Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temperatuur bus

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

Dat zal het wel zijn. Meter is erg constant en eigenlijk gaat deze na de 120 km per uur pas meer stijgen. Maar dat vind ik teveel voor het busje. Rustig 105 - 110 :driveT5
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temperatuur bus

Bericht door Herman744 »

Hoe wijst de meter van de brandstofvoorraad?? Loopt die ook soms wat op?? In dat geval waarschijnlijk de spanningsregelaar in je dashboard niet meer goed.

Herman744
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

Die is vervangen.. VOordat deze was vervangen was het een disco op de panelen.. :)
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Re: Temperatuur bus

Bericht door Toin »

Busjopie schreef:Hallo
Ik heb een vraag aan mbt mijn temperatuur meter van mijn T4 1.9 td abl uit 1993.
Toen ik de bus kocht liep de temperatuurmeter hoog op en deze bewoog mee met de km klok. Als ik bijvoorbeeld hard ging rijden (van 100 naar 110), dan liep de meter van de temperatuur omhoog en als ik zachter ging rijden, dan liep de meter gelijk weer naar beneden.
Hiervoor ben ik naar de garage geweest en hier is de spanningsregelaar in het klokkenhuis gerepareerd. Hierna was dit euvel opgelost. De temperatuur meter bereikt een stand en beweegt niet meer mee met de snelheid. Dus niet als ik van 100 naar 110 ga en tegelijkertijd de temp meter even hard zie meestijgen.

Nu vind ik de stand van de meter aardig hoog. Hij gaat tegen drie kwart aan staan. De ventilatoren slaan netjes aan en de bus rijdt goed. De temperatuur stijgt verder niet, maar alleen als ik de bus vol op zijn staart trap loopt deze iets op (meter gaat dan op driekwart staan)..
Wanneer ik over wat heuvels rijd schiet de meter weer iets omhoog....Op driekwart.

Mijn monteur zegt dat de meter zo mag staan en dat er niets mee aan de hand is. Sensor is vervangen (twee maal), bus loopt verder goed, motor kookt niet etc..
Toch maak ik me zorgen en vraag ik me of ik er wel de bergen mee in kan,..
ZIjn mijn zorgen terecht? Sta ik straks met een oververhit busje of valt het wel mee?
Kijk eens in boekje gebruiksaanwijzing, daar staat dit in, is normaal
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

Ook dat bij stijging van de weg de meter oploopt? En waarom staat bij andere de meter dan halverwege en bij richting driekwart?
Groet
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Re: Temperatuur bus

Bericht door Toin »

Busjopie schreef:Ook dat bij stijging van de weg de meter oploopt? En waarom staat bij andere de meter dan halverwege en bij richting driekwart?
Groet
Nou ja ik dacht hetzelfde als jij, kan ik wel de bergen in, temp meter liep op hier een heuvel(berg en dal) ik dacht dat kan nooit goed zijn.
Maar in de bergen geen centje pijn hoor, kwam niet hoger dan driekwart.
Later las ik dat ook in de gebrauchanleitung staan!
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

hoi Toin,
Bedankt voor je reactie. Gisteren ritje van 250 km gemaakt en hier en daar 125-130 gereden (wel bijna de max van de bus) en de temp gaat niet over de driekwart heen. Ik vind het alleen vreemd dat de wijzer op die hoogte staat en bij andere niet.
Groet
Joris
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

Gisteren is de thermostaat vervangen en de koelvloeistof. Dit heeft geen effect. Conclusie: iets in het klokkenhuis toch niet helemaal jofel. Ik gooi nog een keer een ander klokkenhuis erin..
Ik ben benieuwd of dat een ander effect heeft..ik gok van wel.

Ik rij in ieder geval zonder vrees.
Lamellen zijn open, vinnen schieten aan, koelvloeistof en thermostaat zijn nieuw, radiateur oogt nog zeer fris etc..
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Temperatuur bus

Bericht door Bertel388 »

Heb je direct na een langere rit de koelvloeistoftemperatuur wel eens gemeten in het expansievat? Daar waar de koelvloeistof vanaf de motor binnenkomt? Zit dat ergens rond 90 graden, dan is er niets aan de hand lijkt mij. Wel bij draaiende motor meten.

Let op :gif , expansievat losdraaien bij warme motor geeft een forse drukontlading uit het koelsysteem waardoor je makkelijk je handen brandt. Ook komt er koelvloeistof omhoog wat je motorruimte in loopt. Eerst doeken onder het vat leggen en de dop met bijv. een oude handdoek losdraaien.

