Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Problemen automaat
Problemen automaat
Hallo,
Ik ben net terug van een vakantie in Frankrijk.
Voor de vakantie vond ik mijn automaat(T5,2004,130000km,2.5ltr) al wat traag reageren.
In de vakantie heb ik hoofdzakelijk op manueel gereden omdat automatisch niet te doen was, hij schakelde voortdurend op en af(CC aan) in heuvelachtig terrein, zowel in D als in S. In M doet de CC het wel goed.
Als ik in D rijdt, moet ik veel gas geven en als ie dan reageert, gas terugnemen, maar een oplopende oprit op de snelweg is een groot probleem.
Als ik naar S schakel, reageert ie wel goed, maar met CC hetzelfde probleem van op en neer schakelen.
Een enkele keer, door het gedoe, had ik helemaal geen aandrijving, bv na een rotonde. Schakelen en kijken wanneer ie wat doet was de enige oplossing, met boze achterliggers ivm met verlaging snelheid. Meestal stuurde ik de vluchtstrook op, maar die was er niet altijd.
Herkend iemand deze problemen, waar ligt het aan, wat er aan te doen en wie doet dat voor een redelijke prijs?
Bij voorbaat mijn dank voor jullie reakties. Vr.gr.
Ik ben net terug van een vakantie in Frankrijk.
Voor de vakantie vond ik mijn automaat(T5,2004,130000km,2.5ltr) al wat traag reageren.
In de vakantie heb ik hoofdzakelijk op manueel gereden omdat automatisch niet te doen was, hij schakelde voortdurend op en af(CC aan) in heuvelachtig terrein, zowel in D als in S. In M doet de CC het wel goed.
Als ik in D rijdt, moet ik veel gas geven en als ie dan reageert, gas terugnemen, maar een oplopende oprit op de snelweg is een groot probleem.
Als ik naar S schakel, reageert ie wel goed, maar met CC hetzelfde probleem van op en neer schakelen.
Een enkele keer, door het gedoe, had ik helemaal geen aandrijving, bv na een rotonde. Schakelen en kijken wanneer ie wat doet was de enige oplossing, met boze achterliggers ivm met verlaging snelheid. Meestal stuurde ik de vluchtstrook op, maar die was er niet altijd.
Herkend iemand deze problemen, waar ligt het aan, wat er aan te doen en wie doet dat voor een redelijke prijs?
Bij voorbaat mijn dank voor jullie reakties. Vr.gr.
Re: Problemen automaat
Waarschijnlijk heb je daar wel een punt.jan2009 schreef:Wat zo bij mij opkomt:
Waarom blijf je met cruisecontrol aan rijden in het franse landschap ?
Het ligt dan toch voor de hand dat zo,n automaat veeell harder moet werken.
En dan wellicht nog op een geprogrammeerd toerental voor die automaat die wellicht helemaal niet zo gunstig uitpakt in het franse landschap.
Lijkt mij verstandiger om daar handmatig te rijden met een wat hoger toerental als je moet klimmen , dat vindt je overbrenging veel fijner.
Maar sinds 4 jaar reageert de automaat, samen met CC, toch wel anders.
Tot op onlangs kon ik altijd met CC rijden. Nu moet ik ECHT iets anders zoeken, dus op S of M, in D trekt ie het gewoon niet, zoals vroeger.
Dus er is toch iets veranderd. Mijn vraag is wat en wat eraan te doen en door wie.
Bedankt voor je reaktie.
Re: Problemen automaat
Rij zelf ook automaat,en ben het helemaal met Jan eens,in de bergen onhoog en omlaag zelf schakelen rijd ook een stuk prettiger op toeren.
Op de autobaan bij mij ook steeds terug schakelen en bij 2800 toeren weer opschakelen .
Daarna CC uitgeschakeld en handmatig verder.
Hoe doet de automaat in samenwerking met de CC het op het vlakke?Dus op je vraag wie kan er wat aan doen denk ik dat je bij jezelf kunt beginnen om eens te kijken of in genoemde gevallen beter bevalt.
