Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

speling op de stuuras ? * opgelost *

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

speling op de stuuras ? * opgelost *

Bericht door Erwin L »

Beste VW T4 kenners,

Ik heb een probleem met de stuuras, de pen waarop het stuurwiel gemonteerd is. Deze heeft speling in axiale richting, dus het stuur kan een paar mm opgetild worden en zakt dan weer naar beneden. Als het stuur eraf is heb ik ook radiale speling, de as kan dan horizontaal heen en weer bewegen.

Enkele jaren geleden (toen ik de bus net gekocht had en nog niet van het bestaan van dit forum wist) heb ik geprobeerd een ander stuur te monteren, met behulp van een verloopbus. Dit wilde niet lekker, en ik heb toen de bus over de stuurpen geslagen. Ik heb het idee dat ik toen iets geforceerd heb. Een toenmalige buurman heeft me geholpen de boel weer in orde te krijgen, de verloopbus eraf geslepen/gezaagd en weer een normaal stuur gemonteerd. Ik heb het idee dat vanaf toen de hoogtespeling erin zat en ook het stuur een beetje "kleeft" tijdens rechtuit rijden. Ben ik niet helemaal zeker van want ik had de bus toen nog maar net.

Ik ben nu weer bezig met een ander stuur, ook weer met een verloopbus maar dit stuur heeft correct werkend in een T4 gezeten. Ik vermoed dus dat er iets in mijn bus niet goed is. Want na montage van het andere stuur komt de richtingaanwijzerhendel niet automatisch terug en gaat de claxon af en toe spontaan werken tijdens het verdraaien van het stuur.

Als het stuur er af is zit de stuurpen te laag en krijg ik de moer er niet op. Vanonder het dashboard kan ik de stuurpen omhoog drukken (niet gemakkelijk overigens) en dan krijg ik met enige moeite de moer er op. Bij het vastdraaien van de moer komt het stuur dan in positie en verdwijnt de horizontale speling. Maar zou het niet zo moeten zijn dat de stuurpen gewoon in positie blijft als het stuur gedemonteerd wordt ? En dat de moer alleen het stuurwiel vasthoudt in plaats van de hele boel samentrekt ? Er zit ook nog een veer om de stuurpen heen (bij het nieuwe stuur is die korter dan bij het originele stuur) maar voor mijn gevoel ligt die er maar los tussen.

Op dit moment kan ik niet terug naar het originele stuur want de verloopbus zit vaster aan de stuurpen dan aan het stuurwiel.... dus ik hoop dat jullie een paar goede tips hebben.
Laatst gewijzigd door Erwin L op 18 sep 2014, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 1,9 Tdi 2004
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door Harry 341 »

Zou het kunnen dat je één of ander lager naar de kl... geholpen hebt?
Lijkt er wel op....rij even langs Ismet...weet zeker dat hij je wel kan helpen..
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door Pim 328 »

Of het borgplaatje wat de veer strak houd is weg, dan krijg je dit probleem namelijk ook.
Is een schijfje van ongeveer 1-2 mm dik wat de veer tegenhoud.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door Erwin L »

@ Harry: Ismet (althans, een van zijn monteurs) heeft er al eens naar gekeken maar dat gaf niet veel.

@ Pim: dat zou kunnen, want de veer ligt er nu gewoon los tussen. Die borging zorgt er dan voor dat de stuurpen niet naar beneden zakt ? Is daar ergens een plaatje van, waar die ring hoort te zitten, hoe die vast zit en welk onderdeelnummer ?
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door kenny367 »

Hoi Erwin,

Ik heb geen ondereelnummer, maar misschien hebje hier wat aan er zit ook een breekbout in, zie plaatje.
Bijlagen
13 Stuurinrichting 274.jpg
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door Erwin L »

Bedankt John, hier heb ik wat aan !
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33905
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door Multivan Generation »

En wat mis je nu?
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door Erwin L »

In elk geval de 8, en ik verdenk de 15 en de 19 van defect. Stuurpen zakt zomaar 2 cm naar beneden, en kan ook wel een centimeter heen en weer- als een joystick zeg maar.
Het spontaan toeteren is trouwens een stuk minder geworden. Zomaar vanzelf......

Ik heb er toch een beetje unheimisch gevoel bij, zal de auto binnenkort naar de garage brengen om de boel eens uit elkaar te laten halen. Zolang de moer erop zit zal het niet uit elkaar vallen, maar het zit me toch niet lekker. Besturing en remmen heb ik toch het liefst gewoon goed in orde.
Ik heb nu tenminste wel een stuk duidelijker verhaal.
T5 1,9 Tdi 2004
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door RobS »

Ziet er bij mij zo uit: https://dl.dropboxusercontent.com/u/531 ... .03.27.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Je kunt de klemring, veer en lager op de foto zien. De verschijnselen die je noemt doet vermoeden dat de klemring ontbreekt.

Ik kan er wat slecht bij, maar waarneming bij mijn bus wijkt af van schema's die ik vind. Ik voel aan de onderzijde vd stuurkolombus namelijk ook een veer en veronderstel de aanwezigheid van een 2e lager op de stuuras. Iemand een uitbouwbeschrijving?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: speling op de stuuras ?

Bericht door kenny367 »

Wij horen graag de oplossing en eventuele reparatie.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: speling op de stuuras ? * opgelost *

Bericht door Erwin L »

Vandaag de bus weer opgehaald, en wat ben ik er blij mee ! Zo lekker heeft-ie nog nooit gereden...... Het Golf 3 stuur staat erg fraai en werkt nu prima.

Er is een nieuwe klemring geplaatst, en ook een nieuwe veer. En dat was het eigenlijk..... De stuurpen zakt niet meer naar beneden en beweegt ook niet meer heen en weer. Heeft nu voldoende hoogte waardoor het stuur mooi vrij draait (en dus ook niet meer "kleeft") en de richtingaanwijzerhendel wordt nu netjes meegenomen.

Al met al viel het dus alleszins mee. En zit ik nu spijt te hebben dat ik dit niet veel eerder heb gedaan. Maar gelukkig nog wel op tijd voor een ritje Frankrijk volgende maand :bonk
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: speling op de stuuras ? * opgelost *

Bericht door Erwin L »

Nu heb ik iemand die mijn oude stuur wil overnemen, maar zijn bus is van 1993 en de mijne van 1998. Gaat dit passen ?

Hij heeft een vrij groot stuur met twee spaken die vanuit het midden schuin naar beneden lopen.
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie