Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
Re: Ombouwproject naar Camper
Dit kan ook. Echter door er druk (2bar) op te zetten kun je meteen de uitwendige lekkages zien. Wanneer deze er niet zijn is meestal de koppakking stuk, iets wat bij de T4 niet vaak voorkomt.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
@ Jos_Br,
heb je ervaring met het bewerken van een kop voor een T4?
Dus mechanische aanpassing, flowen, iets grotere inlaat en uitlaatkleppen,
een andere hoek van de klepseals laten slijpen, en meer van dat soort dingen.
Wat doet dat voor de betrouwbaarheid?
Zit er genoeg vlees in de kop om dat te kunnen doen?
Aanrader of afrader'?
Ik heb eens gehoord dat Stichlmayer in Ninove dat gedaan heeft bij een eigen T4 van hun..
Onze kop heeft er nu 350.000 km op zitten.
Klepsteelgeleiders slijten toch ook lijkt me?
Ik ben benieuwd of ik weer een stukje verder bij de oplossing ben gekomen..
Waterpomp lekt in ieder geval niet uitwendig en die wordt over 15000 km toch weer preventief vervangen tijdens distributieriem wissel etc.
Dus wellicht dan ook een goede timing om meteen de kop te laten afpersen en controleren.
heb je ervaring met het bewerken van een kop voor een T4?
Dus mechanische aanpassing, flowen, iets grotere inlaat en uitlaatkleppen,
een andere hoek van de klepseals laten slijpen, en meer van dat soort dingen.
Wat doet dat voor de betrouwbaarheid?
Zit er genoeg vlees in de kop om dat te kunnen doen?
Aanrader of afrader'?
Ik heb eens gehoord dat Stichlmayer in Ninove dat gedaan heeft bij een eigen T4 van hun..
Onze kop heeft er nu 350.000 km op zitten.
Klepsteelgeleiders slijten toch ook lijkt me?
Ik ben benieuwd of ik weer een stukje verder bij de oplossing ben gekomen..
Waterpomp lekt in ieder geval niet uitwendig en die wordt over 15000 km toch weer preventief vervangen tijdens distributieriem wissel etc.
Dus wellicht dan ook een goede timing om meteen de kop te laten afpersen en controleren.
Re: Ombouwproject naar Camper
Flowen van deze kop heeft i.m.o. weinig zin aangezien er zonder al te veel moeite 250pk uit deze motor gehaald kan worden zonder verdere mechanische aanpassingen. Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is met het koelmiddel verlies.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Koelvloeistof verlies en druk opbouw
Ik krijs steeds meer het vermoeden,
dat er koelvloeistof verlies in de kop optreedt,
gecombineerd met druk opbouw in het koelvloeistof reservoir.
Van de week een melding dat het koelvloeistof niveau te laag was,
en dat klopte,
maar nadat de dop voorzichtig was ontlucht,
kwam het koelvloeistof niveau gewoon netjes op maximum.
Ik ga geen geld investeren in het systeem te laten afpersen,
ik bespaar dat geld liever om meteen bij een distributie riem wissel,
de kop te laten controleren en eventueel te laten voorzien van nieuwe onderdelen.
Blokkie heeft ten slotte al 350.000 + km ervaring..
Op de lijst staat dan te doen:
Kop laten controleren en laten opfrissen
Meteen even de cylinderwanden controleren (nieuwsgierig)
olie pomp pakking en keerringen
carter pakking vernieuwen
Olie peilstok van AXG ipv AJT/ACV
distributieriemen, omlooprollen etc.
Ventilatoren voorzijde beide vervangen.
Oliedruk sensoren preventief vervangen
Oliepeil en temp sensor preventief vervangen.
Ik hik alleen nog even tegen de km-stand, is nu 73.000 km geleden dat alles vervangen is.
Maar ja, als het erger gaat worden dan zal het moeten.
Ik had er eerst last van als er boven de 130 km/u gereden werd, dat er dan meer druk op het koelsysteem kwam te staan.
Nu is dat al bij 100 km/u.
dat er koelvloeistof verlies in de kop optreedt,
gecombineerd met druk opbouw in het koelvloeistof reservoir.
Van de week een melding dat het koelvloeistof niveau te laag was,
en dat klopte,
maar nadat de dop voorzichtig was ontlucht,
kwam het koelvloeistof niveau gewoon netjes op maximum.
Ik ga geen geld investeren in het systeem te laten afpersen,
ik bespaar dat geld liever om meteen bij een distributie riem wissel,
de kop te laten controleren en eventueel te laten voorzien van nieuwe onderdelen.
Blokkie heeft ten slotte al 350.000 + km ervaring..
