fietsensloper schreef:Ja opzich, als je een boel rijd wel ja...
stel dat mijn bus door het chippen van 1:14 naar 1:15 gaat.
Ik kan nu 14KM X 80L = 1120KM
Dat word 15KM X 80L = 1200KM
Scheelt dus 80KM per tank.
Pak je het verbruik van 14Km per liter, dan word het 80/14 is 5.7L per tank besparing.
Met de huidige brandstofprijs hier á 1.40 euro, word het 5.7L X 1.40 euro = 8 euro besparing per tank.
Laat je dus je bus chippen voor 500 euro, 500 / 8 = 62.50 x tanken voordat je de investering van 500 terug hebt verdiend.
62.5 tanken diesel met een verbruik van 1:14 = 1120KM per tank X 62.5 = 70000KM
Dus na ongeveer 70000KM begin je pas met besparen.
Correct me if i'm wrong!
Meestal is het een aangehaald argument (de besparing) om het chippen voor zichzelf (of niet zelden de partner ) te rechtvaardigen..
heemskerk schreef:Meestal is het een aangehaald argument (de besparing) om het chippen voor zichzelf (of niet zelden de partner ) te rechtvaardigen..
Ons lief voelt het verschil wel , dus meer rijplezier, veiliger invoegen, lager verbruik en technisch gezien beter op de lange duur zijn ook wel argumenten, toch?
Oke het is geen California maar een gewone T5 transporter met een 1.9 TDI motor met inmiddels 3 ton op de teller. Normaal verbruik is 1 op 12. Met caravan erachter deze zomer naar Spanje is het verbruik 1 op 10.