Met een thermometer zoals je bijv. op ebay voor weinig kunt kopen, krijg je een aardige indruk van de temperatuur. Zie link. deze gaat tot 300 graden en om de prijs hoef je het niet te laten. Wel ff geduld hebben mocht je deze bestellen, deze komt uit China en dat duurt zo'n 2 tot 4 weken. Maar wellicht vind je ze ook ergens in NL voor weinig.

http://www.ebay.de/itm/KT300-Digital-LC ... 233c5584fd" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

De optie van nameten met een thermometer hoorde ik afgelopen weekend. Is iets wat ik zeker nog ga doen. Ik zal dat ding eens bestellen.. Toch ga ik er over een paar weken mee op vakantie. Het zit wel goed..Dan meet ik naderhand de temperatuur als ik weer terug ben en de thermometer binnen is ;)
Groet
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: Temperatuur bus

Bericht door WillemK »

Multivan Generation schreef:Als je koelventilator lamellen hebt zou het kunnen zijn, dat de verstelling hiervan wellicht wat vast zit.
Bi-metaal dan voorzichtig loshalen, de lamellen helemaal open zetten, en vastzetten met een tierap.
Zoui wellicht een oplossing kunnen zijn.

groeten en succes

Peter
Ik hoor meerdere mensen over het loshalen van het bi-metaal. Maar wat is dat, waar zit dat en hoe ziet dat eruit?

En heeft het openzetten ook nadelen?
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Temperatuur bus

Bericht door odorf »

willemK schreef:Ik hoor meerdere mensen over het loshalen van het bi-metaal. Maar wat is dat, waar zit dat en hoe ziet dat eruit?

Afbeelding
Beste Willem,
Het Bi-metaal zit normaal (als je bus is uitgerust met lamellen achter de radiatorventilatoren) tussen beide ringen van de lamellen in.
Dit is in het midden van deze foto. Maar op deze foto is hij al verwijderd. Het is een kunststof houder met een veer en een Bi-metaal. Als het Bi-metaal warm wordt dan beweegt het twee armpjes die de ringen om de lamellen achter de ventilatoren verschuiven waardoor deze openen. Op zich een 'fool proof' systeem ware het niet dat door slijtage, vervuiling etc. de lamellen stroever gaan lopen. Daardoor gaan ze later open dan de bedoeling is. Een simpele oplossing is het blokje met het bi-metaal los te schroeven. (2 schroeven of moeren, afhankelijk van bouwjaar) en weg te halen. Nu kunnen de lamellen opengezet worden en loopt de temperatuur iets minder op. Tegen het onbedoeld dichtvallen van de lamellen worden deze per twee aan elkaar gezet met een Twrap.

Op http://www.t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter zie je de 'versteleinheit' oftewel het Bi-metaal aangegeven met een pijl.

Nadeel:
In de koudere seizoenen komt de motor later op temperatuur. Dat is de reden dat ikzelf het bi-metaal in de winter weer terugplaats.
Ik overweeg nog een dopje (verdikking) op het Bi-metaal te plaatsen waardoor hij eerder open gaat. Maar dat is alleen nog maar theorie. :nuts
Misschien wordt het wel een hele mooie servo. :groteogen
Je kunt natuurlijk ook twee nieuwe setjes lamellen bij de dealer bestellen. Maar de ±215,- per exemplaar die het moet kosten vind ik wat te gortig.

Odorf
Hilco L
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:09
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Temperatuur bus

Bericht door Hilco L »

Ik sluit mij ook aan bij de positieve verandering van het weghalen van het bimetaal in de ZOMERmaanden. Vorig jaar met de caravan naar Italië gereden over de Brennerpas met 30 graden. Normaal had onze bus (2.5 TDI blauw) nooit last van het oplopen van de temperatuur maar dit keer zat hij binnen de kortste keer op 130 graden, poepiemazzel dat we toen net boven waren! Op de camping aangekomen eerst overlegd met de ANWB (was daar aanwezig) maar die gooide het op een kapotte waterpomp, terwijl die net 12.000 km jong was. Ondertussen auto naar de garage gebracht, oordeel van de monteur was dat er zeer veel vliegen in de radiateur zaten, dat klonk mij dus al wat logischer in de oren. Ondanks dat zat het me toch niet helemaal lekker en toen heb ik het probleem voorgelegd op dit forum, ook toen adviseerde Peter mij om het bimetaal te verwijderen en de lamellen handmatig open te zetten. Het openzetten moest ik met veel kracht doen, dus ik kon er van uitgaan dat de lamellen de hele rit dicht zaten. Waarschijnlijk was in dit geval de oorzaak een samenloop van omstandigheden, de radiateur was "verstopt" en de lamellen bleven dicht. 1 van de 2 had het probleem niet op kunnen lossen, daar ben ik van overtuigd, maar beide problemen verhelpen resulteerde in geen centje pijn op de terugweg! Hij is niet 1x over de 90 graden heen geweest. Het is maar goed dat dit soort fora bestaan want geen enkele monteur die ik sprak kwam met het bimetaal verhaal aanzetten, of geloofde het niet toen ik het voorstelde...

Mvg
Gebruikersavatar
Busjopie
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 mei 2014, 07:17

Re: Temperatuur bus

Bericht door Busjopie »

Even ter afsluiting..
Met de bus dwars door Frankrijk heen gereden, vol bepakt met spullen en familie, zonder problemen. Met tot max driekwart omhoog.. Geen problemen gehad.
Plaats reactie