Op de lijst staat dan te doen:
Kop laten controleren en laten opfrissen
Meteen even de cylinderwanden controleren (nieuwsgierig)
olie pomp pakking en keerringen
carter pakking vernieuwen
Olie peilstok van AXG ipv AJT/ACV
distributieriemen, omlooprollen etc.
Ventilatoren voorzijde beide vervangen.
Oliedruk sensoren preventief vervangen
Oliepeil en temp sensor preventief vervangen.
Ik hik alleen nog even tegen de km-stand, is nu 73.000 km geleden dat alles vervangen is.
Maar ja, als het erger gaat worden dan zal het moeten.
Ik had er eerst last van als er boven de 130 km/u gereden werd, dat er dan meer druk op het koelsysteem kwam te staan.
Nu is dat al bij 100 km/u.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Denk ook eens aan je koelwaterflenzen om die preventief te vervangen, wellicht gelijk je thermostaat meepakken. Staat los van je probleem maar koelvloeistof is er toch al uit. Dingen zijn van plastik en kosten de wereld niet, wellicht nog je oliekoeler preventief.
maar Peter, wat betreft je probleem, waar zou de vloeistof dan blijven en is de kleur nog 100% in orde of verkleurt door vermening? Dop half open gaat dan wel goed? Enige nadeel is dat de kooktemp wat lager ligt en wellicht wat overloop, wellicht slim om zo nog even rond te toeren.
maar Peter, wat betreft je probleem, waar zou de vloeistof dan blijven en is de kleur nog 100% in orde of verkleurt door vermening? Dop half open gaat dan wel goed? Enige nadeel is dat de kooktemp wat lager ligt en wellicht wat overloop, wellicht slim om zo nog even rond te toeren.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Busje staat fijn binnen in het schuurtje..(was een lang gekoesterde wens)
Schuurtje is gebouwd door een weetjeweller uit de buurt en na oplevering hebben we lekker
PJJ65XXX (ook een weetjeweller) heeft geholpen met de elektriek aanleg, zeker erg bedankt, toen we samen bezig waren en ik voor mijn werk een storing binnen kreeg Toen ik terug was, had PJJ65XXX lekker doorgewerkt en was al klaar
Veel elektrisch spul geleverd door Multivan edition (ook een weetjeweller) Super geregeld
En tijdens de bouw een zen-momentje in de laatste avond zon.
Nu kan ik tenminste sleutelen en poetsen onafhankelijk van het weer, lekker muziekje er bij en hoef niet meer op straat te klooien
Nu nog sparen voor een brug
Is vakwerk geworden en gerealiseerd door MBZ Waarde
We zijn er heel blij mee..
Schuurtje is gebouwd door een weetjeweller uit de buurt en na oplevering hebben we lekker
PJJ65XXX (ook een weetjeweller) heeft geholpen met de elektriek aanleg, zeker erg bedankt, toen we samen bezig waren en ik voor mijn werk een storing binnen kreeg Toen ik terug was, had PJJ65XXX lekker doorgewerkt en was al klaar
Veel elektrisch spul geleverd door Multivan edition (ook een weetjeweller) Super geregeld
En tijdens de bouw een zen-momentje in de laatste avond zon.
Nu kan ik tenminste sleutelen en poetsen onafhankelijk van het weer, lekker muziekje er bij en hoef niet meer op straat te klooien
Nu nog sparen voor een brug
Is vakwerk geworden en gerealiseerd door MBZ Waarde
We zijn er heel blij mee..
Re: Ombouwproject naar Camper
Dat is geen schuurtje, dat is een complete busvilla! Grandioos idee van die hangende zolders, proficiaat!
Re: Ombouwproject naar Camper
Ja, "schuurtje" is wel het understatement van het jaar, dacht ik.
Wat een geweldige ruimte en lekker licht ook.
Misschien moet je het topic wijzigen in Ombouwproject VOOR Camper ;-)
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Wat een geweldige ruimte en lekker licht ook.
Misschien moet je het topic wijzigen in Ombouwproject VOOR Camper ;-)
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Geweldig Peter! Zit er super uit. Ben jaloers.....
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Ombouwproject naar Camper
Dat ziet er echt gelikt uit!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Ombouwproject naar Camper
Een hefdak zolder, geniaal ziet er fraai uit, zeker ook die gietvloer
Maar; heb je nu een geldautomaat links achterin staan
Maar; heb je nu een geldautomaat links achterin staan
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Geniaal je eigen pinapparaat
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Ombouwproject naar Camper
dat zal je bus leuk vinden
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Tja Peter,
Meeste ideeën kopieer ik altijd graag van je , zal deze keer niet lukken !
Mooi hoor, en praktisch !
Groeten Lambiek
Meeste ideeën kopieer ik altijd graag van je , zal deze keer niet lukken !
Mooi hoor, en praktisch !
Groeten Lambiek