Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

vragen over de T4
Plaats reactie
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door havo »

Terug van vakantie met onze T4 camper uit '92 met 5 cilinder benzinemotor in juni van dit jaar aangeschaft. Was best wel een beetje spannend hoe die het
zou doen. Zo'n kleine 3000 kilometer door Frankrijk getrokken en prima bevallen. Olieverbruik schat ik in op circa een halve liter op 3000 kilometer; lijkt mij
vrij normaal met 188000 op de teller. Opvallend echter was het hoge toerental (z0'n 1050) bij stationair draaien dat om onduidelijke oorzaak soms terugviel
naar zo"n 850 toeren. Iemand hier ervaring mee? moet je hier denken aan een probleem met de automatiese choke ??
Verder is bij het aanzetten van het contact veelal een licht zoemend geluid te horen dat tijdens het rijden qua frekwentie omhoog gaat als je harder gaat rijden.
Er valt mee te leven, maar ik heb het er liever uit. Iemand een suggestie?

groetjes havo
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Pascal-141 »

Voor een 5 cilinder benzine , is een halve liter olie verbruik per 3000 km al vrij veel vind ik.
Die blokken draaien moeiteloos 3-400.000km en zelfs meer .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Gobert »

1 liter op 1.000 schijnt acceptabel te zijn.
Dan zoemend geluid is dat soms je benzinepomp?
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Arvie »

Nog even voor de duidelijkheid:

Het zoemende geluid dat je beschrijft, is dat met contact aan, maar met de motor nog uit? Of alleen als de motor draait..

(Bij mij zoemt de pomp van de stuurbekrachtiging, gaat ook in frequentie (en volume) omhoog als ik rij, maar natuurlijk alleen als de motor draait).

Remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door havo »

Arvie schreef:Nog even voor de duidelijkheid:

Het zoemende geluid dat je beschrijft, is dat met contact aan, maar met de motor nog uit? Of alleen als de motor draait..

(Bij mij zoemt de pomp van de stuurbekrachtiging, gaat ook in frequentie (en volume) omhoog als ik rij, maar natuurlijk alleen als de motor draait).

Remko
Het geluid doet zich voor nadat ik de contactsleutel heb omgedraaid en de motor nog niet loopt. Het komt ergens rechts
onder het dashbord vandaan. Als ik er echter mee ga rijden gaat de frekwentie en het volume omhoog. Het lijkt er op dat
tijdens het rijden frekwentie en volume afhankelijk zijn van de hoeveelheid gas die gegeven wordt; dit zou kunnen wijzen op de benzinepomp maar die is naar blijkt uit de onderhoudshistorie op 170000km vervangen. Ik zit nu te denken aan het
benzinepomprelais, maar het is mij niet bekend of zo'n relais geluid voort kan brengen.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Gobert »

Een relais schakelt alleen maar. Ze kunnen zoemen, maar monotoon.
Ik denk eerder aan een versleten benzinepomp zelf.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Egbert&Manon »

De benzinepomp zit in de tank, ongeveer naast de handrem.

De aanjager zit achter het dashboardkastje.
Is het geluid weg als je de aanjager uitzet?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Olaf »

Vacuüm slangetje lek lucht circulatie klep kachel? Zit ook rechts achter dashboard. Verklaard meteen het hoge stationair lopen van de motor , zuigt valse lucht.

Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door havo »

Egbert&Manon schreef:De benzinepomp zit in de tank, ongeveer naast de handrem.

De aanjager zit achter het dashboardkastje.
Is het geluid weg als je de aanjager uitzet?

Egbert
Ik wist niet dat de benzinepomp een aparte aanjager heeft. Om jouw advies op te kunnen volgen moet ik
dus in het motor compartiment duiken waar ik die aanjager aan en uit kan zettten? Ik zal er morgen
nog eens naar kijken.

groet havo
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door havo »

Olaf schreef:Vacuüm slangetje lek lucht circulatie klep kachel? Zit ook rechts achter dashboard. Verklaard meteen het hoge stationair lopen van de motor , zuigt valse lucht.

Groeten Olaf

Ik duik morgen onder de motorkap. hoe controleer ik jouw idee over het lek in een vacuum slang en waar vind ik
die precies. Is zo,n slang zelf te vervangen?

groet havo
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Olaf »

Onder de motorkap kan je dit slangetje vinden bij de twee kachelslangen.
Onder het dashboard kan je dit slangetje dacht ik pas zien als je het dashboardkastje er even uit haalt.Hier loopt het dan vanaf de twee kachelslangen naar rechts en zit op de servo die de recirculatie klep bediend. Is maar een dun slangetje!
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door havo »

Arvie schreef:Nog even voor de duidelijkheid:

Het zoemende geluid dat je beschrijft, is dat met contact aan, maar met de motor nog uit? Of alleen als de motor draait..

(Bij mij zoemt de pomp van de stuurbekrachtiging, gaat ook in frequentie (en volume) omhoog als ik rij, maar natuurlijk alleen als de motor draait).

Remko
hallo Remko

Ik ga voor het traceren van het geluid toch even voor jouw optie namelijk de stuurbekrachtiger. Met alleen contact aan zonder lopende motor is het geluid namelijk kortstondig. Tijdens het rijden bij hogere snelheid lijkt het geluid nog het meest
op een mildere versie van het starten bij een vliegtuig dat steeds meer op toeren komt alvorens weg te rijden (een heel hoog
zingend geluid). Ik zou mij voor kunnen stellen dat de stuurbekrachtiger afhankelijk van de snelheid meer of minder z'n
werk doet. Als dat zo is verklaart het bij een defect,dat frekwentie en volume gerelateerd zijn aan de snelheid en niet zozeer
aan het gas geven.Herken jij dit en hoe heb jij dit opgelost of is dit sowieso werk voor de garage?

groetjes havo
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door havo »

Olaf schreef:Onder de motorkap kan je dit slangetje vinden bij de twee kachelslangen.
Onder het dashboard kan je dit slangetje dacht ik pas zien als je het dashboardkastje er even uit haalt.Hier loopt het dan vanaf de twee kachelslangen naar rechts en zit op de servo die de recirculatie klep bediend. Is maar een dun slangetje!
hallo Olaf,

Ik heb het bewuste slangetje (doorzichtig) gevonden , maar kan hier niets onregelmatigs aan ontdekken.Wel lijkt de aansluiting op de klachelslangen enigszins gaar (ziet er een beetje rafelig uit). Als ik het goed begrijp denk jij dus dat
een lek hierin de oorzaak kan zijn van het hoge toerental of een of andere klep in de servo. Is dit zelf op te lossen ; ik
kan wel een beetje sleutelen, maar ben wel huiverig iets nog meer naar z'n malle moer te helpen. Heb jij overigens dit
probleem met een te hoog toerental zelf ook bij de hand gehad?

groetjes havo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper hoog toerental en zoemend geluid

Bericht door Multivan Generation »

Dynamo kan ook ruis geven op de radio en kan ook afhankelijk zijn van motor toerental.
Soms geeft de kachel ventilator ook dat soort symptomen.
Zou het kunnen zijn dat de regelprintplaat in de dynamo op zijn laatste benen aan het lopen is,
en af en toe te weinig bij laadt, waardoor de motorcomputer het toerental iets gaat verhogen?

Misschien te meten?

succes met zoeken..

groeten Peter
Plaats reactie