Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

vragen over de T4
Plaats reactie
arjans
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2014, 17:27

3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door arjans »

Dag, ben nieuw op het forum en heb al heel veel nuttige info gevonden en gebruikt. Het probleem met onze camper is echter nog niet opgelost.

Sinds een paar maanden hebben we een t4 California uit 1992. Voor het eerste probeer w-end. 's avonds de bus aan de 230v gezet omdat het display aangaf dat de accu's leeg waren (<11 v).Het stekkersymbool kwam in beeld en de koelkast aangezet. De volgende morgen vertrokken met een warme koelkast en naar mijn vermoeden een kapotte lader. Tijdens de rit werden de accu's opgeladen maar niet voldoende, en waren ook snel leeg op de camping.
De boel opengehaald, oude Sohneschein accu's van 74 a vervangen door 2 nieuwe VMF VDC31M DC31MF Semi tractie DEEP CYCLE 12V 105Ah(20h) (na het lezen van heel veel topics hierover). Lader tevoorschijn gehaald, wat bleek: een enorm muizennest (de vorige eigenaar had een winterstalling in een boerenschuur). Lader naar Henk HKS gezonden ter reparatie. Mijn idee was: lege accu's en lader kon warmte niet kwijt. Kabels waren zo te zien heel.
Ook de aardlekautomaat vervangen want het bleek dat deze het niet meer werkte via de testknop.
De lader retour ontvangen en aangesloten, op naar een volgend camperw-end. Op de camping aan de paal en na 1 seconde al weer stank in de tent. Weer opgeblazen dus. Lader weer naar Henk gezonden, die schrok wel van de schade intern.
De boel in de camper weer open en alles gecontroleerd. Display diagnose gedaan, in orde. 230 stekkeraansluiting gecontroleerd, in orde, diverse topics hierover gelezen. NTC gemeten, >470 Ohm, 6 polige stekker nagemeten, keurig 12,48 v met mijn aldi multimeter op de plus en min van pool 1 en 2, 3 en 4 en pool 6. Display geeft 12,6v aan (ps ik heb de display dipswitch nog niet omgezet naar Deka, moet dat trouwens bij semi tracti)?).
Met Henk overleg gehad, boel lijkt ons in orde te zijn, lader weer retour en aangesloten. En jawel, 1 seconde lader weer een dikke vonk in dat ding. Volgende week ga ik naar Henk zodat er wat metingen verricht kunnen worden. Niet nog een 4e keer. En volgende week gaan we op vakantie.
Na heel wat zoeken en overleg met Henk ben ik (wij) er nog niet uit wat het zou kunnen zijn. Mijn logica zegt dat er iets tussen lader en accu's niet goed moet zitten. Alle 12v gebruikers doen het prima, inclusief koelkast en ebenspracher. Kabels zijn heel. Blijft wellicht nog over relais j7 (batterie trennrelais). Aan de paal doen alle 230 gebruikers het prima. Ook alle 12v gebruikers. De accu's worden opgeladen tijdens het rijden tot volgens mij 13.9 v dacht ik.

Iemand hier ervaring mee? Zodat we volgende week gericht kunnen gaan zoeken en op vakantie kunnen.

vrgr arjan
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door Egbert&Manon »

Schema:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=78" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk naar Camper-equipment

Er zit een temp sensor (G18) bij de accu's.
Waarschijnlijk maakt deze kortsluiting.
Stekker los/bedrading gescheurd?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
arjans
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2014, 17:27

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door arjans »

dag Egbert en Jan,

Dank voor je reactie. Het lag idd niet aan de laders, Henk had ze zelfs een dag aan de 'belasting' gehad zonder problemen. Voor dat ik de volgende aansluit zeker een extra zekering erin, goede tip.
Egbert,
De G18, bedoel je daarmee die NTC? Die heb ik gemeten op weerstand, zou dat ook zou zijn als dit onderdeel sluit?
Afbeelding
Kabels lijken me in orde.

Jan,
Het scheidingsrelais. Hier hebt ik niet veel verstand, begrijp de functie maar ben geen 'electronicalist'. Dat zwarte onderdeel op de foto, met de pluskabels, kan die sluiten? En wat is de functie van dat relais wat ernaast zit? Volgens het bedradingsschema is die stekker voor een toekomstig onderdeel (fan) en kan ik uitsluiten.

Afbeelding

vrgr,arjan
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door vw_camper »

De lader is kortsluitvast als hij goed is, dus je kunt hem niet zomaar opblazen als hij kortgesloten is. Anders zou hij ook nooit een volledig ontladen accu kunnen opladen.
Ik vraag me af, of de interne stroomregeling en beveiliging goed werkt. Dat andere relais lijkt mij niet standaard.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door sgsdebruijn »

In de unit zitten 3 zekeringen, ik kan het weten, tijdens mijn vakantie klapte er ook een zekering in de lader.
Van de week eens terugsturen naar Henk, we hebben er tijdens de vakantie al contact over gehad.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
arjans
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2014, 17:27

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door arjans »

Dag,

de eerste keer waren de 2 230v 2,5 A zekeringen in de lader doorgebrand, de 10A niet. De 2e keer idem. De laatste keer waren de zekeringen in de lader niet door! Henk heeft de lader nu onder z'n hoede.
Dat relais is standaard, zie
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J7_%2 ... nrelais%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik snap de functie nog niet.

Morgen idd de spanning er (weer) af en alles opmeten voordat revisie 4 erop gaat.


wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door vw_camper »

Ik zie inderdaad dat er tot 1995 2 relais werden gebruikt. Niet zo duidelijk in de schema's waar J226 de stuurspanning vandaan krijgt, maar dat zou niet de oorzaak van jouw probleem kunnen zijn.
Succes met de lader!
Groeten, Bert
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: 3 keer opgeblazen lader westfalia 2169.00, storing

Bericht door Egbert&Manon »

Dat 2e relais (j229) is ontwikkeld, maar kennelijk nooit gebruikt voor:

"first or third speed coolant fan control FC
cut-off relais"

"Abschaltrelais durch lüfter für Kühlmittel "

Uitschakelrelais voor een extra ventilator voor de achterpassagiers?
Wellicht een functie die wel in de Nugget, James Cook of Marco Polo is ingebouwd?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie