
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Harry 341 »

Dat is een hele "goede" dealer...vroeger groenteboer geweest?
Bij de 2.4 altijd de pomp vervangen!Zeker van dit bouwjaar...hier span je de distributiesnaar nl. mee.
Dus los gaat ie...en voor die paar tientjes geen risico nemen.En een '93 heeft geen multiriem maar v snaren.....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door koekie520 »

Ik weet niet precies hoe het zit, maar er zijn 2 types AAB motoren. De dealer kan het opzoeken aan de hand van het Chassisnr. Bij de ene wordt de riem gespannen zoals Harry zegt met de waterpomp, maar er zijn ook modellen met een vaste waterpomp waarbij de riem gespannen wordt met een aparte spanrol. Waterpomp, spanrol en krukasbout worden best vervangen. De krukaspoulie van de V-snaren goed nakijken, want het dempingsrubber durft weleens uitlopen.
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Ruud »

hallo
dat was bij mij ook onduidelijk,had eerst bij een andere garage gevraagd
die kon met het kenteken geen info vinden en heb daarom ook eens bij de vw garage gevraagd
en die kon op kenteken ook niet direkt vertellen wat er moest gebeuren
en heeft toen een paar dagen later terug gebeld
heb het zelf ook als ik via kenteken iets opzoek dan is er via het kenteken geen gegvens bekent
gr.ruud
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Endebendebus »

:werkaanT4 'T zijn de kosten niet....dus gewoon vervangen :werkaanT4
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door koekie520 »

Hoe dan ook, waterpomp zit op de distributie. Dus vervangen. Of de riem gespannen wordt met de pomp of de spanrol kan je ook zien aan de pomp zelf. En ik denk dat je die met een zaklamp vooraan aan de afdekkap van de distributie wel kan zien. Een pomp die je kan spannen heeft geen duidelijke hoek maar een brede uitloper omdat de boutgaten sleufgaten zijn.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door koekie520 »

Ik heb het even opgezocht op T4wiki. Het type pomp is pas omgeruild in 1995. Ik dacht dat ze voor een paar jaar beiden in gebruik waren, maar je mag er zeker van zijn dat je het oude type hebt. Dus die met de sleufgaten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Roger B. (11)61 »

tenzij er ooit een andere motor in de auto gekomen is.....

was laatst bij een auto uit 96 om een vacuumpomp te vervangen...... bleek oud type pomp op te zitten omdat er ooit een andere (blijkbaar dus oudere) motor in gekomen te zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Ruud »

hallo
ben nu aan boord,ik zal zaterdag als ik weer thuis ben eens kijken
het is de originele motor,weet de hele geschiedenis van de bus
dus alle hens aan dek tot vrijdagavond,
ruud
oh ja,dat betekend dus dat de waterpomp zowiezo via de distrubutie word aangedreven ?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, en gezien de originele motor zou je het oude pomptype moeten hebben,

bij door distributie aangedreven pomp zondermeer zekeerheidshalve nieuwe plaatsen bij riemwissel

vaar ze
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door busbart »

Hallo, Ik weet dat dit een oudere post is, maar hij is wel erg toepasselijk voor mijn probleempje, vandaar dat ik hierop verderga. mocht dit nu niet goed zijn, laat het me even weten aub, dan start ik alsnog een nieuwe post?!

Wie kent er een manier om de krukas te blokkeren van deze motor?
Ik krijg de krukasbout niet los met de luchtsleutel, (niet sterk genoeg) en wil het proberen met een dop en verlengstuk, maar dat verr(^%*^#@ wiel draait mee?!?
Nu dacht ik als ik de versnellingsbak in z'n 1 zet en iemand op de rem laat trappen, maar dat werkt ook niet helemaal (helamaal niet eigenlijk...)

Iemand ideen????

merci,

Bart
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Hallo, Ik weet dat dit een oudere post is, maar hij is wel erg toepasselijk voor mijn probleempje, vandaar dat ik hierop verderga. mocht dit nu niet goed zijn, laat het me even weten aub, dan start ik alsnog een nieuwe post?!

Wie kent er een manier om de krukas te blokkeren van deze motor?
Ik krijg de krukasbout niet los met de luchtsleutel, (niet sterk genoeg) en wil het proberen met een dop en verlengstuk, maar dat verr(^%*^#@ wiel draait mee?!?
Nu dacht ik als ik de versnellingsbak in z'n 1 zet en iemand op de rem laat trappen, maar dat werkt ook niet helemaal (helamaal niet eigenlijk...)

Iemand ideen????

merci,

Bart

Daarvoor heb je dus een blokkeertool nodig . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door busbart »

Daarvoor heb je dus een blokkeertool nodig . :knipoog[/quote]

Plaatje??? zodat ik dat zelf kan maken?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

waar woon je?
Je kunt anders die van mij wel lenen..
Dan heb je meteen een voorbeeldje om zelf na te kunnen maken :knipoog
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: info over distributiewissel 2.4 D.1993 gevraagd

Bericht door busbart »

Is heel mooi, maar ik zou het morgen moeten hebben, en dan kan dat tooltje nooit hier zijn, Midden Frankrijk...in de bush, dus we moeten hier wel inventief zijn/worden...
maar mocht je de moeite willen doen er een fotootje van te maken en plaatsen, word dat erg gewaardeerd, kan ik morgen wat gaan bakken en braden... :bonk
Groet, Bart
Plaats reactie