Anders contact opnemen met een bedrijf in Varseveld TVS Engeneering.
Sucses en laat eens weten hoe het gelopen is.
Op de autobaan bij mij ook steeds terug schakelen en bij 2800 toeren weer opschakelen .
Daarna CC uitgeschakeld en handmatig verder.
Hoe doet de automaat in samenwerking met de CC het op het vlakke?Dus op je vraag wie kan er wat aan doen denk ik dat je bij jezelf kunt beginnen om eens te kijken of in genoemde gevallen beter bevalt.
Anders contact opnemen met een bedrijf in Varseveld TVS Engeneering.
Sucses en laat eens weten hoe het gelopen is.
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen automaat
Probeer eens uit te zoeken of het elektronisch gaspedaal niet toevallig kuren vertoond,
dit zou ook een reden kunnen zijn voor dit gedrag.
Een defecte rempedaal schakelaar kan ook oorzaak zijn voor vreemd cruise control gedrag.
De cruise control hendel zelf, en een kabel langs de stuurkolom, kunnen ook slijten.
De auto uit laten lezen kan al een aardig beeld geven wat de oorzaak kan zijn.
Fouten in de automaatbak zoals de lock up en of koppelomvormer geeft soms ook problemen,
maar dan moet je al richting automatische transmissie specialisten gaan denken.
Met vriendelijke groeten
Peter
ps zie ook dit topic: viewtopic.php?f=3&t=47113
dit zou ook een reden kunnen zijn voor dit gedrag.
Een defecte rempedaal schakelaar kan ook oorzaak zijn voor vreemd cruise control gedrag.
De cruise control hendel zelf, en een kabel langs de stuurkolom, kunnen ook slijten.
De auto uit laten lezen kan al een aardig beeld geven wat de oorzaak kan zijn.
Fouten in de automaatbak zoals de lock up en of koppelomvormer geeft soms ook problemen,
maar dan moet je al richting automatische transmissie specialisten gaan denken.
Met vriendelijke groeten
Peter
ps zie ook dit topic: viewtopic.php?f=3&t=47113
Re: Problemen automaat
Juist in een heuvelachtig en bergachtig landschap is een automaat ideaal. Hoef je niet zoveel te schakelen.
Hij moet daar echt tegen kunnen. Daarenboven, Volkswagen wordt gemaakt in een heuvelachtig landschap.
Hij moet daar echt tegen kunnen. Daarenboven, Volkswagen wordt gemaakt in een heuvelachtig landschap.
Re: Problemen automaat
Nog even wat info!!
Al jaren ga ik met deze auto op vakantie naar Frankrijk en altijd gebruik gemaakt van de automaat(D) samen met CC, nooit een probleem, schakelde netjes op en neer.
In de bergen gebruikte ik vaak de S of M.
De huidige problemen heb ik nooit gehad.
Naast het zeer snel op en neer schakelen(1 a 2 seconden) in D+CC en S+CC heb ik ook vaak dat de automaat helemaal niet terugschakelt en daalt rpm naar ca 1000, dus moet ik zelf actie ondernemen door naar S of M te schakelen.
@frits_k: Op de vlakke weg lijkt alles redelijk normaal maar reageert eea niet meteen op het gaspedaal. Ver intrappen helpt om daarna weer gas terug te nemen.
Ook bij optrekken heb ik vaak een probleem dat ie slecht op toeren komt, maar niet altijd.
Al jaren ga ik met deze auto op vakantie naar Frankrijk en altijd gebruik gemaakt van de automaat(D) samen met CC, nooit een probleem, schakelde netjes op en neer.
In de bergen gebruikte ik vaak de S of M.
De huidige problemen heb ik nooit gehad.
Naast het zeer snel op en neer schakelen(1 a 2 seconden) in D+CC en S+CC heb ik ook vaak dat de automaat helemaal niet terugschakelt en daalt rpm naar ca 1000, dus moet ik zelf actie ondernemen door naar S of M te schakelen.
@frits_k: Op de vlakke weg lijkt alles redelijk normaal maar reageert eea niet meteen op het gaspedaal. Ver intrappen helpt om daarna weer gas terug te nemen.
Ook bij optrekken heb ik vaak een probleem dat ie slecht op toeren komt, maar niet altijd.
Re: Problemen automaat
Vandaag is de auto naat de garage geweest.
Bij het uitlezen van het motormanagement werden geen problemen gevonden.
Daarna is de automaatbak opnieuw ingeleerd.
Resultaat: Klein stukje mee gereden, maar het geeft al een duidelijke verbetering.
De monteur adviseerde om de olie te flushen/vernieuwen.
Waarschijnlijk zal ik dat gaan doen.
Iedereen bedankt voor de reakties.
Bij het uitlezen van het motormanagement werden geen problemen gevonden.
Daarna is de automaatbak opnieuw ingeleerd.
Resultaat: Klein stukje mee gereden, maar het geeft al een duidelijke verbetering.
De monteur adviseerde om de olie te flushen/vernieuwen.
Waarschijnlijk zal ik dat gaan doen.
Iedereen bedankt voor de reakties.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen automaat
Dat moet je best iedere 60.000km doen ! (inclusief filter vervangen)harrys schreef:Va
De monteur adviseerde om de olie te flushen/vernieuwen.
Waarschijnlijk zal ik dat gaan doen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Problemen automaat
Hallo Harry, powerflush in uden! Heb ik ook laten doen 340ex btw! Hij adviseerd bij elke 80.000km te doen met veel belasting 60.000! Filter vervangen kan maar hij zei zal ik niet doen zonde van het geld en de filter word net zo schoon als een nieuwe! Gr Ronnie
Re: Problemen automaat
@Scheut:
Hallo Ronnie,
Het probleem kwam bij Powerflush zo bekend voor, dat ik heb besloten de bak bij hun te laten spoelen/verversen en heb inmiddels een afspraak gemaakt.
Het resultaat laat ik weten!
Bedankt voor je reaktie.
Hallo Ronnie,
Het probleem kwam bij Powerflush zo bekend voor, dat ik heb besloten de bak bij hun te laten spoelen/verversen en heb inmiddels een afspraak gemaakt.
Het resultaat laat ik weten!
Bedankt voor je reaktie.
Re: Problemen automaat
Inmiddels een paar 100 € armer loopt de t5 ontzettend lekker en soepel, maar bij ca 100km/uur en oplopend wegdek(in Nederland) toch op en neer schakelend met CC aan.???!!!!!
Dat was voorheen niet!!!!!!!!!!!!
WTF
Iemand een suggestie?
Dat was voorheen niet!!!!!!!!!!!!
WTF
Iemand een suggestie?
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen automaat
ik heb je al een suggestie gegeven..
Is dat gaspedaal al getest?
Is dat gaspedaal al getest?
Re: Problemen automaat
Hallo PeterMultivan Generation schreef:ik heb je al een suggestie gegeven..
Is dat gaspedaal al getest?
Terecht en hartstikke goed dat je mij daar op wijst.
Ik was het vergeten.
Ga er binnenkort mee aan de slag, ff pauze.
De auto is al uitgelezen, vorige week bij de garage, hier was alles goed.
Of moet er specifieker gekeken/uitgelezen worden?
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen automaat
testen is iets anders als fouten uitlezen.
testen is live, uitlezen een moment opname van fouten uit het verleden..
testen is live, uitlezen een moment opname van fouten uit het verleden..
Re: Problemen automaat
Als ik het goed begrijp, zijn kuren van gaspedaal, remschakelaar en cruise control dus niet uit te lezen?Multivan Generation schreef:testen is iets anders als fouten uitlezen.
testen is live, uitlezen een moment opname van fouten uit het verleden..
Er moet dus getest worden! Is dat juist?
Wederom bedankt,
gr. Harrys